Aangifte van misbruik

Ds. C.J. Droger / 22 reacties

Vraag

Is het wel christelijk om aangifte van misbruik te doen? Ik worstel er erg mee. Iemand heeft mij zo misbruikt, seksueel, en ik merk dat God mij klaarmaakt om hier aangifte voor te doen. Temeer, omdat hij nog gewoon door kan gaan met zijn praktijk. Hij is zo slinks, zo'n slang... en dat alles met de Bijbel in de hand: Jij bent mijn lieve pleegdochter, dus ik mag doen met jou wat ik wil... Ik heb lange tijd niets van aangifte moeten weten, maar nu ik alles openbaar heb gemaakt weet ik dat God ook van mij vraagt wat ik gisteren een dominee in een preek over dit thema hoorde zeggen: zonden die openbaar zijn gemaakt, moeten ook in het openbaar beleden en bestraft worden. Ik weet dat God ook rechtvaardig is en dat de overheid niet voor niets het zwaard heeft gekregen. Maar ik weet zeker dat die persoon zo zal praten dat hij werkelijk verwoord dat ik het zelf heb gewild, terwijl ik het nooit heb gewild. Hij is zo gemeen. Hoe kan ik er ooit los van komen? Het ergste vind ik nog dat hij in de gemeente taken heeft. Zo'n nieuwe gemeente die zelf gesticht is twee jaar terug en die alle andere kerken fout vindt. Hij heeft mij ook zo vaak voorgehouden dat ik niet in de wil van God leef als ik me niet nog een keer laat dopen, enz. Het is zo complex. Ik heb wel goede hulp nu, en krijg er nog hulp bij, en zij moedigen mij aan om die stap naar aangifte te maken. Niet in een 'haathouding', maar dat zijn gedrag stopt. Wat is bijbels? De persoon die het bij mij gedaan heeft, zei altijd: "God komt de wrake toe, Hij zal het vergelden." Ik kan die tekst ook niet meer zo goed verdragen. Help me alsjeblieft Heere... werk door uw knechten.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt een moeilijke vraag bij Refoweb neergelegd. Aan mij is gevraagd om er antwoord op te geven. Dat wil ik met Gods hulp proberen.

In de eerste plaats wil ik opmerken dat het vreselijk is wat jou is aangedaan. Als meisje misbruikt worden is afschuwelijk en het wordt nog erger als dat met bijbelteksten wordt gelegitimeerd. Je mag voor jezelf zeker weten dat de Bijbel dit gedrag absoluut veroordeelt, wat je pleegvader er ook van maakt. En laat je inderdaad niet in de schoenen schuiven dat je dit zelf gewild hebt. Niemand laat zich graag misbruiken. Niemand vindt het goed als een ander deze grenzen overschrijdt, die ze niet overschrijden mag. Houd vol dat je misbruikt bent en dat er veel in je leven door stukgegaan is.

Als er nog steeds van misbruik sprake is, zal er ingegrepen moeten worden. Dit moet zo snel mogelijk stoppen. Je zult hierin echter behoedzaam moeten opereren. Ik denk dat je het beste met je hulpverlener kunt bespreken wat een goede weg is. Gezien de impact van een aangifte zou ik voor het volgende kiezen. Confronteer samen met je hulpverlener je pleegvader met zijn misbruik. Kijk dan hoe hij daarop reageert. Zeg hem in dat gesprek dat je serieus een aangifte overweegt. Zo zet je druk op zaak. Mocht het gesprek onbevredigend verlopen, omdat jij de schuld van alles krijgt, of omdat je pleegvader alles ontkent, of omdat hij heel snel zegt dat hij het niet meer zal doen en om vergeving vraagt (zoiets doen daders vaak), geef dan aan dat je dit meeneemt en verder met je hulpverlener zult bespreken wat je zult doen. Mocht het eerste of het tweede gebeuren, dan is een aangifte op zijn plaats. Bij de derde optie kun je bezien of de belofte in praktijk wordt gebracht. Parkeer even de vraag om vergeving, want daar ben je nog niet aan toe, denk ik. Verandert er niets, ondanks de mooie belofte, dan is ook dan een aangifte op zijn plaats.

