Kan Jezus zondigen?

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Kan Jezus zondigen? Dat Hij geen zonde gedaan heeft, is duidelijk. Maar kan hij het?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

26 reacties
plderoos
Maar nu ik het nog een keertje doorlees, ik denk niet dat ds. Hellenbroek het over Jezus had?
jslabbekoorn
Kan Jezus zondigen? Laten we samen de Bijbel nog eens goed lezen en niet van een gevoel en mening uitgaan. Zoals jullie over hem schrijven, dan scheiden jullie eigenlijk de mens Jezus af van de Goddelijke Zoon. Als je zegt dat Jezus kan zondigen, dan kan de Zoon van God, dus dan kan God zondigen. De engel zegt tot Maria: `...dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden´. Daarom staat er ook: Hand. 20:28, ´Zie dan toe op uzelf en op heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot opzieners aangesteld heeft om de gemeente van God te weiden, die Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed´ (HSV). (God de Zoon, als een persoon met twee naturen''). Hoe komt het dat wij zondigen kunnen? Door de ene zonde van Adam, in wie wij allen gezondigd hebben, ook die niet met daden hebben gezondigd zelfs, dus de baby´s! Door Adam zijn wij zondaars geworden. Maar nu is Christus de tegenpool, die niet kan zondigen, want God kan niet zondigen. Daarom kon Hij juist door zijn gerechtigheid en heiligheid, dat betekent ook dat Hij niet kan zondigen. Want de Heilige dat betekent dat Hij de afgezonderde is van de zonde. Onbesmet, dus ook dat wijst op volledige reinheid. Hebr. 7:26 ´Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel (onschuldig), onbesmet, afgescheiden (afgezonderd) van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden´. Onschuldig en afgescheiden van de zondaren: als hij zou kunnen zondigen, was hij zondaar en niet onschuldig en afgescheiden ervan. ´Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde´. Ook hier hetzelfde grondwoord: zonder zonde (uitgezonderd). Bovendien was Hij het volkomen Lam. Het woord volkomen wijst erop dat hij geen gebrek mocht hebben. En het zou een gebrek aan Hem zijn geweest als Hij kon zondigen. Het lam in Ex. 12. wijst daar al op: Gij zult een volkomen lam hebben, een manneken, een jaar oud; van de schapen of van de geitenbokken zult gij het nemen… En Petrus wijst daarop terug als hij zegt: ... verlost...., door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam (1 Petr. 1:19). En Hebr. 9:14, ´...Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft...´ Onstraffelijk, dus niet te bestraffen, betekent ook zonder vlek of smet. Het kunnen zondigen is een smet, die hij dus niet heeft. Ook heeft Hij het beeld en het karakter (gr.) van de Vader, van God: ´Welke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid´ (Hebr. 1:4). En: ´Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods´ (Kol. 1:15). Christus, Die het Beeld Gods is. (2 Kor. 4:4). Zou het kunnen bestaan dat God zou kunnen zondigen? De vraag stellen is haar beantwoorden.
En nog een ding: De nieuwe mens, ook in de gelovige, kan niet zondigen.´ Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren´. ´En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft´ (Kol. 3:10). En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest’ (2 Kor. 3:18). Omdat zij naar dat beeld van Hem vernieuwd worden, althans wat betreft de nieuwe mens in hen, kunnen ook zij daarin niet zondigen. Als Hij had kunnen zondigen, had de nieuwe mens het ook gekund.
We denken dan te menselijk van de Goddelijke Zoon. Hij is één met zijn Vader en daarom kan Hij nooit zondigen, ook niet als mens, want Hij is God en was God, ook toen hij op aarde was als mens. Einde discussie: Gods Woord!
jslabbekoorn
Kan Jezus zondigen?
