Zelf uit Zijnen mond gehoord

Ds. C.G. Vreugdenhil / 3 reacties

Vraag

Aan een dominee uit de Gereformeerde Gemeente. Binnen onze gemeenten horen we nog wel eens dat je een waar geloof niet zomaar moet 'ophangen' aan een tekst uit de Bijbel of een Psalm. Vaak wordt er verwezen naar Psalm 56, waar de psalmdichter schrijft: "Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord", dan pas is het waar. Ik geloof (en gevoel) dat dit voor veel mensen een drempel vormt. De eigen stem van de Heere wordt namelijk niet meer gehoord. Het is toch de Heere die door Zijn Woord tot ons spreekt? Het geloof is toch uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods? Als een tekst of Psalm je dan tot nadenken stemt, onrustig maakt en de Heere wil door een andere tekst of Psalm je bemoedigen, dan mogen we dat toch zien als Gods' stem? Bij David was het in deze Psalm niet veel anders. Tevens is deze regel enkel in de berijmde versie van deze Psalm te vinden. In de onberijmde psalm wordt "dit zelf uit Zijnen mond gehoord" niet genoemd, David betrouwde in die toestand ook op het Woord. Misschien kunt u wat duidelijkheid geven?

Antwoord

Dat je het ware geloof niet moet ophangen aan een tekst uit de Bijbel zal zeker waar zijn. Het ware geloof (kennis en vertrouwen) steunt niet maar op één tekst, maar op heel de Bijbel als het Woord van God. Het gaat niet om ‘hoorbare’ stemmen e.d. Het is precies zoals je schrijft: het geloof is uit het gehoor van het Woord van God (Romeinen 10). Natuurlijk ook uit het lezen van Gods Woord. Maar we mogen inderdaad niet denken dat het Woord Gods stem nog niet is en dat er nog een soort andere openbaring nodig zou zijn.

Wat wel belangrijk is, is het feit dat de Heilige Geest het Woord kracht bij zet. Je zou ook kunnen zeggen: de toepassing van Gods Woord dat je leest of hoort. Dan doet het Woord kracht in je hart met als gevolg dat je het gelooft en dat je je leven daarnaar wilt inrichten. De Heere kan ook bevestigen wat hij tot je liet komen in de boodschap van het Evangelie. Kort gezegd, de Heilige Geest werkt het ware geloof door het Woord in je hart. En dat geloof krijgt handen en voeten in je leven. De Heere versterkt dit geloof door het gebruik van het Woord en de bediening van de sacramenten.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

waar geloof
3 reacties
vlokje
Vraagsteller stelt: "De eigen stem van de Heeren wordt namelijk niet meer gehoord".
Waar baseer jij deze overtuiging op? Ik kan uit ervaring spreken dat die ZEER ZEKER nog wel gehoord wordt, ik denk heel veel vaker dan velen weten of vermoeden. Als je die stem hebt gehoord slinken alle twijfels in het niet: Is dit wel van God, of is dit nu niet van God Zelf, of alleen maar een vormengeloof. Denk dat er een verschil van dag en nacht is tussen erg geraakt kunnen worden door bepaalde teksten, of zoals de dominee zegt: De Heilige Geest die overkomt. Maar in mijn beleving spreekt die Heilige Geest ook wel degelijk nog zomaar: niet altíjd via de Bijbel. Dit is nl mijn eigen ervaring. Als we veel in de stilte zijn
kan God tot je spreken als een persoonlijk kind, en kun je in heel het dagelijkse leven zijn stem echt horen. Dit ervaar je dan zonder enige twijfel. Ik denk dat hier veel te weinig bekendheid over is, en het is ook mijn eigen schrijnende ervaring dat dit in twijfel werd getrokken door mijn omgeving. Wandelen met God als Henoch, met God in direct contact zijn de hele dag door is werkelijk nog mogelijk in deze tijd. Waarom zijn we zo kleingelovig, en denken we van niet?
Roozemond
@vlokje: stilte en rust is idd. heel belangrijk!! En juist dan, als Gods gesproken heeft, is het voor mij een grote bemoediging als we dan bijv. zondags in de kerk zingen: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord..... een bevestiging van wat Hij gedaan heeft. Het zou een arm geloof zijn als we altijd maar een tekst moeten hebben ofzo.... God laat Zich daar niet aan binden maar wil er wel door werken. Dat is het verschil denk ik.
vlokje
Waar het mij om gaat is het hiaat wat er is, in ons totale dagelijkse leven en ons geloofsleven. In mijn visie zijn die 2 op geen enkele wijze los te koppelen. áls God gesproken heeft... Hoezo, áls..... God spreekt de hele dag, we hóren het alleen niet. Het ligt alleen maar aan ons gehoor, niet aan Gods spreken. Vraagsteller: Het geloof is door het Woord Gods. In mijn leven ontdekte ik dat alles wat in mijn hart van God komt het "Woord van God" is. Het heeft mij opheldering gegeven dat ik geloof dat dat er mee bedoelt wordt.... Zelfs een woord in alle puurheid door een kind tegen mij gesproken ervaar ik vaak als Woord van God. God is alleen maar helderheid, onze argwaan dat God niet overal in is, maakt het onmogelijk Zijn stem in alles te ontwaren.
Het heeft mij geholpen om God werkelijk in alle kleine dingen van het dagelijkse leven te betrekken. Hierdoor ging er bij mij een poort open, dat God er gewoon IS, altijd, overal!!