Christelijke klasgenoten

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Bij mij in de klas zitten verschillende christelijke klasgenoten. Allemaal van een andere kerk, dus er zijn veel verschillen onderling. Een klasgenoot van mij denkt dat als ze gelooft in God, dat het dan goed is. Ik kom zelf uit de Gereformeerde Gemeente en mij is geleerd dat geloven alleen niet genoeg is. Je moet bekeerd zijn en dan pas kan je zeggen dat je een kind van God mag zijn. Nu is mijn vraag: Waar is dat eigenlijk op gebaseerd? Waar kan ik dat terug lezen in de Bijbel? Hoe kan ik dit uitleggen aan mijn klasgenoot?

Antwoord

5 reacties
Mariet
vraagsteller, waarom vraag je 'hoe je het uit kunt leggen'? Dat komt op mij over alsof hij/zij nog iets moet leren....
Praat er gewoon open over, hoe je het beleeft ermee omgaat, zonder elkaar te moeten overtuigen, er zijn toch verschillende opvattingen over mogelijk....?
Samanthi
Wel goed dat je hier over nadenkt en ik begrijp dat het verwarrend is, geloof en bekering gaat samen, alleen geloof? de duivelen geloven ook en zij sidderen. Alleen bekering? Zonder geloof kan niemand de Heere behagen.
Geloven is vertrouwen. Bekeren zonder geloven gaat niet, geloven zonder bekeren evenmin.
kijk eens op, http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=&idq=38&l=nl&set=10&q1=1&qall=0&qids=1
dan kun je het woord geloof intikken en alle teksten uit de bijbel vinden waar het in staat,
of http://www.statenvertaling.info/
daar heb je de kanttekeningen ernaast
bestudeerd zelf de bijbel, niet om je klasgenootjes om de oren te slaan, maar om zelf het heil in Christus te vinden, doe het daarom biddend.
groetjes en Gode bevolen Samanthi
plderoos
Dat kún je nergens terugvinden in de bijbel. Als je gelooft hoef je je niet te bekeren, bekeren is vanuit ongeloof gaan geloven. Dus als je gelooft, ben je al bekeerd. Moeilijker is het niet.
Justinus
@Plderoos: uw antwoord is kort en bondig, ik ben het met u eens. Echter: ik kan me voorstellen dat er zijn die anders denken, die denken dat wat in de Bijbel staat samen met wat de voorvaders hebben gemeend te moeten geloven en vast te leggen in kanttekeningen, hét uitgangspunt is en dus wáár is. Voor hen althans.
plderoos
@ Justinus, dankjewel. Ook ik kan me voorstellen dat men gelooft wat door voorvaders doorgegeven wordt. Maar dat zegt niet dat het goed is. Ik zie té vaak dat mensen wordt aangepraat dat ze eigenlijk helemaal niet geloven. Daardoor gaan ze twijfelen en dát, is pas ongeloof.

Ik heb mij aangetrokken wat er tegen Ezchiël gezegd is. Nou ben ik geen Ezechiël maar ik denk wel dat het algemeen van toepassing is. Als je iets ziet gebeuren wat scheef is mag je het niet onbesproken laten, dan moet je er iets van zeggen. En dat doe ik dan maar.

En ik denk vaak terug aan Luther. Die worstelde met wat hem door de voorvaders was doorgegeven. Pas toen hij dat losliet en zijn antwoorden in de bijbel zocht kon hij in vrijheid verder.