Laten we samen de Bijbel nog eens goed lezen en niet van een gevoel en mening uitgaan. Zoals jullie over hem schrijven, dan scheiden jullie eigenlijk de mens Jezus af van de Goddelijke Zoon. Als je zegt dat Jezus kan zondigen, dan kan de Zoon van God, dus dan kan God zondigen. De engel zegt tot Maria: `...dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden´. Daarom staat er ook: Hand. 20:28, ´Zie dan toe op uzelf en op heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot opzieners aangesteld heeft om de gemeente van God te weiden, die Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed´ (HSV). (God de Zoon, als een persoon met twee naturen''). Hoe komt het dat wij zondigen kunnen? Door de ene zonde van Adam, in wie wij allen gezondigd hebben, ook die niet met daden hebben gezondigd zelfs, dus de baby´s! Door Adam zijn wij zondaars geworden. Maar nu is Christus de tegenpool, die niet kan zondigen, want God kan niet zondigen. Daarom kon Hij juist door zijn gerechtigheid en heiligheid, dat betekent ook dat Hij niet kan zondigen. Want de Heilige dat betekent dat Hij de afgezonderde is van de zonde. Onbesmet, dus ook dat wijst op volledige reinheid. Hebr. 7:26 ´Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel (onschuldig), onbesmet, afgescheiden (afgezonderd) van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden´. Onschuldig en afgescheiden van de zondaren: als hij zou kunnen zondigen, was hij zondaar en niet onschuldig en afgescheiden ervan. ´Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde´. Ook hier hetzelfde grondwoord: zonder zonde (uitgezonderd). Bovendien was Hij het volkomen Lam. Het woord volkomen wijst erop dat hij geen gebrek mocht hebben. En het zou een gebrek aan Hem zijn geweest als Hij kon zondigen. Het lam in Ex. 12. wijst daar al op: Gij zult een volkomen lam hebben, een manneken, een jaar oud; van de schapen of van de geitenbokken zult gij het nemen… En Petrus wijst daarop terug als hij zegt: ... verlost...., door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam (1 Petr. 1:19). En Hebr. 9:14, ´...Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft...´ Onstraffelijk, dus niet te bestraffen, betekent ook zonder vlek of smet. Het kunnen zondigen is een smet, die hij dus niet heeft. Ook heeft Hij het beeld en het karakter (gr.) van de Vader, van God: ´Welke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid´ (Hebr. 1:4). En: ´Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods´ (Kol. 1:15). Christus, Die het Beeld Gods is. (2 Kor. 4:4). Zou het kunnen bestaan dat God zou kunnen zondigen? De vraag stellen is haar beantwoorden.
En nog een ding: De nieuwe mens, ook in de gelovige, kan niet zondigen.´ Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren´. ´En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft´ (Kol. 3:10). En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest’ (2 Kor. 3:18). Omdat zij naar dat beeld van Hem vernieuwd worden, althans wat betreft de nieuwe mens in hen, kunnen ook zij daarin niet zondigen. Als Hij had kunnen zondigen, had de nieuwe mens het ook gekund.
We denken dan te menselijk van de Goddelijke Zoon. Hij is één met zijn Vader en daarom kan Hij nooit zondigen, ook niet als mens, want Hij is God en was God, ook toen hij op aarde was als mens. Einde discussie: Gods Woord!
jslabbekoorn
Sorry, ik zag mijn reactie niet, maar die stond op een nieuwe pagina, vandaar 2x.
plderoos
@ jslabbekoorn. Einde discussie zelfs! ik begrijp dat jij Gods Woord in pacht hebt? nou, ik denk van niet. Want je zit ernaast. Je redenering is er op gebaseerd dat Adam wel zondigen kon en Jezus niet en daar zoek je vervolgens teksten bij. En dat is niet de juiste methode.

