Verschillende predikanten rond Avondmaal

Ds. N. den Ouden / 2 reacties

Vraag

Geachte dominee van de HHK. Ik heb een vraag m.b.t. de bediening van het avondmaal. Ik kerk in een (vacante) gemeente van de HHK. Nu gaan er bij ons verschillende predikanten en studenten voor. Het is al meerdere keren voorgekomen dat drie predikanten 'inbreng' hebben tijdens het avondmaal. Dan bedoel ik: de eerste dominee doet de voorbereiding, de tweede bedient het avondmaal, en de derde houdt nabetrachting. Is dit gepast? Ik heb hier moeite mee. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Antwoord

Het is het meest 'ideaal' als alle drie de diensten door dezelfde voorganger geleid worden. Dan kan er in de stof een lijn gevolgd worden en dan beleeft de voorganger samen met de gemeente ook de voorbereiding en de nabetrachting. Als predikant vind ik het ook niet fijn om ergens alleen een avondmaalsdienst te leiden.

Drie diensten door dezelfde predikant in een vacante gemeente is echter vaak praktisch gezien niet haalbaar. Voor twee diensten op avondmaalszondag zou dat eigenlijk wel moeten kunnen. Daar zouden kerkenraden én predikanten hun best voor moeten doen, al kan zich altijd de situatie voordoen dat het een keer niet lukt, en het zal ook zo zijn dat het dan vaak niet precies om de drie maanden avondmaalszondag is. Maar ik geef u wel gelijk in de moeite die u hier mee hebt. Blijft wel staan dat we in dit alles hebben uit te zien naar de bediening van Gods Geest.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
2 reacties
Roozemond
Herkenbaar. 2 jaar terug hadden wij ook 2 verschillende dominees op de dag van het HA.
Maar tegelijk is het voor ons de vraag wat nu eigenlijk onze echte moeite hierin/hiermee is.
Tenslotte gaat het niet om wie er op de preekstoel staat maar om God Zelf Die door Zijn knechten heenwerken wil.
wk156
Ik heb ook wel mee gemaakt (niet in de HHK) dat de voorbereiding een gelezen preek was. Ik heb dat niet echt als een probleem ervaren, het gaat toch om de inhoud van de preek.