Kan Jezus zondigen?

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Kan Jezus zondigen? Dat Hij geen zonde gedaan heeft, is duidelijk. Maar kan hij het?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

26 reacties
adriano313
Beste vragensteller, ter verduidelijking

Uw vraag en misschien hebben meer mensen deze wel eens gehad, is meer een gedachte van een filosofisch Godsbeeld dan de werkelijkheid van Wie Hij was, wie Hij is en Wie Hij wezen zal, daarom is Zijn naam JHWH. Ik ben die ik ben.

Kan een auto vliegen?
Als je creatief, een manier gaat bedenken zal er vast een uitkomst komen maar dat wijkt zo af waar een auto voor dient. Een auto dient daarom een doel.

M.I. werkt dat ook zo eenvoudig met God ...
God was er altijd al en zoals Joh. zegt:
1 In den beginne was het Woord (Jezus) en het Woord (Jezus) was bij God en het Woord was God (hallelujah). 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord (Jezus!) geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en….

de duisternis heeft het niet gegrepen (begrepen). (hallelujah)

De bijbel leert dat de duisternis symbool staat voor de duivel en zijn gevallen engelen, dus kan je concluderen dat de duivel in beginsel geen vat heeft op het Woord, dat is Jezus
Gen 3 laat zien dat door te eten van de boom (KdGdK) adam en eva onder de vloek komen van overtreding => zonde en dat wij als mensen ten prooi kunnen vallen aan de macht hierachter.. Sterker, hierdoor sterven we ook.

1) Zonden is dus een staat, waarin je feitelijk je doel in God mist. Verder leert de bijbel ons (bewust) dat wij inzicht kunnen krijgen in de dagelijkse handel en wandel van de duisternis om zo inzicht te krijgen. God zegt al vanaf het begin in de bijbel tegen Kain iets heel belangrijks (gen4:7)

7 Moogt gij het niet opheffen, indien gij <u>goed</u> handelt?
Doch indien gij <u>niet</u> goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, <u>wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen!</u>

God heeft dus een mens gemaakt om te heersen over de aarde, deze worden sterfelijk maar God benadrukt dat de sterfelijke mens ook moet heersen over deze begeerlijke belager

2) Jezus als mens
De wetenschap leert dat de bloedgroep van een vader bepalend is voor het kind maar ook door Adam wordt de zondige natuur doorgegeven door het bloed. God is echter volmaakt en in Hem is geen pixel duisternis, dus Zijn reddingsplan moet vanaf het begin dan ook rein en zonder zonden zijn. Vandaar de maagdelijke geboorte, de bevruchting van Gods Geest, die zorgt voor een Goddelijke bloedgroep(!) (hallelujah)

God is dus zonder zonden op aarde geboren in een natuurlijke staat. Echter de bijbel leert dat op deze aarde machten en wereldgeesten regeren, die vanaf het begin ook direct actief worden rondom Jezus. De ultieme test om Jezus ten val te brengen is in de woestijn waar de duisternis alles uit de kast trekt wat Hij heeft…

Dus kon Jezus zondigen

JA, natuurlijk anders had de duivel Hem niet verleidt! Maar hierintegen geeft Hij geeft juist het ultieme voorbeeld. Want Jezus was niet gekomen om te zondigen! Maar om ONS er van te verlossen en weerstond hij de verleiding, begeerte en machtsverzoeking van de duivel
Vandaar ook het Goddelijke bloed! Dat moest op een natuurlijke manier over de aarde stromen zodat deze besprenging krachtiger zou gaan spreken, dan het eerste bloed van Abel. Zijn bloed moest de duistere macht en dood overwinnen. De ultieme overwinning!

Dus Jezus is op aarde gekomen met als doel om de zonde te overwinnen net zoals een auto gemaakt is met het doel om er in te rijden en niet om er mee te vliegen.

Snap je?
Geep
Ik heb in een preek een dominee weleens horen zeggen: de Heere Jezus is almachtig maar één ding kon Hij niet en dat was zondigen tegen Zijn Vader.

Ik denk dat dit het best antwoord is.
adriano313
@donald, zo te lezen raakt het je nogal, maar dat was niet mijn bedoeling, sorry.
plderoos
De zoon van een olifant is een olifant

De zoon van een mens is een mens

Jezus is de Zoon van God en dus is Hij God

Jezus is de zoon van een mens en dus is Hij mens. Mensen zondigen dus Jezus kan zondigen.

