Met-ups-and-downs-relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 16 reacties

Vraag

Onzeker, maar ook weer zeker over mijn aankomend huwelijk. Al bijna vijf jaar heb ik een met-ups-and-downs-relatie. Het is een periode uit geweest, maar uiteindelijke konden we toch niet zonder elkaar. Mijn vriend is erg aantrekkelijk qua uiterlijk en krijgt hierbij ook veel aandacht van vrouwen, waar hij in onze relatie ook wel gebruik van heeft gemaakt (waaronder vreemdgaan). Nadat het een tijdje uit is geweest, is het nu weer helemaal goed. Hij doet zijn best, is erg bezig met God en het geloof en wil zich graag laten dopen (hij is niet gelovig opgevoed). Hoe ontzettend blij ik ook ben en zin in heb in onze trouwdag, heb ik toch twijfels. Ik vraag mij af of dit wel goed is. Twijfels over een huwelijk zou toch niet moeten? Ik twijfel namelijk erg over het feit dat het gewoon een knappe jongen is, en hij in het verleden vaak erg geïnteresseerd was in andere vrouwen. Daar komt ook bij dat hij nog steeds heel veel sjanst (als ik bijvoorbeeld met hem de stad in ga) en liegt over dingen. Dit maakt mij erg onzeker en soms wilde ik gewoon dat het allemaal niet gebeurd was en dat hij (klinkt wellicht stom) niet zo knap was. Het verleden heb ik hem vergeven (heb hem heel veel vergeven), maar onthouden doe ik het, waardoor het vertrouwen soms niet 100 procent is en ik onzeker word/ben. Anderzijds zou ik het ook verschrikkelijk vinden zonder hem verder te gaan, omdat we voor de rest zo goed bij elkaar passen en helemaal op één lijn liggen qua geloof, opvoeding ed. Maar soms denk ik, dat ik misschien (door alles wat er gebeurd is) wel gelukkiger zou kunnen zijn met een andere man. Ik snap dat het een moeilijke vraag is, maar hoop dat ik een antwoord kan ontvangen en wellicht zou u mij kunnen aanraden om relatiehulp te zoeken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een moeilijke vraag? Wat ís je vraag precies?

Je hebt zin in jullie trouwdag schrijf je: besef je wel, dat dit niet het einde, maar juist een begín is van een heel leven samen? Misschien moet je daar wat meer over nadenken voor je de grote stap waagt! Denk dan ook eens over deze vragen: zou je met deze jongeman ook oud willen worden? Een knappe vent is natuurlijk geweldig: daar kun je mee gezien worden. Maar hoe is zijn karakter? Zie je hem als mogelijke vader van eventuele toekomstige kinderen?

Je hebt hem veel vergeven, schrijf je. Dat klinkt heel mooi, maar roept bij mij wel vragen op! Een relatie hoort in evenwicht te zijn: het is niet zo dat de een z’n gang kan gaan terwijl de ander wel vergeeft! Bedenk je dus nog maar eens! En vraag je dan serieus af, wat je verwachtingen zijn van een huwelijk (in het algemeen). Van een huwelijk met hém! Je kon niet zonder hem. Wat betekent dat? Denk eraan: bij twijfel níét inhalen! Ofwel: maak pas op de plaats vóórdat je onherstelbare fouten maakt!

Laat nog maar eens van je horen!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

