Lasteringen of vloeken

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je lasteringen of vloeken in je voelt opkomen? Hoe moet je daar mee omgaan? Is dit van de duivel of je boze hart?

Antwoord

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het moedig vind dat je deze vraag durft te stellen. Daarbij, jij bent niet de enige, die met dit probleem worstelt. Jaren geleden zei iemand tegen mij dat zij (het was een meisje) regelmatig last had van vloeken, die zomaar bij haar opkwamen in haar gedachten. Ze vond dat heel erg. Temeer omdat ze zich zo machteloos voelde er iets tegen te doen. Wellicht heb jij dezelfde ervaring.

Je vraagt wat je er tegen moet doen en hoe je ermee om moet gaan en ook of dit van de duivel is of uit je boze hart opkomt. Om bij het laatste te beginnen. Ik denk niet dat je daar een tegenstelling in kunt maken: of van de duivel of uit je boze hart. Al moet ik wel zeggen dat de duivel ons vaak op onze zwakke plekken aanvalt. En die plekken kunnen heel verschillend zijn.

Belangrijker is echter de vraag: wat is hier tegen te doen? Zelf kun je die lasteringen of vloeken niet zomaar uit je gedachten wegbannen. Ik neem aan dat het in elk geval diep tegen je eigen verlangen ingaat.

In de eerste plaats is het heel belangrijk om dit probleem, zodra het zich voordoet, eerlijk tegen de Heere te zeggen. Ga met deze nood naar de Heere Jezus. Zeg Hem oprecht hoe erg je het vindt. Schaam je niet om het zondige
en schuldige ervan aan Hem te belijden. Misschien denk je: maar kan ik dan elke keer weer naar Hem toegaan in het gebed? Jazeker, ook hier geldt: volhard! En vraag Hem dan ook om de kracht van de Heilige Geest. Je mag trouwens de Heilige Geest Zelf daar om vragen. Of Hij in je wil gaan werken om Jezus' wil.

In de tweede plaats: als je merkt dat die vloeken weer in je gedachten komen, probeer dan iets te gaan doen wat afleiding geeft. Doe een karweitje. Lees een goed boek. Of lees een stukje uit de Bijbel, het liefst met een dagboekje erbij.

Tenslotte: Zing op zulke momenten eens een Psalm of een christelijk lied. Je hoeft dat niet eens hardop te doen, je kunt het ook in je gedachten doen. Zet desnoods een bandje of een CD (als je die hebt) op met Psalmen en gezangen. De duivel heeft nergens meer hekel aan dan aan het lezen van Gods Woord en het zingen van Psalmen of andere schriftuurlijke liederen.

Ik weet niet of je een goede vriendin hebt of vriend, die samen met jou zou kunnen bidden en je tot geestelijke steun kan zijn. Dat zou heel fijn wezen.

In elk geval hoop ik dat je wat aan bovengenoemde adviezen hebt.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

vloeken