Contact verbroken

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Een aantal jaar geleden heb ik contact gehad via mail met een ongelovige jongen. Allemaal heel leuk en lief, maar ik kon natuurlijk mijn geloofsvragen en gespreksstof niet aan hem kwijt! Toen ik er over begon en een beetje begon uit te leggen wat het inhield zei hij "dat klinkt allemaal nogal zwaar". Maar hij respecteerde het (gelukkig) wel! Alleen, hij wilde natuurlijk niet mee naar de kerk en ik wilde niet dat hij alleen mee zou gaan voor mij. Gelukkig kan ik hier ook over praten met mijn moeder. Ook over andere geloofszaken. Maar dit speelt nog door mijn hoofd. Hoe kan ik hem vergeven en moet ik hem helemaal uit mijn hoofd zetten, want voor mijn gevoel was dat verkeerd.

Antwoord

Onverwacht kun je vastlopen. Je overziet niet wat het vervolg op de eerste stap zal zijn. Fijn dat je nu met je moeder goed kan praten over het contact met die ongelovige jongen en over geloofszaken. Dat is een heel waardevol contact; houd dat biddend vast!

Voor je gevoel heb je het contact met die jongen niet goed afgesloten. Dat kan ik wel begrijpen maar je moet dat niet overdrijven. Als je nu alles op een rijtje zet, dan denk ik dat je zelf ziet dat je het anders had moeten aanpakken.

Jij kon je geloofsvragen niet kwijt bij hem. Dat is logisch, want hij had geen kennis van de inhoud van je geloofsovertuiging. Uit de (mail)contacten heeft hij het gevoel gekregen dat je leven mogelijk bestond uit wat wel en wat niet mag: regel op regel, gebod op gebod! Dat begreep hij niet Hij was voor jou een verkeerd adres: jij vroeg antwoorden en hij zat te wachten en was mogelijk ook belangstellend op wat het christelijk geloof van en voor jou inhoudt. Daar is over en weer vertrouwen voor nodig en dan pas kun je wat meer aan de orde stellen én kun je op vragen ingaan.

Als je de afronding onbevredigend vindt, dan zou je via een mailtje aan kunnen geven dat je bij nader inzien het gesprek over levensbeschouwelijke zaken anders had moeten aanpakken. Je hoeft er verder niet te zwaar aan te tillen, want hij heeft waarschijnlijk nooit meer gereageerd. In je gebed kun je ook je tekort belijden en vragen om wijsheid ook in gesprekken met anderen! Zegen en wijsheid toegewenst.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige