ADD/ADHD

drs. E.J. (Els) van Dijk / 4 reacties

Vraag

Aan iemand die ervaring heeft met het stellen van de diagnose ADD/ADHD. Een paar dagen geleden kwam ik op het Refowebforum een topic tegen over ADD (Attention Deficit Disorder) en klikte uit interesse eens door naar www.levente.nl, de website van Karin Windt, die schrijft over ADD. Onder "kenmerken ADD" vond ik veel aspecten die erg van toepassing zijn op mij, maar na wat meer gelezen te hebben, zijn er ook wat zaken die bij mij afwijken. Kenmerken die de site opnoemt en waar ik me meteen in herken zijn emotionele wisselingen, ergens volledig in kunnen opgaan, grote passie bij interesse (hyperfocus), groot voorstellingsvermogen, gevoelig/emotioneel/betrokken, onzeker over zichzelf (soms), intelligent (niet egoïstisch bedoeld), blijft op de achtergrond, alles laten wachten tot het laatste moment (niet altijd), heel ver vooruit denken (alle mogelijke situaties, mogelijke oorzaken/aanleidingen, intenties van anderen doorgronden, soms achterdochtig of wantrouwend), staren/afwezig lijken (volgens anderen tenminste), probleemoplossend, altijd muziek aan, heel veel moeite met opbrengen van motivatie voor dingen die ik niet interessant vindt, veel gedachten en filosofisch, heel perfectionistisch, autodidactisch, inzicht, kunnen verplaatsen in anderen, kan logica waarderen (inderdaad), weinig vrienden maar wel sociaal betrokken. Waar ik me echter helemaal niet in herken zijn: chaotisch, vergeetachtig, concentratieproblemen en snel afgeleid, dagdromen, laat komen, niet orde kunnen houden, reken/schrijf/lees-stoornis. Ook kom ik veel tegen dat mensen met ADD (en ADHD) niet van lezen houden; ik ben echter juist een fervent boekenlezer (zolang het mijn interesse heeft in ieder geval). De zaken die met name bij mij van toepassing zijn, zijn stemmingswisselingen en emotiewisselingen, moeite om motivatie op te brengen voor dingen die ik niet interessant vindt, veel nadenken/filosoferen (veel te veel volgens sommigen). Onder het kopje "voordelen ADD" herken ik me in alle aspecten; bij "nadelen ADD" herken ik me dus in veel aspecten wel, maar niet allemaal, met name niet chaotisch, vergeetachtig, slordig. Wat moet ik met deze informatie doen? Ik ervaar mijn situatie niet als een probleem en zie eigenlijk bijna alleen maar voordelen, behalve dat door mijn gebrek aan motivatie voor bepaalde vakken van mijn studie het mij heel veel moeite kost en ik daardoor ook veel stemmingswisselingen heb.

Antwoord

Beste…,

Jouw vraag en opmerking stimuleert mij in mijn overtuiging dat te veel mensen bezig zijn met problematiseren in plaats van de kansen benutten die zij in hun leven zien. Daarom ben ik ook extra blij met de laatste opmerking in je vraag: je ervaart je situatie niet als een probleem en je ziet bijna alleen maar voordelen. Houden zo!, denk ik dan. Prima toch?

Kijk, je kunt soms wel bepaalde kenmerken van een stoornis hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je die stoornis zelf ook hebt! Gedrag kan ook door andere zaken veroorzaakt worden. Laat ik er eentje uit vissen uit de opsomming die je geeft: altijd muziek aan. Is dat een gewoonte (geworden) –en misschien wel omdat iedereen dat doet– of is dat het gevolg van een stoornis? Zo kan ik nog heel lang doorgaan met de voorbeelden die je geeft.

Jij functioneert naar tevredenheid, zo zeg je zelf. Waarom dan gaan zoeken of er eventueel toch iets problematisch aan te wijzen valt? Regelmatig spreek ik de wens uit dat al die vragenlijstjes op internet verboden zouden moeten zijn. Teveel mensen onderwerpen zich aan dat soort testjes, hebben vervolgens de neiging zichzelf een etiket op te plakken en gaan (nog erger) zich daarachter verschuilen. Vreselijk vind ik dat! Het leidt heel vaak tot denken in onmogelijkheden en daar schiet niemand iets mee op. Veel beter is het om je te bezinnen op de mogelijkheden die God in jouw leven gelegd heeft om daar vervolgens heerlijk mee aan de slag te gaan! Dus ga daar vooral heerlijk mee verder!

Natuurlijk heb ik begrip voor mensen die onder zorgvuldige begeleiding van een deskundige tot een bepaalde diagnose komen, maar dat is dan meestal ook naar aanleiding van functioneren dat echt problematisch is. Maar dit terzijde.

Dat jij voor bepaalde vakken in je studie minder motivatie weet op te brengen dan voor andere, is heel logisch. Ik denk dat dit bij ongeveer elke studie en elke student voorkomt. Niet alles kan alleen maar ‘leuk’ zijn aan een studie. Maar dan is het even een kwestie van jezelf aanpakken –je zult er toch doorheen moeten– om vervolgens extra dankbaar te zijn dat het je gelukt is. In het ‘gewone leven’ is dit toch ook zo? Kijk, ik geef liever een goed college of ik voer liever een goed gesprek, dan dat ik de afwas doe thuis. Maar dat doe ik toch maar, want een opgeruimd huis vind ik ook weer belangrijk.

Nou, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en dat je voluit geniet van de mogelijkheden die God in je gelegd heeft!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

ADHDpsychologie
4 reacties
Joyce
Je moet jezelf de vraag stellen wat voor voordelen of nadelen er zijn om dit uit te laten zoeken
linneke
Wat een heel mooi antwoord!!! Doe hier wat mee! ( in zeer directe nabijheid heb ik met adhd te maken, daarom kan ik dit ook uit ervaring zeggen)
Daniel
Goed antwoord van Els van Dijk, helemaal mee eens.
Zelf las ik eens over diabetis, je was dan moe, plaste veel etc.. Dat heb ik ook was mijn gedachte, maar ik sliep te weinig en dronk te veel, ha ha het was in mijn studententijd, als je wilt, hebben alle ziektes betrekking op jezelf.
Zolang vragensteller zich goed voelt is er niets aan de hand, overgaan tot de orde van de dag.
Daniel
Vraag aan Els van Dijk;

'veel vragen die wij aan God stellen, zijn helemaal geen vragen, omdat ze voortkomen uit een gebrek aan wijsheid'.

Daar zou ik graag meer over horen, het zal niet met intelligentie te maken hebben, daarvoor lees ik de 'berichten' van Els van Dijk en lees dan dat ze een groot hart heeft.

Als het met een gebrek aan wijsheid te maken heeft, kan de vragenrubriek van refoweb wel opgeheven worden, daar mis ik ook wel vaker een gebrek aan wijsheid.
Maar dat zal niet de bedoeling zijn van mevr. van Dijk.