Ons laten vallen in de armen van Christus

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Spurgeon zegt dat we ons moeten laten vallen in de armen van Christus. Ook als je dat moeilijk vindt; vallen is makkelijker dan leunen. Wat bedoelt hij hiermee? En is de bekering, het niet meer op jezelf vertrouwen, maar alleen op God?

Ook zegt hij dat God je nooit jaren laat staan bidden. Hoe lang laat God een bidder staan? Ik zoek en begeer maar ondervind nog geen ruimte. Hoe lang nog? Ik word wanhopig en ben bang de roepstemmen in de wind te slaan door de hardheid die optreedt in mijn hart. Hoe vind ik God?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De uitdrukking van Spurgeon veronderstelt m.i. niet dat we aan zijn raad in eigen kracht kunnen voldoen. We hebben in alles de hulp van de Heilige Geest nodig. "Zonder Mij kunt gij niets doen," zegt de Heere Jezus. Dat is geen reden om passief bij de pakken neer te zitten. Want de Heere kan en wil schenken wat Hij vraagt. Alleen geeft Hij het op Zijn tijd en wijze. Hoe lang Hij een bidder laat staan is onderscheiden. Daar is geen tijd voor te bepalen. "Soms laat Hij wachten tot we bijkans versmachten. Om te meer te waarderen waar we om vragen," zegt een theoloog.

"Hoe vind ik God?"vraag je. Door het gebruik van de middelen. Door het Woord te onderzoeken en het gebed. Door trouwe kerkgang en het vragen om de leiding van de Heilige Geest. We hebben vooral het ontdekkend werk van de Heilige Geest nodig. Die leert ons wie we voor God zijn. Dan worden we verlegen om genade en om vergeving van onze zonden. We zullen moeten leren dat de Heere Jezus kwam om zondaren zalig te maken. Dat is de les, die de Heilige Geest leert. Want Hij troost met de genadeschatten van Christus. Daarmee kunnen we het alleen doen.

Waar het ons het eerst om te doen moet zijn, is de vergeving van onze zonden te verkrijgen. Daarmee is de zaligheid verbonden en op geen andere wijze zullen we erin delen. En die genade wordt ons allen in het Evangelie aangeboden.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul