Een welgeschapen kind ontvangen

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Soms staat er op een geboortekaartje: een welgeschapen kind ontvangen van de Heere. Kun je dat wel op een kaartje zetten? Komen wij welgeschapen ter wereld? Of waren we alleen in het paradijs welgeschapen? Een kindje is wel mooi geschapen uiteraard... Ik las eens dat een dominee hier moeite mee had.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De dominee die hier moeite mee had ben ik niet, in elk geval. Je kunt natuurlijk overal iets achter zoeken. Mogelijk was de moeite van deze dominee dat de dankbare ouders die hun kindje uit de hand van de Schepper hebben ontvangen en Hem daarvoor de eer wilden geven, zouden ontkennen of onvoldoende beseffen dat we het paradijs achter ons hebben gelaten.

Als ik psalm 8 lees -en die is geschreven na de zondeval- dan tref ik daarin een loflied aan dat gezongen wordt tot eer aan God als de Schepper van zon, maan en sterren - en van de mens. Hij heeft Zijn lof uit de mond van kinderen en zuigelingen bereid. Hij heeft de mens weinig minder gemaakt dan de engelen en hem met eer en heerlijkheid gekroond (vers 6). Psalm 8 herinnert sterk aan Genesis 1. De lofzang als God als de Schepper moet gaande gehouden worden, ook na de zondeval. Als dankbare ouders deze verwondering en lofprijzing op hun geboortekaartje tot uitdrukking willen brengen, moeten we dat niet ontmoedigen maar aanmoedigen.

Ondanks het feit dat het inderdaad niet meer is zoals in de staat der rechtheid, kunnen we toch nog steeds in verwondering uitroepen: wat heb U alles wél (goed, mooi, en vooral: tot Uw eer) geschapen.

Het slot van Marcus 7 beschrijft de geschiedenis van de genezing van een doofstomme. In reactie hierop lezen we het volgende: “En zij ontzetten zich bovenmate zeer, zeggende: Hij heeft alles  wel gedaan, en Hij maakt, dat de doven horen, en de stommen spreken.” Wel gedaan: wel geschapen. De Statenvertaling verwijst hierbij in de kantlijn naar Genesis 1 vers 31. God zag alles wat Hij gemaakt had en het was zeer goed.

Ook hier wordt teruggegrepen op de goede schepping - de mensen merkten in de genezing die de Heere Jezus verrichtte iets op van de heerlijkheid van de herschepping die eens ten volle zal schitteren. Maar ook in die situatie gold dat het nog niet volmaakt was - niettemin konden de mensen uitroepen: welgeschapen.

Eens zal dit ook mede het onderwerp zijn in de lofzang voor de troon. In Openbaring 4,11 wordt dat beschreven: “Gij Heere, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, en de eer, en de kracht; want Gij hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil zijn zij, en zijn zij geschapen.”

Hoewel wij niet meer in de oorspronkelijke volmaakte staat leven zoals bij de schepping in het paradijs, en ook de toekomstige heerlijkheid van de herschepping nog niet is aangebroken, is er ook nu al veel reden om God groot te maken als Schepper en Onderhouder van ons leven. Ik zie een uitdrukking als “welgeschapen” in dat licht, en niet als een ontkenning van de zondeval. Vandaar dat ik ieder zou willen aansporen om niet minder maar meer tot uitdrukking te brengen hoe groot en heerlijk en dienenswaardig onze Schepper is.

Dat wij te weinig oog hebben voor Gods grootheid in de schepping is een ernstig gevolg van de zondeval. En dat zij die Gods naam belijden dat te weinig onder woorden brengen, strekt niet tot Zijn eer. Daar maak ik me nu zorgen over.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving, Urk

Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

baby
1 reactie
Molly
Persoonlijk vind ik het woord 'welgeschapen' een wat overbodige toevoeging in een geboortekaartje. Welgeschapen-zijn/-heid spreekt toch voor zich? Wat ook al zou het een lelijk of beperkt kindje zijn dan is en blijft het een welgeschapen kind, nl. zoals God hem/haar bedoeld heeft. Hier spreekt een ervaringsdeskundige ;-)