Besef wel dat een aangifte bij de politie een grote impact heeft, voor jezelf, je pleegvader, de rest van het gezin en de kerkelijke gemeente. Maar als het niet anders kan, zal het moeten. Anders ga jij eraan onderdoor en dat kan niet de bedoeling zijn.

Sterkte en wijsheid voor de komende tijd.

Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
22 reacties
zeeland
Sorry, maar ik ben het niet helemaal eens met het antwoord.
Ik vind dat iedere vorm van seksueel misbruik aangepakt dient te worden, ondanks de impact.
Heel veel criminelen hebben immers ook een gezin; moeten ze daarom niet opgepakt worden??

Ik zou een gesprek aangaan met een hulpverlener, maar ik zou ook naar de politie stappen.
Hier kun je een intake krijgen en worden alle mits en maren afgewogen. Je bent daarna vrij om te kiezen.
Ik vind alleen dat deze laffe manier van misbruik hard aangepakt dient te worden!

Ik vind het jammer dat iemand die zich christelijk noemt, zich schuldig maakt aan deze vieze zonden. God komt inderdaad de wrake toe, maar het gaat niet over wraak!! Het gaat om rechtvaardigheid en de overheid heeft het zwaard gekregen om recht te spreken!! Je hebt in dat geval alle recht om aangifte te doen!

Ik ben het eens met de dominee dat je alles goed moet afwegen, maar er zijn teveel gevallen bekent dat mensen na misbruik weer in herhaling vallen. Alleen daarom al, om anderen te sparen zou ik aangifte overwegen. Dan is een misbruiker in ieder geval uit de anonimiteit gehaald en kan hij in het vervolg moeilijker zijn 'slag' slaan.

Heel veel sterkte en Gods wijsheid en nabijheid toegewenst!!
Catherine
Wat een aangrijpend begin van de vraag! Is het wel christelijk om aangifte te doen? Ja, want het is niet christelijk om iemand te misbruiken.
Je leest hierboven in een paar zinnen wat zoiets met iemand doet. Vraagstelster voelt zich nog bijna schuldig ook.
@Vraagstelster: de eerste stappen heb je nu gezet, je hebt een fijn antwoord gekregen. Ga nu door op deze weg, zodat je bevrijd wordt van je belager.
Ik wens je heel veel sterkte en "genezing" !!
Daniel
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
guustje20
Beste vraagsteller,
Wat maakt u een vreselijke periode door: u wordt misbruikt en u wendt zich tot refoweb om gesterkt te worden in uw besluit om aangifte te doen.
Ik werk met jonge mensen en in het geval van misbrik wordt er samen met het slachtoffer aangifte gedaan. Sta niet stil bij hetgeen er met anderen gebeurt, zij zijn niet het directe slachtoffer. Ik moet hier ook denken aan de kostschoolkinderen die jarenlang misbruikt zijn door de clergie, die het vervolgens onder het voerkleed veegden.
Uw pleegvader kent zelf het onderscheid tussen goed en kwaad. Hij volhard in het kwade, verkracht zijn pleegkind, bedriegt zijn vrouw en is een afschuw voor de gemeente/gemeenschap.
Verlos u, geef aangifte! Ik wens u verder veel steun bij het hechten van deze vreselijke wond.
guustje20
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Omega
De dominee kent de situatie niet, de betreffende vraagsteller niet en moet afgaan op hetgeen geschreven wordt. Dat is niet voldoende om direct te kunnen adviseren om aangifte te doen. Ook de politie zal dat nooit adviseren, eerst wordt uitgebreid met het slachtoffer gesproken. Waarom? Zeer veel aangiften van zedenmisdrijven blijken vals. Lees onderstaand artikel uit de Volkskrant.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1856828/2011/03/08/Zeer-veel-aangiften-van-zedenmisdrijven-blijken-vals.dhtml

Mocht er hier daadwerkelijk sprake zijn van misbruik, dan is aangifte m.i. op z'n plaats en dient de dader gestraft te worden. Het stappenplan van de dominee voldoet aan de zorgvuldigheid die hierbij voor alle betrokkenen nodig is.

