Tampon inbrengen

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik zit ergens mee waarmee ik nog niet direct mee naar de huisarts durf te gaan omdat het misschien wel meevalt. Ik heb een paar maal geprobeerd een tampon in te brengen, maar dat lukte niet. Het deed enorm pijn als ik probeerde de tampon in te brengen. Nu gebruik ik net zo lief maandverband, dus is het probleem dat ik geen tampon kan gebruiken niet zo heel groot, behalve dat ik niet kan zwemmen als in ongesteld ben. Daarnaast heb ik een tijd geleden verkering gehad en ook geprobeerd seks te hebben. Dit lukte niet. Het was enorm pijnlijk. We hebben het best wel even geprobeerd maar het lukte niet. Mijn vraag is nu: is dit normaal? Moet ik er bang voor zijn dat ik nooit geen seks zal kunnen hebben? Met mijn menstruatie ervaar ik geen problemen. Die is heel regelmatig, behalve dat ik vaak enorme pijn heb. Daarnaast heb ik er erge spijt van dat er dingen in mijn verkering zijn gebeurd die absoluut niet hadden mogen gebeuren. Maar als ik ooit nog weer eens verkering zou krijgen, dan vind ik het noodzakelijk deze zaken te vertellen. Is het dan zo dat ik seks heb gehad nu? Alvast hartelijk bedankt dat u de tijd wilt nemen mijn vraag te beantwoorden. Ik zit hier best wel mee.

Antwoord

Je stelt meerdere vragen, ik zal ze proberen achtereenvolgens te beantwoorden.

Allereerst de vraag of het normaal is om pijn te hebben bij het inbrengen van een tampon en dat het onmogelijk is geslachtsgemeenschap (ik neem aan dat je dat bedoelt met seks?) te hebben. Deze klachten zijn niet normaal maar komen wel vaker voor. De pijn wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een te hoge spierspanning van jouw bekkenbodem. Je knijpt als het ware (onbewust) de vagina dicht. Hierdoor past er niets zonder pijn in de vagina. Soms komt het doordat je een negatieve (seksuele) ervaring hebt in het verleden. Het kan ook zijn dat je lichaam zich onbewust verzet tegen iets wat in de vagina komt omdat het voor je gevoel eigenlijk nog niet hoort. De oplossing ligt in het ontspannen van deze spieren. Maar dat is natuurlijk makkelijker geschreven dan gedaan.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat je hier last van houdt. Het is goed mogelijk dat je in de toekomst wel gemeenschap kunt hebben. Als je hier wel last van blijft houden, dan is het verstandig om hierbij hulp te zoeken. Ik adviseer dan contact met jouw huisarts. Hij/zij kan je bijvoorbeeld doorverwijzen naar een bekkenbodemfysiotherapeut.

Jouw derde vraag is of je nu seks gehad hebt. Als je met deze vraag bedoelt of je geslachtsgemeenschap hebt gehad, dan denk ik dat je zelf het best weet of de penis in de vagina is geweest. Jullie hebben het in ieder geval wel geprobeerd. De intentie was er dus... En dat is naar bijbelse maatstaf niet goed. Geslachtsgemeenschap hoort binnen het huwelijk. Enfin, ik neem aan dat je dat zelf ook bedoelt met "dingen die er gebeurd zijn die absoluut niet hadden moeten gebeuren"? Er is in ieder mensenleven veel wat niet had moeten gebeuren. Maar wie zijn zonde belijdt en laat, zal barmhartigheid geschieden. Wat een wonderlijke God hebben wij, nietwaar?

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

tampon
4 reacties
tiener
Als aanvulling op het antwoord van Drs. A. Meijer:
Veel vrouwen hebben als ze jong zijn, nog een (groot deel van het) maagdenvlies in de opening van de vagina zitten. Dit kan behoorlijk pijn geven bij het inbrengen van een tampon en bij de eerste geslachtsgemeenschap. Ik gebruikte zelf ook bijna nooit een tampon om dezefde reden en ben nog steeds ongehuwd, maar sinds ik voor het eerst een uitstrijkje (bevolkingsonderzoek voor baarmoederhalskanker) heb laten maken, gaat dat veel makkelijker. Al was het eerste uitstrijkje een verschrikking en deed dat erg veel pijn en verloor ik daarna ook best wat bloed. Inmiddels ook al voor een tweede keer een uitstrijkje laten maken en dat was veel minder pijnlijk.
Als ik zo de vraag lees, denk ik eerder dat dit het is, dan dat het door een te hoge spierspanning komt in de vagina.
Veldhoven
@Tampon inbrengen

Ik heb altijd alles ook gevraagd in gebed of God wil of ik tampons gebruik. Het is goed om kennis te vergaren van ouderen maar het is even goed om in gebed zelf de Here te raadplegen wat Hij wil. Hij is immers de Schepper van de vagina, en van het huwelijk, en ook van je toekomst (lees Jeremia 29:11 ev.) Ik zelf ben van de tampons afgestapt omdat ik heb bemerkt dat maandverband zorgt dat het bloed van de menstruatie sneller uit je lichaam is en er met tampons wel kans blijft bestaan op infectie doordat het gaat broeien.

Om in verkering niet te ver te gaan heb je vooral de hulp nodig van God. Bid voordat je met iemand afspreekt dat de Here je bijstaat om niet over de grenzen te gaan van Zijn huwelijksinstelling. Als je het aantal scheidingen tegenwoordig bekijkt is dat voor een groot deel gevolg van het niet volgen van God zijn handleiding voor het huwelijk. Niet de tv is de architect van het huwelijk al doen ze wel alsof ze dat wel zijn, nee, God heeft Adam en Eva gemaakt, én sexualiteit en een Handboek, de Bijbel waarin geweldige richtlijnen staan. Het trouwen is het begin, maar het voleindigen is de kroon op je huwelijksleven toch?

