Onrust na een jongerenavond

Ds. P.C. van Keulen / 6 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar, woon nog bij mijn ouders thuis en ben in het bezit van een rijbewijs en eigen auto. Ik ga graag naar jongerenavonden waar het draait om het geloof. Het geloof betekent veel voor mij en kijk hier dus altijd erg naar uit om weer toegerust te worden. Deze avonden worden voornamelijk doordeweeks gehouden. Ze zijn voor mij niet naast de deur (sommigen ruim een uur rijden), het lukt dus echt niet om voor 23.00 uur thuis te zijn. Dat is nu juist het probleem. Mijn ouders staan er op dat ik voor 23.00 uur thuis ben doordeweeks, ook al heb ik de dag erna vrij. Ze vinden dat als ik later thuis kom, dat ik dan geen rekening met hen houd. Ik houd wel degelijk rekening met hen: 1. Ik kom als de avond afgelopen is gelijk naar huis en blijf dus niet even napraten, wat ik wel graag zou doen.  2. Ik sms op verzoek van mijn ouders als ik ergens aankom en wanneer ik weg rijd, zodat ze weten wanneer ik ergens ben aangekomen en hoe laat ze mij thuis kunnen verwachten. 3. Als ik thuis kom doe ik op verzoek van mijn ouders zachtjes de deur dicht, sluip ik naar boven en ga gelijk slapen. Ze hebben hier dus absoluut geen last van. Het is niet zo dat ik nog even met vrienden luidruchtig iets ga drinken ofzo, wat ik wel graag zou doen. 4. Het betreft max. 1 avond per maand (!). Ik zou veel vaker willen, maar voor hen doe ik dat niet. Het is dus niet  vaak dat ik later van elf uur thuis kom. 5. Ik ken mijn eigen verantwoordelijkheid door 's avonds niet weg te gaan als ik de dag erna weer moet werken. 6. Ik ga naar jongerenavonden waar het draait om het geloof (ze zijn hier trouwens niet op tegen) en zit niet op één of ander heidens feest. 7. Ik ben 18, meerderjarig dus, heb daar toch mijn eigen verantwoordelijkheid  in? Ik heb al verschillende malen geprobeerd op een rustige en  geduldige manier uit te leggen dat ik wel degelijk met hen rekening houd, maar dat zien ze niet in. De Bijbel zegt: Eert uw vader en uw moeder, moet ik dan deze regel van mijn ouders hierin persé naleven? Ik stel deze vraag niet om mijn gelijk te halen, maar ik zou heel graag advies willen hoe ik met deze situatie om moet gaat; het heeft mij al heel veel hoofdbrekens en gebed gekost...

Antwoord

Beste vragenstelster,

In een aantal door jou genoemde punten geef je weer hoe je probeert rekening te houden met jouw ouders, goed om dat te lezen; bij het "eert uw vader en uw moeder" hoort dit ook zeker thuis. Echter, wanneer je doordeweeks na 23.00 uur thuis zou komen, vinden zij dat jij geen rekening met hen houdt; maar ja, als een jongerenavond pas om half elf 's avonds afgelopen is red je het niet om op tijd te zijn.

Het is niet ondenkbaar dat het bij jou onrust geeft op een jongerenavond, want de tijd vliegt (naar elf uur), en dat de onrust er ook is wanneer je in de auto zit en weet dat je elf uur niet redt. Al met al geen fijne situatie. Ook kan ik het mij voorstellen dat je het niet leuk vindt als je niet nog even met anderen kunt samen zijn na afloop, maar er als een haas van door moet, want...

Het feit dat je meerderjarig bent en nog thuis woont is geen vrijbrief om het door jouw ouders gestelde tijdstip te negeren. Het lijkt mij dan ook goed om opnieuw eens met jouw ouders over de kwestie te spreken en misschien is het een idee om dat wat je in jouw vraag geschreven hebt hen eens te laten lezen. Ook mag je hen naar hun motivatie vragen en dat natuurlijk niet om ze ter verantwoording te roepen, maar om met elkaar open en eerlijk te spreken.

Ik hoop dat je met jouw ouders uit het probleem zult komen en wens je nog goede en gezegende jongerenavonden toe en dat je meer en meer toegerust mag worden in het geloof.

Hartelijk gegroet,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

erenjongerenavondouders
6 reacties
Catherine
Hoi vraagstelster. Het probleem dat jij schetst, had ik vroeger ook. Mijn moeder kon niet slapen als al haar kinderen niet thuis waren en op zaterdagavond moesten wij ruim voor de zondag begon, thuis zijn. Maar dat lukte steeds minder goed. Ik moest soms jakkeren over de weg. Ik heb er best wel ruzie over gehad.
Maar ik respecteerde het zoveel mogelijk.
Nu heb ik zelf kinderen en toen die de leeftijd kregen dat ze verder van huis gingen, heb ik tegen hen gezegd: ik heb liever dat je een kwartier te laat bent, maar heelhuids, dan dat je je zo moet haasten en een ongeluk veroorzaakt. Op vrijdag zijn we ruim met de regels en op zaterdag verwachten wij hen toch wel rond 12 uur thuis en dat werkt goed. Op vrijdag komen ze soms heel laat thuis. Maar ja, daarmee is jouw probleem niet opgelost, want de jongerenavonden zijn vaak op zaterdag? Misschien eens rondvragen of meer jongeren met dit probleem worstelen en misschien kan zo'n avond ook eens op vrijdag georganiseerd worden?
Catherine
Sorry, ik heb het verkeerd gelezen zie ik. Ik dacht dat het alleen op zaterdagavond betrof, maar zie dat je ouders er doordeweeks ook een probleem mee hebben. Dan slaat mijn antwoord nergens op.
Daniel
Bij ons thuis was het op zaterdagavond geen probleem als je voor twaalf uur stomdronken in huis kwam aanwaaien, maar o whe als je broodnuchter om half een thuis kwam. Dan waren de rapen gaar.
Vragenstelster, jij bent zo braaf, maak je geen zorgen, alles komt goed.
waldboy
Misschien is het beter om bij een volgende vertaling deze Bijbeltekst maar niet meet op te nemen.....
Hendrikju
Meisje, ga dan bijvoorbeeld een half uur eerder naar huis, of vraag of er een van je ouders eens met je meegaat
dominerik
Wordt het geen tijd om op jezelf te gaan wonen???