Maar Hij doet het niet!!!!!!!!
Daniel
Jezus is de enige zoon van God, volgens het nieuwe testament is Maria "overschaduwd" door de Heilige Geest en dus de ware zoon van God

En kan Jezus zondigen? Als zoon van God niet. Hij ranselde de handelaars in runderen, schapen, duiven en de geldwisselaars de tempel uit, of van het tempelplein, daarover zijn de meningen verdeeld.

Zie:
Marcus 11.15-17.........Mattheus 21.12-13.......Lucas 19.13-16........Johannes 2.13-16.

Een 'gewoon' mens wordt dan op- en aangepakt, maar Jezus niet, Hij is de zoon van God en Hij moet ook wel verschrikkelijk sterk geweest zijn om dat in zijn eentje te doen.
jheemskerk
Jezus kon niet zondigen omdat Hij ook God was. Jezus was er al voor het ontstaan van de kosmos. Hij is een onderdeel van de drieeenheid. de drieeenheid is samen God. God kan niet zondigen en God zou nooit iemand sturen om de mens te redden die ook zou kunnen zondigen. Ik begrijp het ook niet mens en God samen in een lichaam. De Satan heeft het vaak genoeg geprobeerd maar hij wist van tevoren dat hij bij voorbaat zou verliezen. Maar voor zijn annhang heeft het vast wel indruk gemaakt, dat hij dat durfde.
Geep
Ik heb er nog even over nagedacht maar in m'n Bijbel staat dat Jezus de Zoon van God is en ook mens was UITGENOMEN DE ZONDE!

Duidelijker kan het niet!
plderoos
@ JHeemskerk: Dan denk je zeker ook dat Jezus Zijn dood aan het kruis afdoende was voor onze vergeving? Dat was het namelijk niet. het was er "slechts" onderdeel van. Uit Philipenzen: En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken.

Jezus heeft niet naam boven alle naam gekregen vanwege zijn dood, maar vanwege zijn gehoorzaamheid (tot in de dood) Gehoorzaam kun je niet zijn als je niet de keuze hebt tot ongehoorzaam zijn. Hij kón wel zondigen, maar Hij deed het niet, en dát, is onze redding geworden.

@ Geep: de bijbel vereist nauwkeurig lezen. En als je jouw citaat leest dan staat er dat Hij de mens gelijk geworden is behalve de zonde. er staat dus dat Hij, in tegenstelling tot ons, geen zonde deed. Of Hij de keuze had wél zonde te doen kun je hier niet uit afleiden.
plderoos
@ Donald Het klinkt misschien wel of je dapper doordenkt maar dat doe je niet. Je zegt: "Betekent dat hij is voorzien van een geheel overbodige, en zelfs gevaarlijke eigenschap". Waarmee je bedoelt dat het onlogisch is dat Hij die eigenschap zou hebben.

Het is juist een essentieel deel van Jezus dat Hij kan zondigen, en absoluut niet overbodig! Adam is geschapen om God lief te hebben. Hij kreeg daarom de keuze om tegen God te kiezen. Logisch, als je niet de keuze hebt om iemand te haten kun je Hem ook niet echt liefhebben, dan ben je voorgeprogrammeerd. Ten diepste kun je niet liefhebben als je niet de keuze hebt voor het tegendeel.

Jezus had ook die keuze, daarom probeerde satan het juist. hij stelde toen Jezus voor de keuze, aanbid mij en je hoeft niet meer te lijden, dan krijg je al mij volgers op de aarde voor niks, gratere verleiding was er niet! Als Jezus toen die keuze tot zondigen niet had, had Hij ook nooit onze plaats kunnen innemen. Maar hij is juist volledig mens geworden, inclusief de mogelijkheid tot het kiezen tegen God, om onze plaats in te nemen. Lees Romeinen 5 nog maar eens door, precies zoals de zonde door één mens in de wereld is gekomen, zo is alles ook door één Mens rechtgezet. Juist doordat Hij wél gehoorzaam is geweest kan Zijn gehoorzaamheid óns worden toegerekend. Als Hij de mogelijkheid om God te willen verlaten niet had gehad, kon hij nooit zorgdragen voor ons behoud.

