Eerlijk duurt het langst

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Mijn opleiding (Pabo) bestaat voor een groot deel uit het maken van verslagen. De werkdruk is enorm, met als gevolg dat er diverse verslagen grotendeels fictief zijn: op één dag maak ik dan een plan van aanpak, een uitwerking van de aanpak en een reflectie op de aanpak, terwijl ik de opdracht soms al weken geleden gedaan heb. Ook schrijf ik over gesprekken die ik gevoerd heb, waarbij ik het gesprek in enkele minuten had afgerond, terwijl ik op het papier doe alsof ik echt minstens een half uur gesproken heb met de persoon in kwestie. Ik voel dat dit geen christelijke houding is, maar tegelijk weet ik ook niet hoe ik dit kan verbeteren. Ik heb gewoon geen tijd om alles tot in de puntjes te doen en het loont wel! De opdrachten die ik inleverde zonder te liegen kreeg ik terug vol verbeterpunten (want ik had nu eenmaal niet de volmaakte les gegeven die ze in gedachten hadden), terwijl de opdrachten die ik lekker aan elkaar zwam (en dus met gedeelten die echt verzonnen zijn) wel een keurige voldoende krijgen. Hoe kan ik hier op de juiste wijze naar kijken?

Antwoord

Beste...,

Het eenvoudige, maar zeer duidelijke gezegde “Eerlijk duurt het langst” gaat nog altijd op en geeft het beste resultaat. De waarheid geweld aandoen en liegen om een betere beoordeling te krijgen, is wat mij betreft geen optie. Nooit. Als je later zelf voor de klas staat wil je toch ook niet voorgelogen worden door je leerlingen? Eén van de belangrijkste dingen in het onderwijs vind ik juist de open en vertrouwelijke omgang met elkaar. Dan is er ruimte voor echte ontmoeting! Daar ga ik al bijna 40 jaar voor en dat levert zóveel moois op!

Maar natuurlijk begrijp ik dat je last hebt van werkdruk en daar moet ook echt iets aan gedaan worden. Dus maak je situatie bespreekbaar met degene op de hogeschool die jou begeleidt. Zeg dat je vastloopt en vraag om advies hoe je een en ander beter kunt aanpakken. Er is vast een loopbaanbegeleider of iemand met een andere functie die jou van harte verder wil helpen.

Ga met open vizier de confrontatie en het gesprek aan! Daar kun je alleen maar beter van worden. Wijsheid!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

liegen