Mattheus Passion

Ds. H.H. Klomp / 26 reacties

Vraag

Ik ben afgelopen zaterdagavond naar de Mattheus Passion geweest. Het was de derde keer dat ik het bijwoonde in de laatste drie jaar. Er wordt heel verschillend gedacht over deze muziekuitvoering. En dan met name over de rol van Jezus. Het zijn soms of misschien meestal wel, mensen die niet gelovig zijn die deze rol op zich nemen. Mag en kan ik wel naar de Mattheus Passion? Er waren afgelopen zaterdagavond ook twee (voor zo ver ik gezien heb) predikanten uit de rechterflank van de ger. gezindte aanwezig.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jij stelt een wezenlijke vraag. Het is bijzonder in de lijdenstijd de Matteus Passion te beluisteren. Ik hoop dat je dat ook met zegen hebt mogen doen. Ik ben het met je eens dat je de tekst van de Heere Jezus eigenlijk niet (echt) kunt zingen/voordragen als je zelf niet in het geloof staat. Ik heb zelf in het verleden weleens met zo iemand gesproken (in de pauze) die er zelf totaal niets van geloofde en er zelfs mee spotte. Dit kan echt niet. Maar dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid die hij eens tegenover God Zelf zal moeten verantwoorden. Voor jou hoeft dat geen belemmering te zijn om ernaar te luisteren en er eerbiedig van te genieten.  Ik vind dus niet, dat je daarom niet naar zo’n uitvoering zou  moeten of mogen gaan.

Hopelijk heb je wat aan mijn benadering, anders hoor ik het wel. Van harte Gods zegen toegewenst op de Goede Vrijdag en op en na Pasen!

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Pasenpassion
26 reacties
tamara72
2 predikanten uit de rechterflank uit de Ger.Gem.
ben benieuwd wie dat waren???????
lies
Waarom ben je daar benieuwd naar?
Roozemond
Naar zo'n avond ben ik nog nooit geweest. Het trekt me ook totaal niet.
En als ik dan de berichten lees over vanavond (dat is wel een tikkeltje anders besef ik), dan vind ik het intens triest hoe er met de Heiland wordt omgegaan, The Passion is een spraakmakende hervertelling van de laatste uren van het leven van Jezus in een groot cultureel popevenement. Om maar even letterlijk te herhalen zoals het is gepromoot.

Maar daar mogen de meningen over verschillen.
linneke
matteus passion of the passion ??? wel iets meer verschil dan een tikkeltje hoor roozemond....
Autumn
Net The Passion gezien en ik vond het geweldig! Anders dan we gewend zijn, maar toch integer en mooi gedaan. Toch belangrijk dat mensen in Nederland weten waar Goede Vrijdag betekent en waarom wij Pasen vieren. Heb echt genoten!
Gerard
Bach was cantor in de gemeente van Leipzig. Dat betekend dat hij de muziek componeerde en verzorgde voor bij de eredienst. Elke dienst had vaak nieuwe stukken (een cantate), wat een uitwerking was van het Bijbelgedeelte. Naast de Bijbelteksten die worden gereciteerd, zijn er koralen en arias die geloofsbelijdenissen bevatten aan de hand van dit Bijbelgedeelte.

De Mattheus Passion (net zoals de Johannes Passion) is speciaal stuk dat de lijdensgeschiedenis van Jezus uit de Bijbel behandeld. De letterlijke tekst uit de Bijbel wordt gereciteerd door de 'voorlezer'. Als er iemand aan het woord is in de tekst (bijvoorbeeld Judas, Petrus, Jezus of Pilatus) wordt dat vaak gedaan door een 'hulpvoorlezer'. Dat is dus niet iemand die een rol speelt maar iemand die deze tekst uit de Bijbel reciteerd (reciteren is een melodieze voorlezing).

Alhoewel ik er uiteraard de voorkeur zou geven aan uitvoerdenden die de tekst begrijpen met het hart, denk ik ook dat je nog steeds vreugde kunt beleven aan wat de Bijbel zegt of wat christelijke liederen zeggen, ook als degene die dit voorleest of zingt daar zelf niet het hart in heeft, zolang het zuiver wordt weergegeven en niet vervormd of verdraaid.
Roozemond
@linneke, klopt, maar gezien de vaak felle reacties hier, was ik mild in m'n woorden, maar je hebt volkomen gelijk!
adriano313
Vragensteller, van wie zou je dan niet mogen?

Kunnen en mogen lijkt wel veel op een afspiegeling van genade of wet
Ik zou zeggen ga voor kunnen, want genade maakt een hoop mogelijk...

