Opvoeding van enig kind

Ds. H. D. Rietveld / 1 reactie

Vraag

Wij hebben in ons huwelijk een zoontje mogen ontvangen waar wij heel erg blij en gelukkig mee zijn. De kans is groot dat hij door medische redenen enig kind blijft. Zijn er dingen waar wij rekening mee kunnen houden in de opvoeding van een christelijk enig kind?

Antwoord

Ik beluister hier een vraag van jegens de Heere dankbare en tegelijk gewetensvolle ouders. De vraag werd mij als dominee toegespeeld en daarom heb ik me afgevraagd of er vanuit de Bijbel richtlijnen gegeven worden speciaal betrekking hebbend op de opvoeding van kinderen die geen broer of zus hebben. Ik kwam tot de slotsom dat die er niet zijn.

Daarom heb ik mijn licht opgestoken bij een mij bekende pedagoog. Ik wil ook nog wijzen op een voor onze ouders geschreven "Handboek voor christelijke opvoeding" onder eindredactie van dr. J. Stolk (uitg. Jongbloed, Heerenveen). Het is bij iedere boekhandel te verkrijgen.

Wat nu een praktisch antwoord op de vraag zelf betreft geef ik graag ruimte aan wat mij is aangereikt.

1. Let er op dat het enige kind niet verwend wordt met teveel aandacht en te grote cadeaus. Bedenk altijd of je hem/haar met een groot gezin ook zoveel zou geven. Cadeaus afstemmen op het gemiddelde van andere kinderen op die leeftijd in de buurt of de kerk.

2. Houdt bij de gezinsregels (wanneer naar bed, helpen bij de afwas, schoenen poetsen, etc) ook een gemiddelde op het oog. Neem een enig kind niet teveel uit handen, ook als je er zelf genoeg tijd voor hebt.

3. In de sociale opvoeding van een enig kind moeten ouders wat extra energie steken. Andere kinderen (uit de buurt, de kerk) uitnodigen om te komen spelen of je kind ergens anders te laten spelen. Ouders zouden een vriend(innet)je ook een extra keer te eten kunnen vragen, meenemen bij een uitje naar de dierentuin of om te gaan vissen. Later meevragen met vakantie (alleen met vakantie is voor een kind eigenlijk nooit leuk). Allemaal middelen om te voorkomen dat een kind in een isolement geraakt of eenzelvig wordt.

4. Enige kinderen kunnen het ‘slachtoffer’ worden van het verlangen van ouders om hun zeldzame kind perfect op te voeden. Probeer het niet perfect te doen. Ouders zijn niet volmaakt. Bovendien kunnen kinderen er intens van genieten als zij de ruimte krijgen om (samen met een vriendje of vriendinnetje) iets stouts te doen, een grap uit te halen, samen te spannen, etc. Wat gecorrigeerd moet worden, moeten ouders natuurlijk corrigeren of eventueel bestraffen, maar overdrijf het niet. Een enig kind kan zoveel betekenis voor ouders krijgen, dat zij het tot in de puntjes willen verzorgen en opvoeden.

5. Enige kinderen hoeven niet de verwachtingen in te lossen van alle niet-geboren kinderen tegelijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat ouders niet moeten overvragen wat schoolprestaties betreft. Als een enig kind een zwakke leerling is, dan is dat niet erger dan wanneer één van de vijf kinderen in een gezin een zwakke leerling is.

6. Algemeen: wees dankbaar voor het enige kind dat de Heere je gaf en realiseer je in de opvoeding dat het Zijn schepping is en dat jij het voor Hem mag opvoeden. Een geweldige opdracht!

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

opvoedingverwend
1 reactie
meribel
jullie zoontje is enig kind in het gezin bij jullie thuis, maar gelukkig niet enig kind in de gemeente waar hij gedoopt is! Omdat je specifiek vraagt over de opvoeding van een christelijk enig kind zou ik als advies geven om hem mee te geven dat hij niet alleen is maar heel veel broers en zusjes heeft. Misschien ( maar misschien doe je dat allang ) kan je ook veel investeren in de band die hij op kan bouwen met andere kinderen in de kerk.