Gevoel slaat continue om

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik probeer in een paar zinnen even een lang verhaal kort te maken. Toen ik 17 was heb ik 3 jaar een relatie gehad. In deze relatie heb ik veel te verduren gehad van mijn vriend wat betreft drugs, vreemdgaan en ruzies. Toen het uit was kreeg ik na driekwart jaar een nieuwe relatie. Deze duurde echter maar 1,5 maand. Ik twijfelde te erg en die twijfel sloeg zo hard toe dat uitmaken voor mij de enige optie was. Twee jaar later ben ik iemand tegengekomen. We hadden direct een klik. Na een paar afspraakjes werd het leuker en uiteindelijk kregen we een relatie. Ik stond er open voor, had er zin in, dacht alleen aan hem en wilde hem zoveel mogelijk zien. Nu, (weer) 1,5 maand later, slaat de twijfel opnieuw toe. Niet voor de eerste keer, maar dit gevoel kwam al een paar weken eerder. Ik twijfel dan aan alles: is dit het wel, wil ik dit wel... Ik geniet er niet meer van, ben liever niet meer bij hem, slaap niet graag naast hem, ben eigenlijk liever met vriendinnen of alleen. Soms heb ik nog goede dagen en geniet ik er van om bij hem te zijn, maar de twijfels komen steeds terug. Ik word moedeloos van de twijfel en kan niet meer logisch en nuchter denken over wat nu te doen. Ik kan mezelf geen vragen meer stellen die me tot de juiste keuze leiden. Kortom: ik weet het echt niet meer! Ik hoop dat ik via deze weg een aantal vragen kan krijgen die mij met mijn neus op de feiten drukken. Wat wil ik nu eigenlijk? Vind ik hem dan wel echt leuk? Hoe kan het dat het gevoel continu zo omslaat?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Even resumerend: toen je 17 was heb je 3 jaar een relatie gehad. Dat betekent dus van je 14e tot je 17ee? Erg jong, en dan ook nog een gewelddadige situatie! Geen wonder dat je onzeker wordt wanneer je opnieuw een aardige jongen ontmoet. Een jaar verder -18 dus- heb je de tweede verkering achter de rug. Nu is het weer twee jaar later en ben je dus 20. Nog jong, maar vooruit… je had er zin in, maakt afspraakjes en na 1,5 maand, of eigenlijk na een week of drie, slaat de twijfel toe. Anderhalve maand duurt deze relatie en je sláápt al niet meer graag naast hem… hoe goed ken je hem intussen? Je duikt toch niet direct met iemand de koffer in, als ik het even zo plat mag formuleren? Wat betekent voor jou het hebben van een relatie? Nee, je kunt niet logisch en rustig nadenken als je meteen ‘alles’ wilt! Liefde heeft tijd nodig om te kunnen groeien… en dat gebeurt niet in bed! Neem eens een poosje -letterlijk- afstand van deze jongen, zodat je tot jezelf kunt komen. Vraag jezelf af, wat je van een relatie (in het algemeen) verwacht. Vraag jezelf af wat je van deze jongen verwacht. Vraag jezelf ook af, waarom je eigenlijk überhaupt een relatie zoekt.

En vervolgens bedenk je, dat ‘groeien’ een proces is. Als je een huis bouwt begin je niet bij het dak, maar zorg je voor een stevig fundament. Als je vruchten wilt plukken, moet je wachten tot de oogst in de nazomer: in de lentetijd van je liefde geniet je van bloesem, knoppen, groei. Door in elkaar te investeren, elkaar te leren kennen en waarderen. Door rekening met elkaar te leren houden, met elkaars prettige en minder prettige kanten… Genoeg met je neus op de feiten gedrukt?

Er zijn vele (goede) boeken over relaties geschreven: misschien is het goed om er een te lezen! Het allerbeste toegewenst, laat nog eens van je horen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
kneusi
goed antw. van mevr. rots! Pas op vragensteller, dat je geen afgelikte boterham wordt! doe wat met de raad van mevr. Rots! Ik wens je een echte liefde toe!