trouwentwijfel
16 reacties
dkw
Mooi antwoord van mevrouw Rots, het huwelijk is niet zoiets als we proberen maar wat samen.
Af en toe een twijfel zou echt niet erg zijn, maar zoals ik lees zou ik zeker niet aanraden om het huwelijk in te stappen!
Wacht op z'n minst nog een jaar of 2!
Miranda
Trouw niet! Ik spreek uit ervaring. Ik had ook heel veel twijfels en diep in mijn hart wist ik allang dat het beter was om niet te trouwen maar dat stemmetje overschreeuwde ik met: "ik hou toch echt veel van hem en ik kan niet zonder hem en als ik straks getrouwd ben gaan die twijfels wel weg" enz enz. Ze gingen niet weg en uiteindelijk zijn we gescheiden, heel verdrietig en pijnlijk. Nogmaals, luister naar je hart en stel het desnoods uit of doe het niet! Veel wijsheid en kracht wens ik je toe!
anna30
Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden: denk nog eens heel goed na! Je schrijft dat hij nog steeds sjanst met andere vrouwen, wil je je daar onzeker over voelen de rest van je leven?? Je schrijft dat je hem soms niet 100% vertrouwd, is een relatie, en zeker een huwelijk niet gebaseerd op 100% vertrouwen?
Het is goed en knap van je dat je zoveel dingen vergeven hebt, maar je kunt niet blijven vergeven! Bij jou zitten er diepe littekens van dingen die hij gedaan heeft (vreemdgaan), ik vraag me af of je dat ooit helemaal opzij kunt zetten.
Ik vraag me ook af: zal hij je ooit helemaal trouw blijven? Ik mag niet denken: eens een vreemdganger, altijd een vreemdganger, maar het gaat wel door mijn hoofd. Als hij er heel veel spijt en berouw over heeft getoond kun je samen verder, maar dan zou ik het echt niet accepteren dat hij met anderen gaat flirten en sjansen!

Kortom: denk heeeeeel goed na voordat je met deze man trouwt! Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar ik gun je niet een leven vol onzekerheid, verdriet, angst voor ontrouw en gekwetstheid.
Daniel
vragenstelster, denk nog maar eens goed na over het antwoord van mevr. Rots en bovenstaande reacties.
Bezint eer gij begint.
madelief1987
Ontzettend bedankt voor al de reacties, en natuurlijk ook het antwoord van Marijke Rots. Als ik het lees, zie ik ook gewoon de werkelijkheid, en eigenlijk weet ik ook wel dat ik op deze manier niet kan trouwen. Het is alleen dat ik er middenin zit. En ik denk als ik dit van een andere vrouw zou lezen dat ik dan precies zo zou reageren, omdat dat eigenlijk heel logisch is. Maar omdat ik ook zoveel van hem hou is het heel moeilijk. Maar natuurlijk is mijn doel om gelukkig te worden, en of ik dat met hem kan worden is voor mij niet 100%.

En de reactie van Miranda, wat erg voor je dat je uiteindelijk hebt moeten scheiden. En was dit van jou kant (omdat ik lees, dat je al twijfelde) of was dit zijn beslissing?

Bij mij is het ook meer dat ik bang ben, dat HIJ weer wat "verkeerds" gaat doen. Ipv dat ik bang ben dat ik niet meer van hem hou/verliefd ben in de toekomst. Ben zeg maar bang om HEM kwijt te raken, door een evt. actie van hem.

Wat mij ook heel erg dwars zit, is dat ik al 24 jaar ben, en ik het heel erg zou vinden, gewoon weer alles opnieuw zou moeten doen, afspreken, elkaar leren kennen ed. Die vertrouwensband opbouwen. En daar komt bij dat ik gewoon heel graag kinderen zou willen...

Het blijft voor mij heel moeilijk vervelend, en de tijd dringt...:(

Ik wil jullie wel heel erg bedanken voor de GOEDE reacties, want zo is het gewoon.

Ik hou jullie graag op de hoogte hoe het verder vergaat..
arendine
Madelief, je bent pas 24. Je schrijft dat hij soms liegt en dat hij met andere vrouwen flirt. Dit is gedrag wat jou schaadt en een goede echtgenoot zal zijn vrouw juist beschermen.

Kan hij de echtgenoot worden die jou de veiligheid biedt die je binnen een huwelijk mag verwachten? Stel hem die vraag en bespreek samen wat er kan veranderen, om jouw emotionele veiligheid binnen jullie relatie te garanderen. Laat zijn daden spreken. Is hij zich ervan bewust dat zijn gedrag schadelijk is en verandert hij zijn gedrag, dan is een gezamenlijke toekomst mogelijk.

