"Degene die Gij mij gegeven hebt"

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

01-03-2012, 13:21

Vraag

"Vader, degene die Gij mij gegeven hebt", zegt Jezus tot zijn Vader. Is dit de uitverkiezing?


Antwoord

Beste vragensteller,

De woorden,  die je noemt, komen als een refrein telkens weer terug in het gebed van de Heere Jezus, dat we in Johannes 17 kunnen lezen. Inderdaad is de verkiezende genade van de Vader het fundament van de woorden van Christus. In Johannes 17 gaat het in de eerste plaats om de discipelen, maar we mogen de kring ook uitbreiden tot allen, die in de Middelaar geloven. Maar er is meer van te zeggen. In de woorden van de Heere Jezus gaat het niet om een massief leerstuk, maar om de belijdenis van Gods verkiezende genade in de nauwste verbondenheid met het verzoenend werk van de Heiland. We spreken niet voor niets over "het Hogepriesterlijk gebed."

De Heere Jezus spreekt hierin uit, dat het fundament van de zaligheid ligt in het welbehagen van God.  Maar het wordt zo heel persoonlijk. Degenen, die de Vader heeft geroepen, heeft Hij aan Zijn Zoon gegeven. Ze worden dus Zijn eigendom. Voor de discipelen betekende dat, dat ze dicht bij Hem mochten zijn. Voor allen, die in Hem geloven, houdt dat in dat zij mogen weten bij Hem te behoren, in leven en sterven. De vrucht daarvan is ook dat ze nooit uit Zijn hand gerukt zullen worden, hoezeer de duivel dat ook zou willen teweeg brengen. Zo kunnen de woorden van de Heere Jezus tot troost en bemoediging zijn. We behoeven er geen sluitend systeem van te maken, maar we mogen de Heere dagelijks bidden, of we het eigendom mogen zijn van Hem, die Zijn leven gegeven heeft.

In zondag 1 van onze catechismus wordt dit op onnavolgbare wijze onder woorden gebracht. Laat het maar dagelijks ons gebed zijn, dat die ons troost ons deel zal zijn.

Ds. W. Arkeraats

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
    09-08-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
132 artikelen
Ds. W. Arkeraats

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben sinds kort aan de pil. Wij gingen trouwen en wilden niet direct kinderen. Voor ons huwelijk zijn we ver gegaan op seksueel gebied. We hebben lang verkering gehad en we voelden ons aangetrokken ...
2 reacties
01-03-2011
Veel mensen transpireren als ze het warm hebben, als het zomer is. Ik lijk vooral nu, in de winter, veel te transpireren. Hoe komt dat? Het is puur onder mijn oksels, verder niet. Ik heb het op die mo...
5 reacties
01-03-2010
Ik zou graag een vraag voorleggen aan iemand van de Gereformeerde Gemeente over het belang van lezen met betrekking tot het geloof. Er wordt vaak nadruk gelegd op het lezen van de Bijbel en goede boek...
Geen reacties
01-03-2021
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering