De val van het genadeverbond

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Mijn kind zit op een refoschool waar we erg tevreden over zijn. Nu stond er op het bijbelvertelrooster dat de juf over “de val van het genadeverbond” zou gaan vertellen. Ik heb daar zelf nog nooit van gehoord en vroeg of dat hetzelfde was als de zondeval? Dat was het niet, maar ik kwam er niet achter wat het dan wel was. Genade is en blijft er toch altijd zolang een mens mag leven? Welk verbond is er dan gevallen en hoe en wanneer? Het is geen onwil dat ik hier niets over weet en dit niet snap.

Ten tweede vraag ik mij af of een kleuter deze terminologie al wel snapt en of je die hiermee moet opzadelen of dat dit meer catechisatiestof is of in een preek praktisch uitgelegd kan worden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op uw vraag kan ik kort en  bondig antwoorden: De “val van het genadeverbond” haalt twee dingen door elkaar. De zondeval is de val van de mens. Zijn oorspronkelijke staat/situatie wordt wel benoemd met het woord “werkverbond”, al spreekt de gereformeerde belijdenis daar zo niet over (wel over “het gebod des levens”). Gods antwoord op de zondeval is de oprichting van het genadeverbond in Gen. 3:15 met de belofte van de komst van de Verlosser.

Ten tweede ben ik het u eens dat dit geen stof is voor kleuters, als je althans iets op het niveau van hun bevattingsvermogen wil doorgeven. Misschien kunt u uw vraag beter ook aan de schoolleiding voorleggen. Zij zijn het immers die het vertelrooster opstellen of er verantwoordelijk voor zijn.

Dat een leerkracht zich vergist en zo’n ongelukkige uitdrukking zou hanteren is nog te vergoelijken, maar als zo’n term op het vertelrooster staat, is het misschien wel goed om verduidelijking te vragen. Het genadeverbond is wel opgericht, maar nooit gevallen en zal gelukkig ook nooit vallen!

Met een vriendelijke groet,
Ds. H. Korving