2 vragen

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

1) Is homeopathie van de duivel, ook in hoe het ontstaan is en wordt ontwikkeld?

2) Gisteravond was ik op een verjaardag met allemaal reformatorische jongeren, alleen er stond popmuziek op. Er was een hele installatie geïnstalleerd. Toen wij binnen kwamen was de muziek rustig, maar rond 9 uur ging het knallen. Een vriend en ik hebben toen gelijk gevraagd of de muziek uit kon, hij ging vervolgens nog harder en toen zijn wij direct naar huis gegaan. De duivel gebruikt die satanische muziek echt om refojongeren te verzieken. We hebben vervolgens veel voor hen gebeden. Een vriendin, deze heeft ook een levende relatie met God, die later kwam (wij waren toen al weg) , is wel gebleven. Ze zei: Ik heb niet geluisterd naar de muziek, en probeerde juist gezegende gesprekken te voeren over de muziek en over de levenswandel. Daar heb ik niet over nagedacht, wij stapten gelijk op en vertrokken. Ik was eerst heel boos op die vriendin, maar zij zag hierin echt haar taak om hen te onderwijzen in Christus. Maar kan dat wel in die herrie, vroeg ik me af. Maar goed, toch voel ik dat ik gefaald heb, door gelijk op te stappen, omdat ik niets van de liefde van Christus heb laten zien. Wat is het beste volgens God en Zijn Woord?

Antwoord

10 reacties
adriano313
vragensteller, m.b.t. je "knallende" verjaardag

Volgens mij heb je er genoeg over nagedacht om tot een duidelijk situatieschets te komen. Dit is niet je verstand maar m.i inzicht van God. Wees dankbaar en vraag voor het boos zijn gewoon vergeving aan je vriendin en verder hoe zij zulke muziekmomenten "oppakt en verwerkt".

Verder is elk mens verschillend ook in geestelijk opzicht. Elkaar bevragen en het uitwisselen van motieven kunnen in zulke gevallen inzichten geven. Oordelen heeft hierbij totaal geen zin of nut

Falen is ook een zijweg die je niet in hoeft te slaan. We falen met elkaar in ons leven ontzettend veel, maar daarom wil Jezus ons dagelijks tegemoet komen met Zijn Genade. De duivel wil je er graag op vastspijkeren, dus het is dan ook aan jou, hoe er mee om te gaan

Dus bijbels is: Bedek je met Zijn bloed, dat is het krachtigste Getuigenis en Blijf in Hem dan blijft Hij in jou ook al beland je opeens in een situatie waar de duisternis probeert te regeren of te verstieren. Mocht je dingen fout doen, geef ze maar gewoon aan Hem en vraag om vergeving. Hij heeft overwonnen! (uw genade is dan genoeg)

Blijf opgewekt
Daniel
1) homeopathie is een alternatieve geneeswijze waar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor is.
Het zijn stofjes die tot het extreme worden verdund, je kunt net zo goed elke dag een paar druppels water nemen en daarna nog drie glazen tegen de dorst.

Nu weet ik wel dat bidden en of het helpt ook niet wetenschappelijk bewezen is. Daarom heet het geloof, zelf ga ik liever naar de reguliere arts als ik me niet in orde voel en bidden kan ik overal.

2) Hier hef ik mijn handen radeloos omhoog. Dat er zulke grote groepen reformatorische jongeren zich amuseren met popmuziek. Werd die afschuwelijke muziek ook achterste voren gedraaid want dan hoor je pas de ergste teksten.

