Verlangen om dominee in Ger. Gem. te worden

drs. I. A. Kole / 9 reacties

Vraag

Al lange tijd loop ik met het verlangen om dominee te worden. Daarom zou ik graag naar de kerkenraad willen stappen om attest te vragen, om vervolgens toestemming te vragen aan het curatorium. Nu is de vraag waarmee ik zit: is er een minimumleeftijd voor de Theologische School? Ik ben namelijk nog maar achttien.

Antwoord

Wat een zegen. Dat de HEERE de begeerte geeft om dominee te mogen worden, is een groot geschenk. Ik ken je situatie niet. Je bent nog jong, je wilt de HEERE van harte dienen en ook andere mensen oproepen om de Heere van harte te dienen. Ik denk dat je  je vooral richt op jongeren!

Welke opleiding volg je? Als je dominee wilt worden dan is een theologische opleiding van groot belang.  Tijdens die studie bid je dat de begeerte om dominee te worden door de HEERE bevestigd mag worden. Oefen je in de omgang met de HEERE, het gaat om het toenemen in kennis en genade van de HEERE Jezus. Van belang is ook dat je iemand -ouderling, predikant, godsdienstdocent- goed kent die de Heere ook vreest aan wie je verlangen bespreekt.

Gebruik de middelen. Loop de HEERE niet voor de voeten, maar druk Zijn voetstappen en volg Hem. In alles Gode bevolen.

Met hartelijke groet,
Drs. I. A. Kole

P.S. Een minimumleeftijd heb ik niet kunnen vinden.

Tags in dit artikel:

roepingTheologie studeren
9 reacties
Jodocus
Volgens mij is de enige formele vereiste dat je minstens één jaar belijdend lid bent van de Gereformeerde Gemeente. Dus het zal er denk ik van afhangen wanneer je belijdenis hebt gedaan.
Benjamin001
Een vraag aan dominee Kole.

In 1 Timotheus 3 vers 6 staat dat als iemand dominee (of ouderling) wilt worden, dat diegene geen nieuweling (pas bekeerde) moet zijn, zodat hij dan 'niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle'.
Is het dan niet bijbels om te zeggen dat deze jongen te jong is om dominee te worden? Hij is 18, dus ik kan me goed voorstellen dat hij nog maar pas bekeerd is.
damy
Benjamin001, er staat drs Kole, geen dominee..
hans0166
@ Benjamin

deze jongen is 18 jaar, die heeft nog een heel traject van studeren voor de boeg, het duurt nog wel een paar jaar voor hij werkelijk predikant zal zijn.

Ik wens hem in ieder geval heel veel sterkte, gebed en wijsheid toe!
lin1991
Een reactie op deze opmerking van Benjamin: '' Hij is 18, dus ik kan me goed voorstellen dat hij nog maar pas bekeerd is.'' Jammer dat veel mensen er vanuit gaan dat jonge mensen of jong volwassenen nog maar net op de weg zijn. Deze jongen kan al vanaf zijn kindertijd bekeerd zijn. En in het geestelijk leven kan een jong iemand een oudere in geloof en gave voorbij gaan.
Kipper
Super dat je het verlangen hebt om predikant te worden!! :)
Als je geroepen bent om predikant te worden dan zal God je ook de gaven geven om dit te kunnen doen. Ga er inderdaad eens met iemand over praten. Even een praatje kan geen kwaad;) Dan kun je jezelf daarna, als de regels dat toestaan, ook een attest aanvragen voor het curatorium.

Laat je hier ook niet zo snel van weg praten maar neem ook niet overhaast een beslissing. Neem al het commentaar/advies in overweging om tot een goed besluit te komen. Ga de weg die God je aanwijst die je moet gaan. Doe dit biddend. In het gebed zit veel kracht. Vraag ook andere mensen voor je te bidden. Bidden is van groot belang.

Als iedereen zegt doe dit of dat niet, en God zegt: doe dit wel. Doe dan wat God wilt dat je doet. Andersom uiteraard geldt uiteraard precies hetzelfde.

Wat iemand anders ook zegt, je bent jong maar voordat je met die studie klaar bent duurt het nog 4 jaar.

Timotheus was ook jong. Paulus zegt, 'niemand moet u/je verachten vanwege je jonge leeftijd'.

Ik hoop dat er heel veel jonge (en oudere) jongens/mannen zijn die zich dit jaar aanmelden.
Kipper
@vraagsteller
Dit is nog een link dit ik gevonden heb:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-eckeveld-over-het-curatorium-van-de-gereformeerde-gemeenten-1.313724
kejak
Volgens mij luidde de vraag toch echt wat de minimumleeftijd is om te beginnen de opleiding te volgen aan de theologische school. Een concreet antwoord daarop zie ik niet terug in de reacties.
Ik ben ook geen insider; wel weet ik dat wijlen ds. Mallan (toen nog Ger gem) als 19-jarige als student werd aangenomen en zodoende op z'n 23e predikant was.
kip
zo,n mooi antwoord van drs Kole
ik hoop toch zo dat je door de kerkenraad serieus wordt genomen.

Je kunt altijd op mijnheer Kole terugvallen om raad ,als het nodig is.
Lees wat Kejak zegt,daar sluit ik mij ook bij aan.
wijlen ds mallan was ook jong.............en

.andrew grey

Houdt sterk aan in het gebed!