Verandert zijn gedrag niet, dan weet je dat hij niet de man is die jij als echtgenoot nodig hebt.

Op dit moment blijkt uit wat je schrijft, dat deze man niet geschikt is als echtgenoot. En zo te lezen weet je dat heel goed. Ik wens je een gelukkige toekomst met een man die oprecht van je houdt.
madelief1987
Arendine, bedankt voor je reactie

Ik heb meerdere malen met hem rond de tafel gezeten na alles wat er is gebeurt, en echt het is wel op veel vlakken beter geworden. Maar dit gaat over een periode van (pas) 2 jaar, waarin hij echt is veranderd. Maar qua sjansen ed niet (maar dit kan natuurlijk ook extra komen omdat ik meer onzeker ben na alles wat er is gebeurd).

Toch als ik dit zo lees, en dit zo schrijf weet ik zelf ook (wat jij ook als schrijft) dat ik niet helemaal happy ben in deze relatie. Maar aan de andere kant ben ik ook weer blij dat hij WEL is veranderd en samen met mij zo bezig is met het geloof.

Het is een hele moeilijke keuze, maar ik weet dat ik hem zelf moet maken. IK ben je reactie dankbaar!!En bedankt voor je laatste zin.
Miranda
Lieve Madelief,

Het was uiteindelijk mijn beslissing, en daar ben ik niet trots op.
Wat ik uit je reacties opmaak om te trouwen is het volgende:
Je houdt van hem.
Je bent bang om opnieuw te beginnen want je bent al(?!) 24...
Je wil kinderen.

Wees eerlijk, niet echt de beste redenen om te trouwen, op de eerste reden na dan.
Ook lees ik dat je hem (nog) niet vertrouwt. En daar heb je ook reden toe gezien het feit dat hij nog steeds flirt met andere dames. Ik zal niet zeggen dat hij je pijn gaat doen, want een mens kan veranderen, maar denk goed na of je die angst wil blijven houden.
Moeilijk voor je, ik zal voor je bidden!
Zaza
Hoi Madelief,

Ik kan me helemaal vinden in alle reacties. Denk na voor je begint en neem er de tijd voor. In een relatie gaat het om geven en nemen. En een relatie gaat over 'samen'. Samen keuze's maken, samen werken voor elkaar, samen ervoor gaan. Je hebt met hem gepraat en hij is veranderd! Dat is super en geweldig! Hij is dus blijkbaar tot verandering in staat en wil dat ook. Alleen zijn er bepaalde dingen die niet veranderen. Ik vraag me dan nog deze dingen af:
- weet hij dat jij moeite hebt met zijn flirten en liegen?
- weet hij waarom dat jou zoveel pijn doen?
- weet hij dat het je aan het twijfelen brengt over je relatie?
Als je uit onzekerheid dit nog niet vertelt hebt, dan weet hij misschien niet eens wat hij doet? Misschien beetje raar gezegd, maar voor je het helemaal opgeeft, zou ik dat nog proberen. Als je niet wilt dat hij flirt en liegt (wat ik heel logisch en redelijk vindt) heb je neits te verliezen als je met hem gaat praten en dit heel duidelijk maakt (liefdevol). Vraagt wel je kwetsbaar opstellen en dat is super moeilijk! Maar geef hem de kans om hierop te reageren. Als hij echt niet wil veranderen hierin, dan weet je daarmee dat deze relatie voor jou niet 'werkt'. Als hij het wel wil, niet gelijk trouwen... maar laat het hem bewijzen.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat hij de juiste man wil zijn/worden voor jou, in Christus kracht! En als hij het wil, dan wens ik jullie veel sterkte en wijsheid in de weg die nog komen gaat!
madelief1987
Ik ben zo blij met jullie inlevende reacties!! En voel me erg gesteund hierdoor.

