(...) Mijn probleem is dat ik bijvoorbeeld persé mijn kamerdeur dicht wil hebben...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet of ik een psychische aandoening heb. Daarom zou ik die vraag graag beantwoord willen hebben. Ik denk dat ik zelf een lichte vorm van dwangneurose heb, wat ik mezelf aangepraat heb, want vroeger heb ik dit nooit gehad. Verder zit ik prima in mijn vel en ben ik psychisch heel sterk. Mijn probleem is dat ik bijvoorbeeld persé mijn kamerdeur dicht wil hebben als ik weg ga en kan ik er niet tegen -en zelfs niet weggaan- als ik dit niet zeker weet. Ik durf mijn mobiele telefoon niet mee te nemen, teminste... die neem ik liever niet mee als het niet nodig is omdat ik bang ben dat er wat mee gebeurt. Valt dit nog onder de catogorie gezond gedrag, of is het ongezond? Verder heb ik dit niet met meer dingen. Het is puur alleen dat!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Of jij een psychische aandoening hebt, zoals je schrijft, kan ik niet beoordelen. Zelfs niet of het om een lichte vorm van dwangneurose gaat. Als je dát zeker wilt weten moet je om te beginnen naar je huisarts gaan, die je eventueel kan doorverwijzen. Ik ben geen medicus. Bovendien weet ik niet meer van je dan de paar regels die je schrijft... ! Je kunt jezelf wel áánpraten dat je ‘iets’ hebt, maar een dokter is de deskundige die je nodig hebt om een diagnose te stellen!

Ik kan je wel een paar tips geven die je misschien helpen bij het probleem van de deur die je dicht wilt hebben. Maar bedenk wel goed, dat wat ik je aanreik géén bevestiging is van de zelfgestelde diagnose “psychische aandoening”, noch een óórdeel over gezond c.q. ongezond gedrag! Zie het maar als “een duwtje in je rug”!

1. Spreek jezelf toe als je weggaat. Met de klink in de hand wéét je zeker dat je hem dicht hebt gedaan als je tegen jezelf zegt: “ik weet nu dat de deur dicht is.” Zeg vervolgens: “ik hoef niet te controleren, want ik weet het al zeker.” Herhaal dit iedere keer als je vertrekt, totdat je niet meer twijfelt en met een gerust hart weg kunt gaan.

2. Voor je mobiel geldt hetzelfde: maak de keuze bewust of je hem meeneemt of niet: spreek jezelf toe in de trant van “ik neem m’n mobieltje vandaag niet mee, want ik heb hem niet nodig” of “ik neem m’n mobieltje mee, want dan kan ik straks naar huis bellen als het later wordt...” Om beschadiging te voorkomen stop je ‘m in een hoesje en/of in een tas. Doe de dingen bewust, denk erbij na.

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologie