Traumageest of neurotransmitter

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. J. Paul. Geachte dominee, hartelijk bedankt voor uw antwoord op mijn vraag over traumageesten. Ik zou graag uw vervolgvraag beantwoorden: "Klopt het dat u in dergelijke kringen over dit verschijnsel hoorde?" Het antwoord is nee. Ik hoorde het in een van mijn lessen "psychologie & sociologie in de maatschappij". Ik heb er een hele verhandeling van mijn docent over gehad (die overigens christen is) maar er is me nog een heleboel niet duidelijk. Ik citeer even een stukje van de lecture van afgelopen week: "We noemen de bron van ongeluk en ziekte een trauma. Dat kun je een traumageest noemen. Wanneer een ongeluk of ziekte je overkomt en je dit niet accepteert als een onderdeel van je geschiedenis, creëer je een gat in je herinnering, dat wanneer de pijn sterk genoeg is of vele keren wordt herhaald, in bezit wordt genomen door een traumageest. Je kunt ze benoemen als neurotransmitters, of niet geïntegreerde representaties, dat maakt niet uit. Wat er toe doet is het psychische proces." Einde citaat. Met het gat in de herinnering ben ik bekend, al vaak gezien ook, maar ik weet niet wat ik van de rest moet denken... Waarom heeft een christelijke docent het op zo'n manier over geesten? Hoezo "overkomt" een ziekte je gewoon zomaar? Mijns inziens zijn een heleboel ziekten een gevolg van slechte leefgewoonten. Hoe zit het met dat psychische proces? En hoe moet ik de rest in dat licht zien? Het is inderdaad een lastig onderwerp. Weet u waar ik meer informatie kan krijgen (behalve bij mijn eigen docent)? Of lees ik hier gewoon teveel in en denk ik er teveel op door? Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het citaat bevat een vreemde mengeling van uitdrukkingen. Een traumageest is echt iets anders dan een neurotransmitter. Gezien de stijl van schrijven vermoed ik dat de docent zich niet erg druk maakt over definities en dat hij  links en rechts gegevens verzamelt en deze bij elkaar voegt. Daarom kan het beste aan de docent uitleg gevraagd worden waar hij de uitdrukkingen vandaan heeft gehaald en wat hij er precies mee bedoelt.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

demonen