Je hebt bijvoorbeeld niet weerlegd dat Iemand die gehoorzaam is per definitie de mogelijkheid heeft om ongehoorzaam te zijn, wat toch echt zo is. Je hebt ook niet weerlegd dat die mogelijkheid noodzakelijk is om onze plaats in te kunnen nemen wat ik middels o.a. romeinen 5, toch ook wel een beetje Gods Woord, heb laten zien.

Verder vergeet je dat vóór de zondeval Adam ook zonder zonde was. hij was een goed door God geschapen mens maar hij was wél in staat tot zonde. Sindsdien zijn mensen geboren uit zondige mensen en dus zijn zij ook zondig. Maar Jezus is geboren uit de Heilige Geest. En zoals een kind van één gelovige ouder Heilig is (1Cor 7:14) zo is het Kind, als één van beide ouders God is, ook God en dus zonder zonde. Maar omdat Zijn andere ouder mens was kon Hij, net als Adam, wel zondigen.

Nou gaat satan al een paar eeuwtjes langer mee als wij maar ik begrijp dat jij het beter weet? Het was dus onzin van Satan te proberen Jezus te verleiden? Ik ben bang dat je hem onderschat. En dat vind ik redelijk gevaarlijk.
jslabbekoorn
Nee, ik heb Gods Woord niet in pacht. Maar ik ben heilig overtuigd dat Jezus nooit kon zondigen. Waaruit en waardoor, door de Schrift. Ik kan lang niet alles zeggen en niemand overtuigen, dat weet ik. Maar er is genoeg bewijs, als je het weet, ziet (wilt zien). Ik probeer te helpen door naar de Schrift te wijzen, meer niet hoor. Opnieuw hier een aantal dingen en dan laat ik het erbij. Je zegt dat ik van Adam uit ga, maar dat is niet zo. Dat doe jij blijkbaar uit Rom. 5. Daar gaat het echter om de grote tegenstelling: Adam - zonde - dood tegenover Christus, Rechtvaardige (zonder zonde) - leven. Rechtvaardigheid is recht voor God zijn. Gehoorzaamheid is horen en doen wat God zegt. Dat zegt niets over een mogelijkheid om het wel of niet te kunnen. Ik ga uit van wie Jezus waarlijk is, God. Rechtvaardig, daarom kan Hij niet zondigen. En dat heeft Hij júist bewezen door de Satan, die ik júist niet onderschat, te weerstaan. En eveneens door gehoorzaam te worden, zelfs tot de dood des kruises. Als hij door de smet van Adam d.m.v. Maria dus besmet had kunnen worden, zou hij zondig geworden zijn, ook al deed Hij nooit zonde, (hier zijn we het gelukkig wel over eens) daarom is die mogelijkheid uitgesloten. Het is waar dat Adam kon zondigen, maar dat hoefde niet, maar God wilde hem beproeven, om te zien of Hij God vrijwillig diende. Dat was bij Jezus niet nodig. Hij is gewillig gekomen en waartoe Hij gekomen is zou Hij volbrengen, omdat het in opdracht van zijn Vader was. (Joh. 17:3v) Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen enz. Hij is volmaakt, zodat zij ook volmaakt zijn in Hem en de Vader. 'En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, gelijk als Wij Eén zijn; Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt. Nu, wat is dat volmaakt zijn anders dan, dat ze rechtvaardig, heilig zijn en niet kunnen zondigen? 2 Tim. 3:17: Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. Bovendien is Hij gen hogepriester naar het vleselijke gebod, maar naar de kracht van het onvergankelijke leven. Het zou dat niet zijn, als Hij had kunnen zondigen. 'Die dit niet naar de wet des vleselijken gebods is geworden, maar naar de kracht des onvergankelijken levens'. Hebr. 7:16v. Het zou een zwakheid zijn als Hij kon zondigen, maar de Schrift zegt: Hebr. 7:28. Want de wet stelt tot hogepriesters mensen, die zwakheid hebben; maar het woord der eedzwering, die na de wet is gevolgd, stelt den Zoon, Die in der eeuwigheid geheiligd is. Hieruit blijkt toch wel genoeg dat Hij geen zwakheid had, dus niet kon zondigen, wat zeker een zwakheid is.God is rechtvaardig - kan niet zondigen, zo ook Christus: Want Christus heeft ook ééns voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. 1 Petr. 3:18. Dat was juist nodig om ons te verlossen. Er mocht zelfs geen mogelijkheid zijn om te kunnen zondigen: Hij zou de toorn van God over onze zonden niet hebben kunnen dragen. HC. Z. 6. Wat Satan vast niet wist, is dat hij door zijn verzoekingen meewerkte om daardoor juist het bewijs te leveren dat Jezus Gods Zoon is, die naar hem niet kon luisteren, maar alleen naar zijn Vader en daarom de Schrift als zwaard nam om Hem te verslaan. Het was niet vóór Zichzelf dat Hij verzocht werd, maar voor de Zijnen, om hen de troost te geven die ze daaruit hebben tegen satans aanvallen en om te leren het Woord te hanteren als zwaard. (zie Hebr. 2:18; 4:15). Lees de verklaring van deze tekst door Matthew Henry maar eens:
'De Heere Jezus was geheel zulk een hogepriester als wij nodig hadden, want Hij had een eigen, volstrekt volkomen heiligheid. Let op de beschrijving hier van de volkomen heiligheid van Christus gegeven, en uitgedrukt in verscheidene woorden, welke alle op Zijn volkomen reinheid wijzen.

a Hij is heilig, volkomen vrij van alle gewoonten en beginselen der zonde, waartoe Hij niet de m inste aanleiding in Zijn natuur heeft; geen zonde woont in Hem, die nog altijd in de beste Christenen overblijft; zelfs geen enkele neiging tot de zonde.

b. H ij is onnozel; volkomen vrij van alle dadelijke overtreding; heeft geen onrecht gedaan; ook is er geen bedrog in Zijn mond gevonden; nooit deed Hij het geringste kwaad tegen God of mensen.

c. Hij is onbesmet; nooit was Hij medeplichtig aan de zonden van anderen. De beste Christenen moeten God vergeving vragen voor hun aandeel aan de zonden van anderen. Het is zeer moeilijk ons rein te bewaren, zodat wij geen deel krijgen in de schuld van de zonden van anderen; door er in enig opzicht toe bij te dragen, of door ze niet zo mogelijk te voorkomen. Christus was onbesmet, ofschoon Hij de schuld van anderen op zich nam; maar nooit werd Hij betrokken in de zonden zelf.

d. Hij is afgescheiden van de zondaren; niet alleen in Zijn tegenwoordigen toestand, nadat H ij als onze hogepriester het heilige der heiligen is binnengegaan, waar niets onreins kan binnenkomen; maar door Zijn persoonlijke reinheid. Hij heeft niet zulk een vereniging met de zondaren, zomin van nature als door verbinding met hen, waardoor enige zonde in Hem zou kunnen zijn. Die komt wel op ons door onze vereniging met den eersten Adam, daar wij in den natuurlijken weg van hem afstammen. Maar Christus was, door Zijn onbevlekte ontvangenis in de maagd, afgescheiden van de zondaren, ofschoon Hij de menselijke natuur aannam; de wonderdadige wijze, waarop die Hem meegedeeld werd, zonderde Hem van de overige mensen geheel af.'