Ik las in een boekje van Derek Prince over het huwelijk: "Wij kunnen als mensen Gods wetten niet breken, maar Gods wetten breken ons. Een voorbeeld is de Zwaartekracht. Als je boven op een flat staat en je springt naar beneden omdat je denkt dat je de zwaartekracht kan trotseren zal je merken dat je zelf gebroken bent en niet de wet van de Zwaartekracht.

Zo is het ook met het breken van Gods wetten over sexualiteit buiten het huwelijk. Als je dat buiten Gods wet van de bescherming van het huwelijk onderneemt breek je Gods wet niet, maar er breekt iets in jezelf. Het is zeker zo dat je bij het maken van fouten je kunt wenden tot de Here Jezus Christus voor vergeving en bekering van zonde, maar het is beter vooraf te bidden: Here, geeft U mij alstublieft de kracht om niet Uw wetten te breken, want mijn vlees is te zwak om het alleen te kunnen. God beantwoord je gebed zeerzeker.

Als je verkering hebt dan zit je dicht tegen deze persoon aan, zeg maar in zijn schaduw. Dat wil God van ons ook, dat wij in Zijn schaduw zitten, dan heb je de dichtste relatie met God die je maar kunt bedenken, zo begint ook Psalm 91, waarin God Zijn kinderen beschermt die in Zijn Schaduw willen zitten. Het zitten dus in de schaduw van God levert enorme grote bescherming op, lees maar hoe vaak God in Psalm 91 je bescherming belooft als je vertrekpunt is om in Zijn schaduw te zitten.

Psalm 91
1 Wie schuilt bij de Allerhoogste God, kan rustig slapen, want de Almachtige werpt Zijn schaduw over hem.
2 Ik getuig daarvan en zeg tegen de HERE: U bent mijn toevlucht; bij U ben ik veilig en geborgen. U bent mijn God en ik vertrouw alleen op U.
3 Hij beschermt u tegen verraderlijke vallen en houdt vreselijke ziekten ver van u.
4 Onder Zijn vleugels vindt u bescherming en een toevluchtsoord. Zijn trouw is uw schild en weert de aanvallen van de tegenstander.
5 U hoeft niet te vrezen voor de angsten van de nacht, noch voor de scherpe aanvallen die u overdag trachten te bereiken.
6 En ook niet voor de pest, die zich in de duisternis verspreidt of voor de vernietiging die in de middag toeslaat.
7 Al sneuvelen 1000 mensen aan uw linkerkant of 91:10.000 rechts van u, u wordt gered.
8 U zult het zelf zien; de straf treft alleen de ongelovigen.
9 U, HERE, bent mijn toevluchtsoord. U hebt de Allerhoogste God als beschermer gekozen.
10 Tegenslag zal u niet treffen en ziekten zullen ver van u blijven.
11 Hij zal Zijn engelen bevelen voor u te zorgen en u te beschermen, waar u ook gaat.
12 Zij zullen u op handen dragen en u zult niet struikelen.
13 Zelfs als u een leeuw tegenkomt of op een adder trapt, gebeurt er niets.
14 De HERE zegt: Ik zal hem verlossen, omdat hij zoveel van Mij houdt. Ik zal hem beschermen, omdat hij Mij kent en mijn naam eert.
15 Als hij Mij roept, zal Ik hem antwoord geven. Als hij het moeilijk heeft, zal Ik bij hem zijn. Ik zal hem bevrijden en in ere herstellen.
16 Ik zal hem een lang leven geven en hem mijn grootheid tonen.

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)
Pauwtje
Ik heb twee aanvullende opmerkingen.

Als het niet lukt om een tampon in te brengen of gemeenschap te hebben, moet er behalve met een te hoge spanning van de bekkenbodem ook rekening worden gehouden met de kleine mogelijkheid dat er anatomische afwijkingen kunnen zijn. Een huisarts of gynaecoloog kan dat meestal eenvoudig constateren en vaak is het ook met een kleine ingreep te verhelpen. Ik zou adviseren om er daarom echt mee naar de huisarts te gaan, dan weet je of er wat aan de hand is. Je kunt je probleem ook aan de huisarts uitleggen en vragen om een verwijzing naar de gynaecoloog.

En verder een opmerking over het uitstrijkje. Veel mensen weten niet dat het virus dat baarmoederhalskanker (waar het uitstrijkje vooral voor bedoeld is) veroorzaakt bijna alleen maar sexueel wordt overgedragen. Dus als je maagd bent is de kans op baarmoederhalskanker zo klein dat het uitstrijkje eigenlijk geen zin heeft. Daarbij komt dat een uitstrijkje maken voor een maagd vaak een heel vervelende gebeurtenis is, et gaat vaak ook moeilijker en/of doet het pijn. Je kunt daarom de beslissing nemen om geen gehoor te geven aan het bevolkinsonderzoek. En dat geldt eigenlijk ook voor vrouwen die altijd monogaam zijn geweest en zeker weten dat dat voor hun partner ook geldt.
Justinus
@!Veldhoven. Mij ontgaat de essentie van uw opmerking(en). Het kan aan mij liggen: ik zie niet in dat vraagstelster met uw antwoord (veel) is gediend. Ik denk dat ze meer heeft aan het antwoord van @Pauwtje (ik had haar dat ook in grote lijnen kunnen/willen vertellen).