Stopweek pil

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

In 2008 ging ik aan de pil (Microgynon 30). Na twee jaar ben ik gestopt omdat ik wilde weten hoe mijn lijf het zonder die pil zou doen. Dat ging wel aardig. Wel had ik weer erg veel last van pijn bij de menstruatie (dag op bed, veel pijnstillers slikken). Over een tijdje hoop ik te trouwen en ben nu weer aan de pil begonnen. Het is mijn tweede pilstrip zonder stopweek (advies huisarts), maar sinds een paar dagen (drie) verlies ik veel bloed en heb ik vooral 's avonds pijn in mijn buik/baarmoeder. Als ik naar het toilet ga, is het helderrood bloed en het druipt uit me. Ik maak me daar wel zorgen over. Hoort dit tot de 'spottings' omdat mijn lichaam weer aan de pil moet wennen? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

Antwoord

Het is absoluut onschuldig! Je kan besluiten om de pil een week te stoppen  (stopweek) om het daarna weer te hervatten. In de stopweek ga je meestal vloeien.  Dan 'spot' je tenminste even niet meer. Je kan ook besluiten om toch door te slikken – maar ik kan dan niet garanderen of je wel of niet vloeit op je huwelijksdag… Beiden opties zijn overigens veilig t.a.v. anticonceptie

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

de pilmenstruatie