Verder ben ik ook net een uurtje terug van The passion en kan alleen maar zeggen dat het nog mooier, beter en groter zou mogen....en met REDE!

Een optocht, die steeds groter wordt, die duidelijk vertolkt, dat Jesus de enige weg is tot God in een stad als Rotterdam, is een waar welkom! En als mensen daar voor hun eigen belangen on stage gaan, zullen daar weet God raad mee, no doubt

Wat te gek was, is dat de naam en boodschap van JESUS gewoon 2 uur live door de ether gaat
En aardig wat kerken(genootschappen) die reclame maakte, flyers uitdeelden, etc.

Kan alleen nog maar nog meer gepromoot worden...

The passion vertaald totaal niet een popevenement (ook al typen ze deze tekst)
Echter, misschien zonder dat je er bij stil staat wordt de naam van JEZUS in die 2 uur,
wel zo ontzettend veel geproclameerd...

Bij de Mattheus Passion is dit volgens mij beduidend minder…

Hallelujah zeg ik dan maar!
Roozemond
Ik heb, om een eerlijke mening te kunnen geven, ook een stukje gezien. Totaal andere indruk dan anderen hierboven en dat mag. 'k Ben benieuwd hoe respectvol we naar elkaar blijven.
Daniel
@Roozemond, ik vind dat we respectvol met elkaar omgaan op refoweb, je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, maar ik vind de reacties nooit respectloos.

Nou ja, ik wil wel eens uit de bocht vliegen, maar dan wel met respect voor mijn mede refo-vrienden.
De moderator haalt het stukje dan weg en ik mag de volgende keer weer vrolijk en opgewekt reageren.
(dank refoweb)

En over de Mattheus Passion.....J.S.Bach heeft wel heel mooie muziek gecomponeerd en laten we eerlijk zijn, in de Mattheus Passion gaat het in hoofdzaak om de muziek. Voor het christelijke gevoel kun je beter de liederen zingen uit de Bundel van Johannes de Heer.
(vroeger had je gevulde chokolade repen van 'De Heer', als kind was dat nogal verwarrend voor mij, mijn broer ging naar de snoepwinkel en vroeg daar om een reep uit de bundel, gelukkig is mijn broer later nog goed terecht gekomen)
Roozemond
@Daniel, ik ga het steeds meer respectvol ervaren, maar nog niet voor 100% dus wie weet.
Gerard
Persoonlijk vind overigens ik de Johannes Passion nog mooier dan de Mattheus Passion.
Bij het slotlied heb ik altijd een brok in mijn keel en een verlangen naar de jongste dag.

(Vrij vertaald)
Ach Heer, laat Uw lieve engelen
aan het eind mijn ziel
in Abrahams schoot dragen
laat mijn lichaam in haar rustplaats
heel zacht, zonder kwellingen en pijn
rusten tot aan de jongste dag!
Wek mij dan op uit de dood,
opdat mijn ogen U mogen zien
in alle vreugde, o Zoon van God,
mijn Heiland en genadetroon!
Heere Jezus Christus, hoor mijn gebed
ik zal U prijzen in eeuwigheid!
plderoos
@ gerard "Alhoewel ik er uiteraard de voorkeur zou geven aan uitvoerdenden die de tekst begrijpen met het hart, denk ik ook dat je nog steeds vreugde kunt beleven aan wat de Bijbel zegt of wat christelijke liederen zeggen, ook als degene die dit voorleest of zingt daar zelf niet het hart in heeft, zolang het zuiver wordt weergegeven en niet vervormd of verdraaid".

Sorry, maar dat vind ik vreselijk inconsequent. Als Boney M de letterlijke tekst gebruikt kan het niet, maar dit kan wel? Dat kun je toch niet hard blijven maken. Ooit zul je moeten toegeven dat wat muziek met de mens doet vanuit de mens komt, en niet uit de muziek.
Miranda
Wij mensen maken ons druk over de manier waarop het Evangelie wordt gebracht, maar hoe mooi is het als mensen die God (nog) niet kennen hierdoor worden wakker geschud. Al zou het er maar één zijn dan is het al feest in de hemel! Het gaat er toch niet om hoe je God leert kennen, áls je hem maar leert kennen! Jezus is voor iedereen gestorven en niet alleen voor de mensen die in 'ons straatje' passen.
sydneylover
Tja, opnieuw verschillende meningen over muziekstijlen, en volgens mij is het het beste om 'agree to disagree' vast te stellen.
Voor mij hoeft The Passion ook niet, maar dat heeft ook weer een heleboel met mijn (ref0-)achtergrond te maken.
Ik ben wel een groot liefhebber van de Matthäus Passion, zowel vanwege de geweldige muziek die van de buitencategorie is, als voor de teksten die heel veel diepgang bezitten.
Maar.. mijn moeder vertelde dat er vroeger (zeker 50 jaar geleden) een dominee gezegd had over de Matthäus: 'De duivel is de dirigent'! Het heeft haar voldoende geïndoctrineerd om het ook vandaag de dag niet mooi te (mogen) vinden (van zichzelf). Jammer..