@Daniel Respect!
meribel
@daniel; awt je schrijft; hoe erg het ook is we staan naast elkaar. Dat klopt niet. Lees Paulus:

1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen?

Als er al gradaties zouden bestaan, zou dit dan niet nog een veel erger geval van ontucht zijn?

Deze man moet uit de kerk verwijderd.

@vragenstelster; ik wens je heel veel wijsheid toe! Ik hoop dat je tot een aangifte mag komen en dat de dader gestraft wordt..maar belangrijker misschien nog, niet in staat ooit nog zulke gruweldaden bij andere meisjes meer te kunnen doen!
kraai
Ik wil hier graag op reageren uit eigen ervaring. Ik heb ook jaren hier mee geworsteld maar heb uiteindelijk de stap genomen om aangifte te doen. Het heeft wel zeker impact maar ik raad het aan om te doen. zulke mensen moet ook voor de aardse rechter verschijnen. Hij moet voor zijn daden gestraft worden. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb er viel bij mij echt een last van mijn schouders. Want het is niet niks wat je word aangedaan. Ik wil je heel veel wijsheid wensen in de keus die je maakt. Ik zeg wel geef het a.u.b aan.
Laurie
Lieve kind,

Hoe moeilijk het ook zal zijn, maar ik kan je niet anders adviseren dan aangifte te doen.
Het zal niet makkelijk zijn, maar, ik schrijft nu een tekst die je op je in moet laten werken:
zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Afgezien van je eigen verdriet, je pijn, je niet waardig voelen, je onmacht, je behoefte aan liefde, ............ Jouw leven zal niet makkelijker worden, die belofte kan ik je helaas niet doen. Maar het zal je wel helpen. Want door aangifte te doen help je niet alleen jezelf maar ook diegene die jou dit aandoet. Hij is Bijbels gezien niet gebaat met een andere behandeling.
En of en hoe het helpt dat heb jij niet in de hand, dat zul je over moeten (mogen!) geven aan de Heere. Ik herken zo in je schrijven het misbruik met de Bijbel in de hand. Mijn vader durfde in het gesprek wat ik met hem gehad heb te dreigen en boos te doen met de opmerking: denk erom, de Heere ziet en hoort alles! Denk er maar over na, dan kun je wel begrijpen hoe bang en uit het veld geslagen ik was. Maar ik heb vol (mogen!) houden. Ik heb leren inzien hoe dat dit dreigement voor zijn situatie van toepassing is. En lieve kind, ik heb niet gewonnen, ik ben mijn vader, maar daarna ook mijn moeder en mijn liefste zus kwijtgeraakt. En ik heb niet een fantastisch leven teruggekregen, maar wel een leven in eerlijkheid!
En over dat dopen, ik heb mezelf laten dopen op volwassen leeftijd. Weet je wat ik daarvoor terug heb gekregen? Schuld, schuld, schuld.

Lieve kind, sterkte in deze voor jou zo moeilijke tijd.
Hanna
@ Vraagstelster: Ik hoop dat je de rust krijgt om alles helder te krijgen wat te doen...
heftige vragen, maar een goed antwoord!

@ Laurie en Kraai, wat een heldere antwoorden, van iemand die het zelf ook meegemaakt hebben,
dat heeft de vraagstelster nodig, dit gaat enorm diep...

