Verkering met een meisje met borderline

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn neef heeft sinds een tijdje verkering met een meisje met borderline en een zeer moeilijke achtergrond. Ze heeft in pleeggezinnen gezeten en woont nu ook bij pleegouders. Iedereen die over deze verkering hoort reageert er heel negatief op en zegt tegen mijn neef dat hij deze relatie niet mag doorzetten en dat het onverantwoord is, enz. Maar ik vind dit zo vervelend voor hem en ook voor haar. Moeten mensen met borderline en een andere psychische stoornis dan maar altijd alleen blijven en nooit trouwen omdat ze daarmee andere mensen pijn doen of is dat onzin?

Antwoord

Het is heel belangrijk dat je neef zich goed op de hoogte stelt van de aandoening 'borderline stoornis'. Hij moet er echt het een en ander over lezen want het is een ingrijpende aandoening, die heel veel van de directe omgeving van de patiënt vraagt. Als je verliefd bent, dan denk je al gauw dat het wel mee zal vallen en dat je het allemaal wel aankunt. Het is bepaald niet niks om met een borderliner te trouwen. Verder is het belangrijk om te weten of de patiënt zelf een beetje ziekte-inzicht heeft en zich er ook voor inzet om er aan te werken.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

borderlineverkering