Egoïstische keuze voor smalle pad

Ds. A. Goedvree / 2 reacties

Vraag

Ik volg het smalle pad dat leidt naar behoud van het leven. Dat wil zeggen, ik hou mij verre van satans wegen en bid om Christus leiding. Maar ik geloof eigenlijk in helemaal niets en het is alleen keuze om deze weg te gaan om dat de andere wegen mij geen beter perspectief geven. Deze keuze is gemaakt door mijn honger naar het leven. Het liefst in een rechtvaardige wereld. Het is dus eigenlijk een egoïstische keuze die niet gemaakt is uit liefde voor God maar meer in mijn liefde voor het leven. Vreemd is het, maar kom ik hier mee weg?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraagt of je hiermee weg komt. Voor wie en waar naar toe? Als je bedoelt of je met deze levensinstelling straks voor eeuwig zalig zult worden - dat oordeel is aan God. Maar Hij zegt duidelijk in Zijn Woord dat wie gelooft in Jezus Christus zalig zal worden.

Je stelt een opmerkelijke tegenstelling in je vraag: je bidt maar je gelooft (eigenlijk) niet. Je kiest voor het "smalle pad", maar het is een egoïstische keuze en tegelijk is er geen beter alternatief. Wat vooral in je woorden naar voren komt is een honger naar het leven. Dat verbind jij aan rechtvaardigheid (in deze wereld) en waarschijnlijk ook aan allerlei dingen die wij ook wel "het goede leven" noemen.

Ik denk toch dat je één ding moet gaan leren: geloof, leven met God, het smalle pad, gebed - het staat niet in tegenstelling tot verlangen naar leven en rechtvaardigheid op deze wereld, het is juist de vervulling daarvan! Want wie gelooft in Christus mag weten dat Hij de rechtvaardige wereld zal stichten door de komst van Zijn Koninkrijk: een wereld waarop gerechtigheid zal wonen. En vooruitlopend en uitziend naar die wereld mogen wij als vertegenwoordigers van die rechtvaardigheid daar vorm aan geven - op een praktische wijze die God ons geeft als roeping. Ook is het zo dat wie gelooft in Christus mag ontvangen en mag genieten het echte leven, van nu aan tot in eeuwigheid. Dat is het echte leven waarin tot ontplooiing mag komen de mens, met al zijn gaven en al zijn verlangens om de volheid van dit leven te beleven en te genieten, met God en met elkaar. Dat is oneindig rijk! De wereld lijkt veel te bieden, maar God geeft uiteindelijk alles. Jouw honger naar leven kan alleen gestild worden door Jezus Christus - het is echter de vraag wat jij onder "leven" verstaat.

Wie gelooft in Jezus en biddend Hem volgt, die gaat het smalle pad, wat echter vol is van leven en gerechtigheid. Zoek al je heil en verlangen bij God!

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

brede en smalle wegegoisme
2 reacties
AHHK76
Als je eerlijk bent, weet je volgens mij zelf het antwoord wel. Want God kijkt niet in de eerste plaats naar wat je doet, maar naar je hart. Nicodemus was een keurige nette man, die zich ook aan Gods geboden probeerde te houden. Toch was dat niet voldoende, lees het gesprek met Nicodemus maar eens in Johannes 3... Geloof en wedergeboorte zijn noodzakelijk om behouden te worden. Het is mooi dat je probeert de smalle weg te bewandelen, dat is een goede keus. Vraag God om Zijn liefde en genade, Hij wil het ook jou schenken. Dan ga je van harte liefhebben en geloven, niet omdat je daardoor in de hemel komt, maar omdat God het waard is! Je komt niet in de hemel omdat jij goed bent, als je er komt is het omdat God goed is en Zijn Zoon heeft gegeven, om jou zalig te maken. Ja, Zijn liefde, zocht mij en Zijn bloed, dat kocht mij, door genade ben ik een kind van God...
asw
@'Maar ik geloof eigenlijk in helemaal niets'
je kunt niet Iemand volgen, in wie je niet gelooft, je kunt niet om Iemands leiding bidden, terwijl je niet het het bestaan van diegene gelooft. Je leeft een bepaald patroon omdat je niet verloren wilt gaan. Er zijn zoveel mensen die zichzelf proberen te redden door zich aan bepaalde geloofsregels te houden. Die regels zijn niet je redding, maar Christus zelf is de smalle weg. Jezus zelf is de smalle weg, niet al die HHK, ger. gem, PKN of wat dan ook regeltjes! Als jij geen geloof in Christus hebt, ben jij NIET op de smalle weg! Je houdt dan alleen jezelf voor de gek. Dit zeg ik niet om je pijn te doen, maar wel om je de ogen te openen.