Planting Gods

Ds. J.L. Schreuders / 3 reacties

Vraag

In heel veel antwoorden lees ik dat er wordt uitgegaan van de planting Gods (als in: "God heeft je in dat of dat gezin geplaatst", of: "God heeft jou, doordat je ouders lid van dat kerkverband lid waren, jou daar geplant"). Kunnen we daar wel (zomaar) vanuit gaan? "Alleen als de prediking niet (meer) bijbels is mag je je kerk(verband) verlaten", hoor ik ook vaak als redenering. Betekent dat dan dat God zich heeft vergist in het plaatsen van jou in een bepaalde gemeente? En zou God je dan ook plaatsen in gemeenschappen die wij als dwaalleer zien (bijvoorbeeld Jehovah-getuigen) en ook in niet christelijke gezinnen? Dat is dan toch heel erg oneerlijk voor die mensen, dat zij niet het voorrecht krijgen van Hem om in een christelijk gezin te mogen opgroeien en ik bijvoorbeeld wel?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om met het laatste te beginnen: Oneerlijk van God...? Dat is het nooit. God is aan niemand iets verplicht en daar moet je altijd mee beginnen. Het is pure genade als God jou in een christelijk gezin heeft geplaatst. Anderen, die dat voorrecht niet hebben, doet Hij geen onrecht. Ook jij bent het niet waard. Dank er God dan maar voor en besef de verantwoordelijkheid die er mee verbonden is.

Zeker is het zo dat Gods hand erin is als je ergens bent geplaatst. Het is goed de plek lief te heben die de Heere je heeft toebedeeld. Dat geeft ook een gezond kerkelijk besef en dat is helaas wat schaars in onze dagen. Je moet die plek dan ook niet zomaar verlaten. Alleen als het echt niet anders kan, omdat de waarheid van God ergens schipbreuk heeft geleden en de fondamenten van de kerk worden aangetast zonder uitzicht op herstel, dan kun je er niet blijven. Je kunt dan echter niet zeggen dat God Zich heeft vergist met jou ergens te plaatsen. De kerk wijkt af, niet God. Dat eerste kan gebeuren. Er is geen belofte dat een bepaalde kerk altijd het Woord en de belijdenis ongeschonden zal handhaven. Je kunt dan moeten scheiden van degenen die niet van de kerk zijn. Dat geldt ook als je geplaatst bent in een onchristelijk gezin of in een sekte. Zodra je ogen open gaan zul je je hebben te voegen bij de kerk van God die het Woord bewaart. Zeker kun je achteraf Gods hand erin zien dat Hij je daar geplaatst had waar je geboren en/of getogen was, maar je kunt er niet in blijven. Je zult God danken dat Hij je ogen opende en vragen dat aan anderen hetzelfde ten deel mag vallen.

Dank voor de vraag en hopelijk is het zoiets als een antwoord,
Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

gemeentekerkkeuze
3 reacties
waldboy
Een uitdrukking zegt: De mens moet bloeien daar waar God hem heeft geplant.
Maar wanneer de "grond" niet meer goed is, moet hij anderers gaan zoeken. Daarin heeft de ds. gelijk. God zal hem daar bij helpen.
Ik vind dat dat ook geldt wanneer de mens wordt geboren in een gezin dei naar een bepaalde kerk gaat.
Die kerk kan de keuze zijn van van meerder generaties terug. Bet-overgrootouders kunnen voor een bepaalde kerk hebben gekozen, maar en nakomeling van 2012 kan zich daar niet thuis voelen. De vorige generaties zullen ook wel mee hebben laten spelen, dat ze zich daar thuis voelden.
Dat geldt immers ook voor andere keuze van vorige generaties.
Mijn ouders reden altijd Pe...ot. Dit merk was echter niet het merk waar ik in wilde rijden. maakte dus een andere keus. Niemand heeft daar ooit problemen mee gehad.
Zij maakten, als onkerkelijken ook de keus voor, nu, de PKN. Dit was echter niet mijn kerk. Ik vond daar niet wat ik zocht. Maar toen kwamen er wel problemen, grote ruzie zelf, want daar hoorde ik thuis. Gebaseerd hún keus. Vreemd.
zandkasteel
Vreemd ook dat ik nergens in de bijbel lees, verlaat u de gemeente maar en sluit u aan bij een andere, of nog erger, sticht maar een nieuwe gemeente die voldoet aan uw eigen inzichten hoe Gods woord uitgedragen of beleden moet worden. Nee, de dwaalleraren werden wel aangepakt en op de gevaren werd gewezen, maar nergens afscheidingen of scheuringen te lezen. Zelf Samuel bleeft in de tempel en Jezus kwam daar ook. Ik kan me niet voorstellen dat 1 van ons zou kerken in een kerk waar op zondag (rommel)markt in de hal zou zijn.
MUS
Blijf zitten waar je zit en roer je goed. Als je er niet past of hoort, word je vanzelf 'uitgeleid'.