Zwangerschap uitstellen

Ds. J.A. van den Berg / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jonge moeder (begin 20) van twee kleine kindjes van bijna 2 en bijna 1. Financieel gezien staan we er niet heel goed voor. Mijn man werkt en ik ben huismoeder. We wonen in een koopflat op één salaris. Per maand komen we net rond en hebben we geen geld voor extra dingen zoals vakanties/uit eten e.d. Zelf heb ik hier geen moeite mee en mijn man ook niet. We zijn dankbaar voor wat we wel hebben en we merken de hulp van God in tijden dat we het moeilijk (gehad) hebben. Echter zit ik met een probleem: het gebruik van anticonceptie. Sowieso worstel ik al met het feit dat ik graag een groot gezin wil en op korte termijn een derde kindje. Mijn man wil liever pas een derde kindje als we de financiën beter op de rit hebben. Sinds de geboorte van onze jongste gebruiken we dus condooms. Dit gaat me steeds meer tegenstaan, wat een negatieve invloed heeft op onze seksuele relatie. Ik vind het gebruik van anticonceptiemiddelen geoorloofd als er echte redenen zijn om een eventuele zwangerschap uit te stellen. In onze situatie vraag ik me dus af of het geoorloofd is een zwangerschap uit te stellen. Natuurlijk hebben we onze financiële problemen, maar zou dit echt een reden mogen zijn?

Antwoord

Beste jonge moeder,

De Heere heeft jullie rijk gezegend. Jullie mogen elkaar hebben en twee kinderen. Tegelijk hebben jullie financieel niet veel over. Dat is een reden waarom je man liever niet te snel weer een kind zal krijgen. Zelf zou je graag een derde kindje willen op korte termijn.

Het is voor mij moeilijk om in te schatten op welke manier jullie hier samen over kunnen praten. Volgens mij is het wel belangrijk dat hierover open communicatie is. Het krijgen van kinderen is iets groots maar vraagt ook samen verantwoordelijkheid te willen nemen voor die kinderen. Ik denk dat het goed zou zijn als er een persoonlijk gesprek zou kunnen zijn met een eigen predikant, als jullie die hebben. Het is in elk geval belangrijk om samen deze dingen voor de Heere in het gebed te brengen. Hij kan jullie helpen om samen de weg te gaan.

In het algemeen denk ik dat we het krijgen van kinderen moeten zien als een besturing van God. Bij het trouwen hoort in principe de bereidheid om kinderen te ontvangen. Er kunnen dringende (medische) redenen zijn om te zoeken naar een weg om de geboorte van een volgend kind uit te stellen. Daarbij heeft Natural Family Planning de voorkeur. Als het op die manier kan plaatsvinden, dan maak je het een zaak waarbij beide ouders optimaal betrokken zijn.

Uit de brief krijg ik de indruk dat de situatie in jullie gezin niet zodanig is dat de geboorte van een volgend kind niet mogelijk is. Jullie merken de hulp van God in moeilijke tijden. Wanneer jullie zo samen biddend en afhankelijk de weg gaan, zal Hij jullie niet teleur stellen. Wat is het groot als we hierbij bedenken dat we kinderen niet in de eerste plaats krijgen voor onszelf, maar voor de Heere. Hij wil in het bijzonder in de lijn van de geslachten Zijn gemeente bouwen. Laat het daarom ons verlangen zijn om hen op te voeden tot Gods eer en het behoud van hun ziel.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg

Tags in dit artikel:

voorbehoedsmiddelzwanger
1 reactie
plderoos
de vraag was of financiële problemen een reden mogen zijn om het krijgen van kinderen uit te stellen... ...

Wij hebben in het begin van ons trouwen met hetzelfde te maken gehad, geen cent te makken en wel twee kinderen. Wij hebben toen het krijgen van kinderen uitgesteld, maar de financiën hadden daar niets mee te maken, alleen maar de geestesgesteldheid van ons beiden. De vraag is volgens mij namelijk, kun je, voor zover je kunt overzien, de verantwoordelijkheid voor een kind nemen. Als je dat kunt moet je het denk ik niet tegen houden, maar als je die verantwoordelijk niet aankunt moet je het, met de huidige kennis van zaken, wél tegenhouden.

Ze hoeven natuurlijk geen all-stars aan, H&M heeft mooie spullen maar het hoeft natuurlijk niet. Maar dat is wel makkelijk gezegd. Geldzorgen kunnen een flinke druk op je relatie zetten. Dus als je al zuinig aan doet, geen krant, geen abonnementen, je boodschappen bij de aldi enzovoort, en je kunt nog bijna niet rondkomen dan is het misschien een idee om een bijbaantje te zoeken. Wij hebben het pas sinds die keuze een beetje ruimer. We hebben wel altijd gezegd, één van ons beiden is bij de kinders. Nu die wat ouder worden hebben we zowel tijd als geld over. Dus met jullie komt het vast ook wel goed :-)