Miranda, wiens beslissing het ook is, het moet heel erg voor je zijn geweest, daarom ben ik ook blij dat je mij voor zo'n keuze wilt behoeden. En jaa, het stukje "veranderen" is wel degelijk gebeurt, alleen is het voor mij, voor hoe lang..Bedankt voor jou reactie en dat je voor me zal bidden, ik voel me erg gesteund.

Wat ik nog niet had verteld, is dat het een paar weken geleden eigenlijk bijna over was. Ik heb een aantal keren al met hem er over gehad waar ik mee zit. En ook op die middag. Ik moest het hem gewoon vertellen over mijn twijfels over het huwelijk(en dit ging ook over het sjansen en liegen). En eigenlijk raakte ik hierdoor in een erg huilbui. En toen zag hij het ook even niet meer zitten. En hij zei "Ik wil niet dat je zo ontzettend ongelukkig bent, en ik weet dat ik na alles je totaal niet waard ben, en misschien moet ik het maar uit maken, want jij kan dat niet, maar ik gun je zo dat je gewoon gelukkig bent"......Is dit een positieve of juist negatieve reactie?
Uiteindelijk hebben we heel lang (en de dagen erna) gepraat, maar hij wil zo graag met mij verder, en ik natuurlijk ook met hem. Het enige "enge" eraan is, dat hij gewoon door heeft dat ik het eigenlijk gewoon niet uit "kan" maken.

En Zaza bedankt voor je reactie, zoals je hierboven ziet, heb ik het idd met hem over deze dingen. Alleen het blijft gewoon zo. Maar soms denk ik dan, zal het aan mij liggen? Dat ik DENK dat hij naar elke meid kijkt. Dus hij zegt ook altijd in een gesprek, "ik sjans helemaal niet" en over het liegen, jaaa dan zegt hij dus van: "ik weet dat ik weeeeer heb gelogen". En soms zegt hij zelfs, misschien kan ik gewoon niet anders. Dat is natuurlijk ook een hele ongelukkige uitspraak. Bedankt voor je steun.

Ik zal van de week voor mezelf alles goed op een rijtje zetten (wat ik overigens al heel vaak heb gedaan) en zal jullie reacties heel erg meenemen in wat ik nu moet doen. En ook moet ik het nog gewoon goed met mijn verloofde er over praten. Ben blij dat ik mijn vraag heb gesteld op refoweb, omdat ik het fijn vind jullie reacties te krijgen, want het helpt mij wel. Alhoewel ik nu wel in een rotperiode zit. Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt!!
AHHK76
Beste Madelief,
Mensen die verkering hebben of getrouwd zijn met iemand die verslaafd is, of een afwijking heeft.... Denken vaak zelf dat ze "gek" zijn! Bijv. een man drinkt en zegt dat hij het niet doet, dan gaat zo'n vrouw aan zichzelf twijfelen. Een man is autistisch en begrijpt daarom dingen niet. De vrouw denkt dat ze het niet duidelijk genoeg uitgelegd heeft.... Terwijl ze het al vaak en duidelijk genoeg uitgelegd heeft.
Ik kan niet kijken hoe het met jou en jouw verloofde gaat. Maar het zou heel erg goed kunnen dat het (de twijfel) helemaal niet aan jou ligt, maar alleen aan hem. Sterker nog, ik denk dat dat zo is!
Daarom zou ik hem voor de keus stellen. Zodra je hem betrapt op een leugen of dat hij met andere vrouwen flirt: uitmaken! Zegt hij bij voorbaat dat hem dit niet gaat lukken, laat hem dan hulp zoeken! Je zegt dat hij met de Bijbel en het geloof bezig is, dat is heel mooi! Laat hem dit dan ook bewijzen, door ook de waarheid te spreken en niet met andere vrouwen te flirten...
Echt ik begrijp dat je graag wilt trouwen en kinderen krijgen, maar zoals het nu gaat, wil je deze man echt niet als vader voor jouw kinderen... De eenzaamheid in een ongelukkig huwelijk is erg groot, groter dan de eenzaamheid van een ongehuwde vrouw.
Ik gun jou ook dat je gelukkig wordt, maar ben bang dat dit niet goed gaat komen. Het huwelijk is het begin van een heel leven samen...
Vraag eens anderen hoe ze jouw verloofde zien....?! Dan weet je hoe anderen zijn gedrag zien....!!
Ik denk dat je zonder hem ook gelukkig kunt worden, al kun je je dit nu nog niet voorstellen! En zal het zeker eerst heel moeilijk zijn!
Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!
Daniel
@AHHK76 helmaal mee eens!!
madelief1987
AHHK76, Bedankt voor je reactie, fijn dat je aandacht hebt voor mijn situatie, en Daniel ook jij bedankt.

