Mattheus Passion

Ds. H.H. Klomp / 26 reacties

Vraag

Ik ben afgelopen zaterdagavond naar de Mattheus Passion geweest. Het was de derde keer dat ik het bijwoonde in de laatste drie jaar. Er wordt heel verschillend gedacht over deze muziekuitvoering. En dan met name over de rol van Jezus. Het zijn soms of misschien meestal wel, mensen die niet gelovig zijn die deze rol op zich nemen. Mag en kan ik wel naar de Mattheus Passion? Er waren afgelopen zaterdagavond ook twee (voor zo ver ik gezien heb) predikanten uit de rechterflank van de ger. gezindte aanwezig.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jij stelt een wezenlijke vraag. Het is bijzonder in de lijdenstijd de Matteus Passion te beluisteren. Ik hoop dat je dat ook met zegen hebt mogen doen. Ik ben het met je eens dat je de tekst van de Heere Jezus eigenlijk niet (echt) kunt zingen/voordragen als je zelf niet in het geloof staat. Ik heb zelf in het verleden weleens met zo iemand gesproken (in de pauze) die er zelf totaal niets van geloofde en er zelfs mee spotte. Dit kan echt niet. Maar dat is zijn persoonlijke verantwoordelijkheid die hij eens tegenover God Zelf zal moeten verantwoorden. Voor jou hoeft dat geen belemmering te zijn om ernaar te luisteren en er eerbiedig van te genieten.  Ik vind dus niet, dat je daarom niet naar zo’n uitvoering zou  moeten of mogen gaan.

Hopelijk heb je wat aan mijn benadering, anders hoor ik het wel. Van harte Gods zegen toegewenst op de Goede Vrijdag en op en na Pasen!

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Pasenpassion
26 reacties
Annique
Gisteravond zou ik met een aantal vrienden naar de Mattheüs Passion gaan, helaas was deze uitverkocht. Als alternatief zijn we daarom naar the Passion gegaan en daar hebben we geen moment spijt van gehad. Wat kwam het paasverhaal op deze manier binnen. Juist omdat het zo herkenbaar is en je in het verhaal stapt is het voor mij heel dichtbij gekomen. En het is een feit dat bijna geen enkele artiest christen is, maar je voelde dt het verhaal ook op hen impact heeft gehad. En wie weet is dat een eerste stap.

Ik snap dat niet iedereen het ermee eens is, daarvoor liggen de verschillende christelijke stromingen te ver uit elkaar. Maar ik vind het jammer dat het artikel op refdag.nl zo negatief is. Ik ben het er dan ook niet mee eens en heb een heel bijzondere avond gehad die me nog lang zal bijblijven.
waldboy
Hier in de buurt werd altijd een soort rockfestival gehouden. Verschrikkelijk wat daar gebeurde en er werd ook veel gebeden of dit zou stoppen. Dit is inmiddels gebeurd, maar...
een aantal leden van onze gemeente zijn juist tot bekering gekomen omdat ze daar geweest waren.
Nu is er geen vergelijk tussen dat festival en The Passion, maar God kan dingen gebruiken ten goede.
Heb The Passion niet gezien-verleden jaar wel-en ofschoon ik een bekeerd christen ben, interesseert mij het niet echt.
Ik hoop wel dat er mensen op deze manier een link naar het Evangelie krijgen.
En het hoeft niet altijd te gaan zoals wij vinden dat het moet gaan.
katlheen
Smaken verschillen nu eenmaal. Hetzelfde zag je met de film van Mel Gibson. De een vond het een wangedrocht wat niets met geloof te maken had, de volgende vond het geweldig. Ik denk maar zo: als er maar een persoon door zo'n film of uitvoering tot geloof komt, is het al succesvol. Staat er ook niet in de bijbel dat het feest is in de hemel als er ook maar 1 persoon zicht bekeerd?
meribel
@katlheen. helemaal mee eens. En ik heb wel een interview gelezen met een meisje die nav de passion in Gouda ( vorig jaar ) nu tot geloof is gekomen. Zij begreep niets van de controversie eromheen. Dat snap ik dan ook weer als het de reden is geweest om God te zoeken.

Vlgs mij dacht Paulus ook zo:
Paulus zegt in Fillipenzen: 18 Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend

ik denk overigens dat de intenties van de makers oprecht zijn, en wie niet tegen Hem is, is voor Hem toch? ( zegt Jezus dat niet in marcus 9? )
waldboy
@katlheen. helemaal mee eens. En ik heb wel een interview gelezen met een meisje die nav de passion in Gouda ( vorig jaar ) nu tot geloof is gekomen. Zij begreep niets van de controversie eromheen. Dat snap ik dan ook weer als het de reden is geweest om God te zoeken.

Dit is de mooiste reactie. Dan heeft The Passion zijn doel ruimschoots gehaald. Wat zal er in de Hemel een feest geweest zijn omdat een zondaar zich heeft bekeerde!.

Er zijn al steden die zich hebben aangemeld voor het volgende jaar.

Het is nu 1ste Paasdag 2012. Pasen, het belangrijkste christelijke feest!
De Heer is waarlijk opgestaan! Jezus leeft!
En allen dei dat geloven mogen met Hem leven. Tot in alle eeuwigheid!.
Amen.
Hermanus
Dominee Klomp, hartelijk dank voor uw heldere antwoord.

Ook alle anderen, ieder op zijn of haar manier, die gereageerd hebben, hartelijk dank.