Buurvrouw wordt mishandeld

Alie Hoek - van kooten / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag. Mijn buurvrouw wordt mishandeld door haar man (gekleineerd en geslagen). Vaak gebeurt dit als hij teveel drank op heeft. Zij durft niet uit deze relatie te stappen omdat ze bang is. Politie en instanties zijn op de hoogte hoe de situatie is maar kunnen niets doen. Zij moet zelf die stap maken om eruit te stappen.

Ik vraag me af waarom zij nog bij haar man blijft. Ik vraag me af waarom ze hem altijd in bescherming neemt, waarom ze excuses maakt voor zijn gedrag. Wat maakt het dat zij de stap niet durft te zetten? Hoe kan het dat het haar niet lukt om uit deze vicieuze cirkel te komen?

Wat kan ik doen? Instanties kunnen/doen niets. Wat kan ik als ik een gesprekje met haar heb zeggen/doen waardoor ze zich wel gesteund voelt ook al begrijp ik het niet en wat zou ik kunnen zeggen om haar mogelijk te helpen om een stap te zetten dat ze voor zichzelf en haar eigen veiligheid kiest?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja dat is wel een erg moeilijke situatie. Als iemand zelf niet weg wil (of misschien zelfs niet weg durft te) gaan dan kun je inderdaad niet zoveel doen. Heeft ze wel een adres waar ze dan naar toe zou kunnen gaan? Misschien heeft hij haar wel met de dood bedreigd en haar gezegd dat hij haar altijd zal weten te vinden als ze weggaat. Je verwacht dat zij de stap gaat zetten, maar waarom spreek je die man niet eens aan? Dan moet je het wel bij jezelf houden en bijvoorbeeld zeggen dat je dit of dat hoort of merkt en dat je daar grote moeite mee hebt. Dan zeker niet zeggen dat de buurvrouw er met jou over gepraat heeft of iets heeft laten merken, want dan zijn voor haar helemaal de rapen gaar.

En verder kun je alleen maar heel aardig zijn voor de buurvrouw zodat ze op die manier toch wat positieve aandacht en liefde ontvangt, want ik denk dat je bij zo’n man helemaal aan jezelf gaat twijfelen. En de situatie goed in de gaten blijven houden zodat wanneer het helemaal uit de hand dreigt te lopen je de politie kunt bellen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees ook: 'Huiselijk geweld'

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

mishandeling
2 reacties
Jaleco
Waarschijnlijk houdt de angst haar in een wurggreep. Ik zou een keer met haar spreken over een Blijf-van-mijn-lijf-huis. Dat geeft haar wellicht een gevoel van veiligheid.
pindas83
Misschien kan jouw man, als je die hebt eens met de buurman ‘praten’. Misschien dat het kwartje valt als hij zelf eens een flink pak rammel krijgt.