Bruid van Christus

Ds. A. Jonker / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over de bruid van Christus. Dat wordt bij ons in de gemeente uitgelegd dat dat de gemeente is. Maar de gemeente is toch het lichaam? Ik lees in de Bijbel geen bruidsgemeente, dat behoort toch aan Israel? Ook Hosea 2:18 spreekt hier duidelijk over. Ik zou graag willen dat u hier een bijbels antwoord op hebt. Naar mijn mening is de uitleg over de bruidsgemeente vervangingstheologie.

Antwoord

Over vervangingstheologie is veel te schrijven. Wat de een vervangingstheologie noemt, noemt aan ander vervullingstheologie. Vanuit Rom. 11:1 is duidelijk dat tientallen jaren na de kruisdood en de opstanding van de Heere Jezus, God nog steeds een band heeft met Zijn volk en dat het volk Israël Gods speciale Verbondsvolk is en blijft. Dit geldt van Gods kant voor het hele volk, ook al hebben veel Joden de Heere Jezus als hun Zaligmaker niet aanvaard. Dit was voor Paulus een zaak van droefheid en van gebed (Rom.9:2 en 10:1).

De gemeente van Jezus Christus in het Nieuwe Testament bestond in eerste instantie alleen uit Joden (discipelen, Joden op de eerste Pinksterdag). We kunnen hen Messiasbelijdende Joden noemen. Later zijn er ook heidenen in de gemeente van de Heere Jezus gekomen en was de ene gemeente dus een gemeente bestaande uit joden-christenen en heiden-christenen.

Deze gemeente wordt het Lichaam van Christus genoemd, de gelovigen (uit Joden en heidenen)  zijn leden van Zijn lichaam. Nu kunnen er in de Bijbel verschillende beelden naast elkaar gebruikt worden. De Heere Jezus is Goede Herder, maar ook Ware Wijnstok, Licht er wereld maar ook Brood des Levens. Kan de gemeente ook Bruidsgemeente genoemd worde?

In Hosea 2: 18 zegt de HEERE (de Drie-enige God) dat Hij Israël zal ondertrouwen in eeuwigheid. Met andere woorden, de band tussen Israël en God blijft altijd, zoals Bruidegom en bruid voor altijd bij elkaar horen (Bijbels gezien).

In Matt. 9:15 vergelijkt de Heere Jezus Zich met de Bruidegom en Zijn discipelen met bruiloftskinderen. Zijn zij daarmee alleen gasten van de bruiloft, of kunnen zij ook ‘bruid’ van de Bruidegom zijn? En zou dit alleen voor Joodse volgelingen van Jezus gelden, of kan deze beeldspraak ook gebruikt worden voor heidense volgelingen van Jezus? Geldt de Bruiloft des Lams (Openb.19:7 en 9) alleen voor Joodse volgelingen van Jezus (de Bruidegom) of ook voor heidense?

Het ligt voor de hand om te zeggen: Het geldt voor allen die bij de Heere Jezus horen. Maar… hiermee mag de christelijke kerk (uit Joden en heiden!) niet zeggen: de tijd is voorbij dat de Heere  een speciale band heeft met Zijn volk Israël. De Heere houdt Zijn verbondsbeloften voor eeuwig, ook al zeggen mensen nee tegen de Heere Jezus. Wie beleeft werkelijk de troostvolle inhoud van de door God gelegde relatie? Zij die God in Jezus Christus mogen kennen.

Als christenen uit de heidenen zullen we daarom des te meer bidden voor het Joodse volk opdat het zijn Bruidegom zal leren kennen door te geloven in Jezus de Messias. De gemeente van Christus (Zijn lichaam, het ene beeld) bidt om de komst van de Bruidegom Jezus (tweede beeld) in Openb. 22:17.

Ds. A. Jonker

1 reactie
MUS
Het beeld 'hoofd en lichaam' en 'bruid en bruidegom' behoort aan Christus en de gemeente (uit Jood en heiden) toe.
Mogelijk zijn de OT-gelovigen de 'vriend van de bruidegom', zoals er staat in Joh. 3:29.
Dit kan ook de uitspraak van Jezus over Johannes de Doper verduidelijken in Mt. 11:11.