Je hebt helemaal gelijk, dat stel hij zou weer wat "verkeerds" doen, dat ik het uit moet maken. Ik denk dat ik wat harder voor mezelf moet zijn, en ik heb misschien ook wel een beetje het respect voor mezelf verloren. Soms denk ik idd, zou het niet gewoon aan mezelf liggen. Maar als ik het dan met een 1 vriendin (ook de enige persoon met wie ik het er over heb) bespreek wordt ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt. Omdat zij ook al helemaal niet denkt dat deze man mij gelukkig gaat maken. En andere bekende/onbekende kennen mijn verloofde ook als een flirt, hij is over het algemeen erg bekend in ons dorp. En dit zijn helaas vaak negatieve reacties, waarbij ik dan gelijk in de verdediging spring met "hij is echt veranderd".

Ik zou het verschrikkelijk vinden om alles waar ik aan gewerkt heb met hem nu te laten gaan, ondanks dat denk ik soms wel, wat zou het toch heerlijk zijn als ik een man had die ik 100% vertrouwde, waarbij ik echt intens kon genieten en mij niet dag in dag uit zorgen zou moeten maken over "is dit wel de goede keuze".

Bedankt voor je reactie, en ik voel me ook door jou erg gesteund, en denk na over je zin: "De eenzaamheid in een ongelukkig huwelijk is erg groot, groter dan de eenzaamheid van een ongehuwde vrouw".

Ik blijf bidden en hoop op een goed inzicht.
arendine
"Ik zou het verschrikkelijk vinden om alles waar ik aan gewerkt heb met hem nu te laten gaan,"

De gokker doet geld in de gokkast. Zo nu en dan betaalt de kast iets uit, maar de hoofdprijs waarop hij wacht komt steeds niet. En hij blijft steeds wat geld in de gokkast gooien, want hij denkt dat hoofdprijs een keer moet komen, hij heeft al zoveel geinvesteerd, weglopen zou betekenen dat alles voor niets is geweest.

Wat zijn, behalve een goed uiterlijk, de eigenschappen die hem een goede echtgenoot voor jou maken?
AHHK76
Beste Madelief,
Bedankt voor jouw reactie. Dat aan jezelf gaan twijfelen, is heel lastig, ik ken dat! Daarom is het goed als je weet hoe hij bij anderen bekend staat! Het ligt niet aan jou, het ligt aan hem!
Als je me wilt mailen, mag je mijn mailadres opvragen bij de mensen van Refoweb.
Groetjes van mij
Zaza
Hoi Madelief,

Goed dat je het er met hem over gehad hebt. Dat is al ontzettend moeilijk... en ook begrijpelijk dat alles er dan uit komt! Je hebt je heel kwetsbaar op durven stellen... knap hoor!

Verder ben ik het helemaal eens met degene die zei dat je verloofde misschien hulp moet zoeken. Als hij echt met je verder wil, zal hij moeten veranderen in dingen! En als hij hulp krijgt, dan heb jij ook meer zekerheid. Je kunt eens meegaan en over al jouw vragen praten... die ander kent jullie allebei en dat maakt het makkelijker om te zeggen wat het juiste is. Ook kan het jou wat meer zekerheid geven misschien...

Gods zegen!