Zeker is het zo dat voor heel veel mensen de Matthäus, maar ook The Passion of andersoortige uitvoeringen rondom het lijden en sterven van Christus alleen maar voor de sfeer en het gevoel beleven. Niet veel anders dan met Kerst, en een beetje trendy these days. Het zij zo, volgens mij is voor iedereen inclusief mijzelf belangrijker om te ervaren 'Leer mij o Heer Uw lijden recht betrachten'. Prachtig lied trouwens..
adriano313
Beste mensen, op deze mooie en bijzonder dag...

Beleeft iedereen The Passion op zijn eigen manier...
Laten we elkaar gewoon liefhebben, want Zijn Woord is zo duidelijk
Niets is uit ons...ook niet een eigenbedacht keursmerk of eerbiedig gedrag...
dat zou b.w.v.s de Christen- Indiaan of Papoea al te kort doen ;) en die leven echt een stukje anders dan wij....

Daarom is het de Geest van God, de Heilige Geest, die o.a. werkt, die trekt, die overtuigd...
Die mensen leidt naar een overgave aan Jezus

Want Zijn uitgestrekte hand, wordt op zoveel manieren en in zoveel situaties gegrepen!
Jezus regeert! dwars door alle rotzooi en ellende, maar zeker ook door liefde en barmhartigheid heen. Denk aub toch niet "daar doet Hij het wel en daar niet of minder...".

Joh.6:43 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Mort niet onder elkander.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Ter herdenking voor vandaag
56 Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. 57 Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij.

Jezus is dus in controle (hallelujah)
veel liefde en zegen (het is alleen al een wonder dat ik dit kan zeggen, hallelujah!)
waldboy
Het is de bedoeling van de EO om op deze manier het lijdensverhaal van Christus bij een veel groten publiek bekent te maken. Nu komen er mensen kijken-er hebben 1,7 miljoen via de tv gekeken-die anders niet zouden komen.
Door de muziekstijl te veranderen en bekende artiesten te nemen, wordt er op deze manier aan Evangelistaie gedaan.
En dat willen we toch allemaal?
Bach heeft het lijdensverhaal op zijn manier naar een muziekstuk vertaald, nu gebeurt dat op een ander manier.
Daar zijn ook geen regels voor.
Iedereen kan er van vinden wat hij/zij vindt.
plderoos
Mensen die mijn reacties wel eens lezen weten dat ik in zijn algemeenheid geen kwaad zie in popmuziek. Met nepweergaven van het evangelie heb ik wel grote problemen. De bijbel waarschuwt niet eens zozeer voor ongeloof, wel voor geloof dat niet echt is, voor de wolf in schaapskleren. Het Woord net even verdraaien is vele malen erger dan het vierkant tegenspreken. Met dit artikel ben ik het daarom hartgrondig eens:

http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouwd/the_passion_stop_poppenkast_rond_pasen_1_635322
Roozemond
@plderoos, artikel gelezen en ook van harte mee eens. Het verwoord precies zoals ik het bekijken thuis ervoer. Ik vind het ronduit afschuwelijk.
adriano313
Was echt een mooie dag...

@plderoos, volgens mij heeft jou muziekvoorkeur niets te maken met The passion en is The passion geen evangelie. Dus om in the passion te geloven lijk mij toch echt iets te ver....
Lijkt mij meer appels met peren vergelijken.
M.i. heeft de eigentijdse vertelling genoeg mensen tot nadenken gezet

Misschien zal een pol uitslag geven?... wie is er uiteindelijke bekeerd omdat hij/zij aangegrepen werd door het verhaal van The Passion?

Wat het RD-artikel betreft
Het is gewoon een beleving van een medewerker en ik ben het er niet mee eens!
Hij schets een dramatische beeld, sterker ik moest denken aan het spreekwoord
" beste stuurlui staan aan wal "
Maar wie weet kan ik het ook helemaal fout hebben, want ik ken hem niet