Want als de straf gedragen is dan is de daad nog niet uitgewist. Er is slechts betaald voor wat schuldig was. Maar nu Jezus in onze plaats wel een volmaakt leven heeft geleefd, en gehoorzaam geweest is tot in de dood, dáárom kan ons Zijn gehoorzaamheid worden aangerekend alsof wij nooit zonden hadden gedaan. De mogelijk voor Jezus om te zondigen is dus onmisbaar om ons te kunnen redden. Tot nog toe ging de zonde van Adam op ons over, vanaf het leven en sterven van Jezus gaat Zijn gehoorzaamheid op ons over. Rechtvaardiger kan het niet.
Gerard
God kan niet zondigen want Hij kan Zichzelf niet verloochenen. (2 Tim 2:13)
Dat is geen beperking van zijn almacht, juist een bevesting. Er is niets boven Hem, niets dat over Hem kan heersen, geen maatstaf of wet waar Hij aan onderworpen is want Hij Zelf is de maatstaf en de wet.

Jezus is God maar is daarbij ook mens geworden. Hij heeft zich onderworpen aan de Vader. Met mijn beperkte inzicht impliceert dat dat Hij ook ongehoorzaam had kunnen zijn, anders zou het zonder betekenis zijn. plderoos heeft hier al wat dingen over gezegd.

Misschien is de verwarring bij sommigen dat ze niet begrijpen wat zonde inhoudt.

Donald illustreert de dwaasheid waar Paulus voor waarschuwt in 1 Kor 1:18-31
God lacht daar om en spot daar inderdaad mee (Psalm 2:4)

Verder denk ik dat Paulus waarschuwt je niet te verliezen in dit soort zinloze discussies (zie brieven aan Timetheus) en ook zoals genoemd de Korinthiers in de eerste brief. (1 Kor 1:18-31)

Ik vind het antwoord van ds Smelt dan ook goed van toepassing.
Gerard
@donald
Jezus is inderdaad in alles aan ons gelijk geworden. Hij is de Schepper van het heelal, van de aarde en alles wat daarop is (Joh 1, Kol 1, Heb 1) . Hij heeft de hemel tot Zijn zetel en de aarde als Zijn voetbank (Jes 66:1). Hij heeft Zijn heerlijkheid afgelegd en is knecht geworden voor ons, om voor ons verbrijzelt te worden (Jes 53). Om ons te verlossen van de zonde en van de vervloeking waar we onder zijn, waarvan je de gevolgen elke dag in de krant kan lezen en op het nieuws kan zien, en die je als je eerlijk bent ook in je eigen hart en geweten kan zien. Niets kon ons hiervan verlossen, ook niet het houden van de wet en voorschriften (Rom 3). Maar Jezus geeft deze verlossing aan allen die in Hem geloven. En een eeuwig leven in een herstelde relatie met Hem.

Is dat voor jouw een dwaasheid of een kracht van God?
Heb je 1 Kor 1:18-31 al gelezen?
plderoos
@ Donald, behalve wat Gerard zei: Inderdaad, het had ook anders kunnen uitpakken. Duuuuuus, wie zal mij verlossen van al die ellende op deze wereld? Gode zij dank door onze Heere Jezus Christus! Hij heeft het wél volgehouden!. Welbeschouwd is de standvastigheid van Jezus dan ook vele malen groter geweest dan die van Adam. Adam had alleen zijn vrouw en liet zich verleiden. Jezus werd omringd door allerhande verleidingen door situaties, mensen en satan, en Hij is staande gebleven! Enige eerbied is dan ook wel op zijn plaats denk ik.

En zinloos is deze discussie mijns inziens niet. De mogelijkheid die Jezus tot zondigen had, is juist onontbeerlijk voor ons behoud, we hebben het hier niet over niks.

Tenslotte: jouw ervaring is niet dat je niet kunt liefhebben als je niet kunt haten zeg je. Het overkomt jou gewoon. Nou, dat kan. Dat gaat bij mij net zo. Maar ja, wij zijn dan ook in zonde gevallen mensen. Wij zijn geneigd tot alle kwaad. Wij moeten niet ons best doen om te stelen, maar wij zijn van nature dieven en dus stelen wij. Maar bij beide niet in zonden gevallen Adam's was dat dus niet zo!

