Schuld of schaamte

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Als als je onder de deur van een douche hokje hebt gekeken naar iemand van het andere geslacht, is er dan sprake van schuld of alleen sprake van schaamte?

Antwoord

Dan is er schaamte bij de een en schuld bij de ander. De bijbelse lijn is dat je je schuld belijdt bij God en om vergeving vraagt (Spreuken 28:13): "Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen." En als het slachtoffer op de hoogte is van deze daad, dient ook daar vergeving gevraagd te worden (Jac. 5:16): Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt..."

Redactie Vragenrubriek

3 reacties
Daniel
Schuld noch schaamte heb ik gevoeld bij het kijken naar mijn nichtje tijdens het kijken naar haar onder de deur van het douche hokje.
Mijn nichtje voelde schuld noch schaamte, we waren jong en we waren bezig om het leven te ontdekken.
We zijn gezond geworden en mijn nichtje was het slachtoffer en ze was op de hoogte van mijn misdaad.
Ze was vergevingsgezind, ze vergaf mij mijn zonden en de volgende keer vergaf ze ook weer mijn zonden.
In katholieke kring noemt men dit 'pekelzonden', wij refo's doen moeilijk over alles wat met seks te maken heeft.
Seks is een voortplantingsmiddel, maar je mag er geen plezier bij hebben, nou ja....een beetje dan, maar het moet gericht zijn op voortplanting.
'Ik hoor mijn moeders stem, oh dood die waarheid zijt, nader tot U.
Daniel
Schuld en schaamte heb je als je een zonde begaan hebt, niet als je beiden lol hebt gehad. Dat zijn geen misdaden, misdaden zijn als je als ouderling of diaken onder de deur van het douchehokje kijkt naar een vrouw, niet als 10 jarig jongetje.
De vragen worden steeds leuker op refoweb.
barbara
Ik denk dat ieder mens een geweten heeft. En dat het heel verkeerd is om dingen die verkeerd ervaren worden (en ook verkeerd zijn) lees Leviticus goed te praten. Daniel, het gaat er niet om wat jij of je nichtje er van vindt, maar wat God er van vindt.
Daarom beste vraagsteller, belijd je schuld en je zult vergeving ontvangen je kunt weer met een goed geweten verder. Als je zonden goed gaat/laat praten, gaat het van kwaad tot erger. Probeer je zelf rein te houden, voor de degene die je eens als de jouwe uit Gods hand hoopt te ontvangen. Dan kun je echt gaan genieten, zonder schuld en schaamte, maar zoals God bedoeld heeft. En dat is echt het mooiste!