Remedies tegen kalknagels

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Zijn er verschillende remedies tegen kalknagels? Wat is de beste manier om ze te behandelen?

Antwoord

Er bestaan verschillende oorzaken van kalknagels. Bij oudere mensen is het een verouderingsproces: haren worden grijs, de huid droog en de nagels kunnen verkalken. Bij jongere mensen worden kalknagels vaak veroorzaak door een schimmelinfectie. Dezelfde schimmel, die voetschimmel veroorzaakt, kan ook in de nagels zitten. Soms is dat op het oog heel duidelijk, soms kun je een kweek doen dit te bevestigen.

Kalknagels door een schimmel zijn alleen met pillen slikken te verhelpen. Je moet dan minstens 12 weken een soort antibioticum slikken tegen schimmels (kost vrij veel geld en geeft soms bijwerkingen). Zalfjes en tincturen helpen niet.

Is het nodig dit te doen? In principe niet. Kalknagels geven zelden klachten, je kunt er zeer oud mee worden. Sommigen vinden het kosmetisch niet fraai. Dat moet je afwegen tegen 3 maanden pillen slikken voor een paar honderd euro.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
Cloudsadmirer
Zalfjes en tincturen helpen niet.....

Uit eigen ervaring (niet met kalknagels): Gentiaanviolet, wel te hopen dat het je teennagels betreft want het is net paarse inkt.

zie link: http://www.eurolac.net/index.php?p=109#gentiaanviolet
Mink
2 x daags molkosan erop smeren. Of bij de Tuinen of zo'n soort winkel, verkopen ze soort olie, hoe het heet weet ik niet. Een klein flesje met donderrood etiket, kwastje of druppelen vanuit dat flesje.
Succes!
Cloudsadmirer
Mink, bedoel je tea tree olie? zo ja, is ook heel goed ja!