Morning has broken van Cat Stevens is ook popmuziek, verderfelijk dus. Kan iemand mij uitleggen wat daar zonde aan is?
Je beoordeelt de muziek op zijn teksten en niet op het lawaai, als J.S.Bach hard aan staat op een verjaardag erger ik me ook, dan kan ik mijn eigen woorden niet meer verstaan en wat erger is anderen mijn woorden ook niet. En dat is jammer voor het niveau van de verjaardag.
Mijn advies aan vraagsteller is ga nooit meer naar reformatorische verjaardagsfeestjes van jongeren.
dkw
Eens met Daniel.
Veroordeel popmuziek pas als er verkeerde teksten in voorkomen.
Niet omdat er een beat in zit of dat er ritme in zit maar puur op de teksten.
Misschien hadden ze wel Michael W Smith opstaan en heeft de vragensteller zich onnodig geërgerd!
naam
Of het jammer voor het niveau van de verjaardag is, Daniel, als ze jouw woorden niet kunnen verstaan betwijfel ik... haha.
plderoos
Homepathie komt juist uit de reformatorische gezindte, de uiterst rechtse hoek. Daar was het verboden medicijnen te gebruiken, die waren van de duivel, net als popmuziek trouwens, kruiden en planten waren van God, net als Bach. Later zijn technieken ontwikkeld om de werkzame stoffen uit die plantextracten steeds verder te verdunnen en daar is de huidige homeopathie uit ontstaan. Ik weet niet of het helpt. ik weet wel dat ik een keer doodziek ben geweest en na driekwart jaar ten einde raad naar een homeopaat ben geweest onder zijn handen genezen ben. Ik heb daar met een rein geweten de werkelijke Genezer voor bedankt.
sydneylover
Eindelijk een wat meer genuanceerde toon over popmuziek, hehe! Veel te vaak wordt een beat of stevig ritme als norm gezet of iets wel of niet kan.
Ik herinner me 30 jaar geleden al dezelfde discussie met Kajem, toen Klaas Jan Mulder een aantal klassieke nummers met een synthesizer een een drum combineerde. De kritiek was niet van de lucht, met name niet over de stevig uitgevoerde stukken (zoals Toccata van Widor). Maar de rustige stukken konden dan weer wel. Wat een totale bullshit eigenlijk.
Gerard
beste vragensteller, misschien heb je al antwoorden gevonden maar hier een kleine aanvulling met dingen die ik denk die belangrijk zijn te onderkennen. Ik hoop dat jij en sommige anderen hier iets aan hebben.

1) Homeopathie is door een duite arts Samuel Hahnemann ontwikkeld ergens rond 1800. Hij nam giftige middelen en verzon een methode om die te verdunnen en te schudden. De gedachte was dat een vergif dat ziek maakt je misschien ook beter maakt, maar het moet dan wel sterk verdunt zijn. Hij kreeg dat idee van de werking van kinine als medicijn tegen malaria. Het wordt echter zo sterk verdunt dat er geen enkele molekuul van de oorspronkelijke stof meer over is. Je drinkt dus eigenlijk een glas water (met wat ethanol) waar je veel geld voor betaald. Daarom zeggen nuchter ingestelde mensen dan ook dat het onmogelijk is dat er nog een genezende stof in kan zitten. Wetenschappelijk is de werking nooit aangetoond. Genezing zou dan gebasseerd zijn op bijgeloof. En daar komt het gevaar. Het grote gevaar is dat als je er in gaat geloven, je de kant van de magie op kan gaan en een magisch denken kan gaan aanleren. Het kan dan een eerste stap richting esoterie worden. Dat begint dan bijvoorbeeld door een beurs te bezoeken waar homeopatische middelen en natuurprodukten worden verkocht. Op deze plekken zijn vaak ook allerlei paranormale dingen en je betreedt de wereld van het occulte (de duivel en zijn demomen). Dit is blijkbaar niet altijd voor iedereen duidelijk. Het is mij meermaals overkomen dat mensen die zich christenen noemen ons aan hadden aan geraden om naar zo'n beurs te gaan. Ze noemdem dit dan een 'natuurbeurs'. Wij kwamen daar argeloos binnen, bekeken een paar natuurprodukten en merkten ineens dat links en rechts alles volstond met allerlei paranormale en occulte zaken, hekserij, new age, gebruiken uit oosterse religies enzovoort. Dit is de wereld van de duisternis waarvan je weg moet blijven. Je zou zeggen dat christenen hier ver weg van blijven maar helaas blijkt dat niet zo te zijn.
Ik moet nog even zeggen dat in niet denk dat je van het gebruiken van een homeopathisch 'medicijn' gelijk wordt besmet. Door het drinken van een glas water wordt je niet besmet, het kost je alleen een hoop geld op deze manier. Maar pas op dat je niet die wereld die hier aan verwant is ingaat.

Er bestaat overigens ook fytotherapie (kruidengeneeskunde). Mede omdat producenten van homeopatische middelen zoals dr Vogel ook zulke middelen maken en verkopen wordt het vaak door elkaar gehaald. Maar dit wordt niet op dezelfde manier gemaakt en zijn gewoon meer kruidendrankjes en dergelijke. Deze middelen kunnen goed werken door wat God in de natuur heeft gelegd. Maar hierbij geldt zoals in alles God te danken voor wat Hij geeft en niet de natuur tot een god te verheffen.

