Moeite met verleden

E. (Betsy) Westeneng / 1 reactie

Vraag

Mijn vriendin heeft veel moeite met haar verleden, ze denkt er vaak aan terug. Ze heeft in het verleden in onwetendheid, omdat ze nog jong was, dingen gedaan met haar broers dat niet de bedoeling is, op seksueel gebied bedoel ik. Haar broers waren meer op ontdekking uit en gebruikten haar daarvoor. Ze denkt hier vaak aan terug en heeft het moeilijk. Hoe moet ik haar helpen? Hoe moet ik er mee om gaan?

Antwoord

Een ervaring van seksueel grensoverschrijdend gedrag met broers kan veel impact hebben in het latere leven. In onwetendheid kunnen dingen gebeurd zijn, die niet goed zijn en die nog lang doorwerken. Broers kunnen meer overwicht gehad hebben doordat ze misschien ouder waren. Ook is hun fysieke kracht groter. Het leidt er vaak toe, dat het een meisje overvalt omdat ze er nog niet aan toe is te beseffen wat er gebeurt. Het geeft emotionele verwarring. Later geeft het vaak schuldgevoelens, de gedachte er zelf wat aan te hebben kunnen doen om het te voorkomen. Vaak is verwarrend, dat het meisje er zelf ook wat aan beleefd heeft. Ik denk, dat het goed is als je je vriendin adviseert professionele hulp te vragen. Dan kan ze geholpen worden om het beter voor zichzelf te gaan begrijpen en haar gevoelens hierbij te verwerken. En wellicht ook te bezien of ze nog wat op te ruimen heeft in het contact met haar broers.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Tags in dit artikel:

psychologie
1 reactie
Roozemond
God wil je hier vrij van maken...
Het is moeilijk om het open te maken, maar je bent het zó waard om te leven, niet te leven als prooi van het verleden....
Hoop en bid dat de juiste mensen je begeleiden in de weg naar bevrijding.
Bid voor je!