Ik neem dan ook heel vaak het standpunt in dat niet onze ervaring de maatstaf is. Dat is God's Woord. Als mijn ervaring daar niet mee klopt ligt dat niet aan het Woord maar aan mij. Dan moet ik dus, met de bijbel in de hand, mijn zicht op mijn omgeving aanpassen.
plderoos
@ Donald, We zaten tegelijkertijd te pennen. Als De bijbel voor jou geen absolute autoriteit is kunnen we wel ophouden. Want als je basis niet gelijk is kun je nooit tot consensus komen. Mijn 'bewijzen' zoek ik allemaal in de bijbel, als jij dat niet doen redeneer je altijd langs elkaar heen.
Daniel
Het wordt nog wel eens wat met ons refo's, als wij geen begrip meer voor elkaar kunnen hebben is het helemaal over.
plderoos
@ Donald. Inconsequent betekend: ontrouw aan het beginsel. En dat heb je gewoon nog niet zien gebeuren. je kunt het wel zo noemen maar het is gewoon niet inconsequent. Want als God zoals we allemaal erkennen, alwetend is, waarom zou het dan onmogelijk zijn de keuze of de kruisdood van Jezus te voorspellen? Daar is niets inconsequents aan. Het één sluit het andere niet uit. Jij meent wel dat je een mening doorprikt maar de bijbel is juist uitermate eenduidig!. Ik heb sterk de indruk dat de vragen die je stelt voortkomen uit onwetendheid. Misschien is het zaak om de bijbel eens te bestuderen en daar al die schatten in te ontdekken. Want Jezus is juist gehoorzaam geweest voor ons! jij en ik!
plderoos
@ Donald Waarom krijg ik de indruk dat je je tegen de bijbel afzet? kun je es iets over je achtergrond vertellen? mijne is deze: ik ben christelijk opgevoed in een gezin dat lid was van de vrijgemaakt gereformeerde kerk. later heb ik me bij hersteld hervormden gevoegd. En jij?

Als God alwetend is dan kan Hij toch voorspellen welke keuze iemand maken zal? Daar is niets absurds aan :)
plderoos
@ Donald. Geloven doen we allemaal. we geloven dat een meter een meter is, dat morgen de zon weer opkomt, en dat we niet sneller kunnen als het licht. Het is maar wat je als uitgangspunt neemt. En zoals ik al zei, als je niet allebei de bijbel als uitgangspunt neemt zul je nooit bij elkaar komen.

In jouw ervaring heb je vroeger bekrompen geleefd. Nou, ik niet. Ik ben juist doordat ik plompverloren geloof wat er allemaal in de bijbel staat volkomen vrij. Het zijn ook heen dogma's of hoe je ze ook noemen wilt waar ik me druk over maak, of angsten die ik beheersen wil, Nee, ik geloof gewoon in God en mijn redding door de Heere Jezus.

Eigenlijk zeg je het precies goed, in jóuw ogen zijn gelovige redeneringen zo lek als een mandje. Nou, dat kan. Maar als je de bijbel als vaste grond beschouwd zijn ze dat niet.

Gods zegen toegewenst
Jenn
Jezus kan zondigen maar Hij doet het niet want dan zou Hij geen God meer zijn!!
Toen
We geloven dat Jezus volkomen God is, en volkomen mens (uitgenomen de zonde). Als hij mens was zonder zonde, zou Hij misschien nog kunnen zondigen, maar dat lag niet in Gods besluit dus kon Hij het ook weer niet. Maar laten we eens kijken wat ds. Hellenbroek hiervan zegt:
Les 8 Vraag 31: Hoedanig is Gods macht? Antw: Een almacht. Matth 19:26. Bij God zijn alle dingen mogelijk.
Vraag 32: Kan God dan ook wel sterven, zondigen enz.? Antwoord: Nee, dat zou een onmacht zijn, en geenszins een macht.

Zo zie je maar weer: Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die vóór ons geweest zijn. (pred 1:10)
plderoos
dan had ds. Hellenbroek iets beter na moeten denken :P

Maar Prediker had gelijk ja :)