2) Mooi dat je op dat feestje bent weggegaan. Ik zou trots op je zijn als vader.
Je begeeft je op zo'n feestje in een gevaren zone. Het is goed je daar van bewust te zijn. Dat je je in een gevaren zone begeeft betekent niet dat de vijand je geljk overmeesterd. Maar het heeft een aantrekkende werking. Het geeft een gewenning die telkens verder kan gaan, verder en verder af van God, telkens meer open voor andere dingen, telkens meer water bij de wijn doen.
Heel veel mensen spotten met de gevaren van popmuziek. Onbekend met de natuur van muziek in het algemeen en de wereld van de popmuziek zien ze de werkelijke gevaren niet, die niet alleen in de woorden zit maar in de hele atmosfeer van de popmuziek. Het heeft niet voor niets de hele maatschappij drastisch veranderd de laatste 50 jaar.

Helaas hebben in het verleden soms goed bedoeldende mensen die waarschuwden tegen popmuziek niet de beste argumenten gebruikt en keken alleen naar een paar uiterlijke zaken. Anderen die hier tegen reageren maken daar dan weer een karikatuur van. En zo missen ze kompleet wat er werkelijk aan de hand is. Het is niet voor niets dat het denken van velen zo verduisterd is. Dat komt niet alleen door popmuziek maar heeft bij velen wel een enorme invloed. Ik ben ervan overtuigd dat het luisteren van popmuziek voor veel mensen ook een belangrijke rol speelt dat ze bepaalde boezemzonden niet kunnen loslaten. Popmuziek maakt je namelijk open, werkt op het gevoel en geeft een snelle bevreding van een hunkering naar je goed te voelen zonder inhoud. Dat is dan de eerste stap en de tweede volgt al snel. Als je psalmen of hymns luistert zal dat je afremmen verkeerde dingen te doen doordat je gedachten, je geest, op andere dingen worden gericht. Als je popmuziek luistert zal dat juist stimuleren. Ik heb zelf meer dan 10 jaar heel diep in de popmuziek wereld gezeten en ken de uitwerking ervan, op mezelf en op anderen.

Ik denk dan ook dat je er goed aan hebt gedaan weg te gaan. Hierdoor heb je ook een getuigenis afgegeven. Je bent hierdoor trouw geweest aan Jezus in plaats van mee te gaan met de anderen. Trouw komt voort uit geloof. Ontrouw uit ongeloof. Dat is ook waar Jezus bijvoorbeeld over spreekt in Lukas 19 in de gelijkenis van de ponden.
Ik denk dat zo'n feestje in het algemeen niet de beste plaats is rustig met mensen te praten en van de liefde van Christus te vertellen. Bid daarvoor gerust om een betere gelegenheid, misschien bijvoorbeeld als iemand later vraagt waarom je wegging.

Daarbij is het goed te beseffen dat de vriendin, er van uitgaande dat haar motieven om te blijven zoals ze die noemt oprecht waren, ook trouw is geweest aan Jezus op een manier waarop zij dacht dat het goed was.
Of het een wijze keuze was is een tweede vraag. Als de vriendin de gevaren onderschat en dit blijft doen bestaat het gevaar dat ze toch beetje bij beetje telkens meer meegaat en de muziek steeds meer haar leven gaat beheersen zoals bij mij gebeurde. Eerste veel muziek, dan naar de disco of concerten of houseparties, drinken, drugs gebruiken, en alle remmingen los. Dit gaat niet van de een op de andere dag maar ik zou graag jongeren willen waarschuwen geen enkele stap te zetten op deze glijbaan want het gevaar dat je telkens verder glijd is groot.
waldboy
Ik schaar mij volledig achter het gedrag van je vriendin.
Zo hoort het! Niet wat wil ik, maar wat wilt Gij dat ik doe.
Daniel
@Gerard
Jouw reacties lees ik altijd net zoals alle andere reacties. Ik heb respect voor de moeite die je doet om de vraagstellers te ondersteunen,

Maar het moet me van het hart, ik luister al vele jaren popmuziek en ik hou het bij twee glaasjes wijn per dag en ik rook niet. disco's, houseparties, drugs hebben nooit aantrekkingskracht op me gehad. Een verslaving heeft niets met popmuziek te maken, daarvoor is er geen enkel bewijs. Ik merk het op mijn werk, verslaving heeft te maken met genen, met niet zeker in het leven staan, verkeerde vriendjes, verkeerde opvoeding etc......., maar niet met popmuziek.

De muziek van J.S. Bach vind ik heel mooi, misschien wel de mooiste muziek ooit gecomponeert.
Ook daar is niemand door aan de drugs geraakt. We versimpelen de wereld als we dat gaan denken, dat muziek ons aan de drugs helpt.
Gerard
@Daniel
Dank je voor je reaktie.
Als het is zo overgekomen dat ik popmuziek aan zou wijzen als de oorzaak van verslavingen, wil ik dat even rechtzetten. Dat is zeker niet wat ik bedoel.