@ sterkte iedereen, die ermee te maken heeft (gehad)
Breng alles bij Jezus en geef het over aan Hem!
Gods Zegen en nabijheid in jullie leven...!
bootje
Ja natuurlijk is dat Christelijk! hopelijk kan je de moed opbrengen. En ik krijg bijna een idee om welke nieuwe "kerk" gemeenschap dit gaat. Heel veel sterkte vragensteller.
Samanthi
Aangifte is iig wel christelijk, maar wel niet de makkelijkste weg. Vooral als de dader zoals je schrijft gewiekst is.
Het is erg moeilijk, je krijgt bij de potitie eerst een intake, waar alles op een rijtje gezet wordt.
Ook de kans op veroordeling, de politie is open en eerlijk er zijn speciale teams voor. Deze eerste gesprekken zijn nog geen aangifte, maar je hebt het wel daar neergelegd, ook zou je kunnen kiezen voor een melding, dan kan je pleegvader iig niet meer vrij zijn gang gaan er wordt er bij signalen eerder ingegrepen.
Kind ik zou je een knuffel willen geven, je troosten, ik doe het nu in ge dachte digitaal.
De Heere Weet van jouw verdriet Hij is de Rechter van hemel en aarde. Je pleegvader kan met zijn mooie praatjes aan de aardste rechter nog wel ontkomen, maar voor de Heere is niets verborgen, ook jouw verdriet niet
Lieve meis ik bid voor je.

Allen waarbij deze vraag nare dingen oproept heel veel sterkte
en God nabijheid gewenst.
waldboy
Vragenstelster is slachtoffer geen dader en absoluut niet schuldig.
Wat fout is, is fout.
Wat een overtreding is, is een overtreding.
Wat een misdaad is, is een misdaad.
Zowel buiten als binenn de kerk.
Aangifte zal altijd een enorme inpact op de dader en zijn omgeving hebben. Maar hij is dader.
Het gebeurde heeft grote invloed op het leven van het slachtoffer. Maar zij is slachtoffer.
Samanthi
@Waldboy
Precies!
Amazinggrace
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
arendine
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
cross
Beste vraagsteller/ster,

Helaas kunnen mijn vrouw en ik hiervan meepraten. Uit ervaring weten wij ook dat het soms fijn kan zijn met mensen hierover te kunnen praten/mailen die dezelfde ervaring hebben. Mocht je dit herkennen dan mag je gerust bij refoweb ons e-mailadres vragen, bij deze mijn toestemming. Als je liever met (alleen) mijn vrouw hierover wil mailen, ook geen probleem.

Zoals je misschien zult begrijpen was ik er 'maar' indirect bij betrokken. Maar ik weet hoe moeilijk (en dat is heel licht uitgedrukt) dit kan zijn. Ik wens je daarom alle sterkte en God's zegen toe.

Voor wat betreft de tekst 'Mij komt de wrake toe'. Wees blij daarmee. Als jouw dader niet of slecht wordt gestraft, weet dan dat er een God in de hemel is die alles ziet en dat Hem de wrake toekomt. (Hij weet wel dat jij dit niet hebt gewild, laat jezelf niets wijsmaken!) Als jouw dader zo 'vroom' is dat hij hierbij de bijbel durft te misbruiken dan zal hij er geen probleem van maken als de overheid wordt ingeschakeld die inderdaad het zwaard niet tevergeefs draagt. Lees ook rom 13:5. Is dat vers ook op jou van toepassing?

Overigens erg goed dat je het 'openbaar' hebt gemaakt! Deze zonde was echter al openbaar voordat je het 'openbaar' maakte. Er was immers al een slachtoffer bij betrokken!

Met hartelijke groet. Ook als je besluit geen contact op te nemen: Sterkte in de komende maanden en jaren.
Roozemond
Dankjulliewel voor alle reacties.
Fijn dat we er voor elkaar mogen zijn.
De Heere is dichtbij en wijst de weg die mijn man en ik mogen/moeten gaan. Dan is het een volgen, zonder vragen.
Gods zegen allen!
Amicus
Dit is een vreselijke situatie.
Ik lees dat hij gewoon door kan gaan met zijn praktijk.
Aangifte is hier zeker op zijn plaats.
Maar allereerst moet je weg uit deze sfeer, uit dit gezin of hoe het ook zit.
Dit mag geen dag langer doorgaan.
Bel voor hulp 033 475 33 00 (SGJ).
(Spreek uit ervaring met dergelijke situaties vanuit het onderwijs).
adriano313
Wat een schreeuw, verdriet en <u>wat is bijbels?</u> vragensteller ter bemoediging,

Bijbels is in ieder geval het bespreekbaar maken, punt is, ondanks alle emotie, je door deze sluwheid je een geschil hebt en dat, gelet op de kwestie er geen 2 of 3 "getuigen" zijn (1tim5:18) zodat je het kenbaar kunt maken. Dat gaat dus niet.

Zelf zat ik te denken aan een vrouw die verdacht werd van overspel, bij de priester ten overstaande van de Heere vloekwater moest drinken (num 5) In mijn beleving een duidelijk principe om ten overstaande van de Heere te getuigen als je verdacht wordt. Het is dan (nog) niet ten overstaande van een gemeente, maar wel van de Heere en zeker als het gaat om mensen die in een rol van oudste functioneren (ook al is het je type kerk niet)

Gelet op de emotionele situatie, heb je er baat bij dat er ook recht wordt gesproken.
Maar recht wordt op een abstracte manier uitgesproken. Abstract en emotioneel verschillen wel van elkaar. En bij een geschil zonder bewijs kan een rechter eigenlijk niets…. Dat kan het ook weer een gevoel van onmacht geven.

Geen werk van maken betekend ook dat er niets gebeurt en dat negatieve gedachten blijven malen en hij mogelijk verder doorgaat. In mijn optiek daarom actie ondernemen met Jezus aan jou hand. Want, wat zou Hij doen...?

Als ik mag, (in oplossende zin) beginnen met een voorbereide confrontatie. Met hem maar in ieder geval met de voorganger van zijn kerk, omdat je signaleert dat het doorgaat. Dat je oneerlijk wordt weggewimpeld i.p.v dat je heus wordt bejegend. Het gaat in zón gesprek niet om oordeel maar het creëren van duidelijkheid over jou gevoel en de gepasseerde situatie en dat je leven eronder lijdt. Lijdt dit tot niets, gewoon verdere stappen ondernemen! Bidt tot God dat Hij je kracht en Zijn zegen aan je geeft.

Het ondernemen van gerechtelijke stappen is niet iets wat tegen de bijbel is. Immers God regeert onze natuurlijke autoriteit en die is bevoegd, maar sla het traject van geestelijke autoriteit niet over. Dat is wat paulus ook zegt in 1 kor 6, dat je niet naar een ongelovige moet gaan. Een gelovige heeft immers voorspraak bij de Vader. Dus het schiet niet op om dit vervolgens achteraf alsnog te gaan doen. Doe het dus vooraf !

Jij wilt iets en gaat voor duidelijkheid. Als je er niet goed op kunt voorbereiden, neem je iemand die je wel vertrouwt en capabel is om je te helpen. Een neutraal persoon is verstandig. Iemand die niet emotioneel bij je betrokken is.

Duidelijkheid en openheid is fijn als ook om helder te formuleren wat jij er zelf mee wilt bereiken? Wat verwacht je b.v van Jezus? wat van het recht...wat verwacht je van je tegenpartij.... We verwachten vaak een hoop, het is dus goed om dit in kaart te brengen

Misschien klinkt het wat te technisch, maar al te vaak draait het wel om deze ingrediënten. Zeker bij een geschil, dus handig dat een ander dit technische deel voor je oppakt . God is goed, ook voor jou en recht zal zegen vieren
Maak op je eigen manier "lawaai", maar veroordeel niemand,
want iemand anders heeft die bevoegdheid (hoe moeilijk som ook)

Ik zal voor je bidden
H.grt