Alcoholgebruik

drs. N.J. Borst-den Breejen / 2 reacties

Vraag

Ik drink regelmatig alcohol om me meer rustig te voelen. Aan de ene kant vind ik dat ik het gewoon moet drinken, anders ben ik altijd hypernerveus. Aan de andere kant weet ik niet of mijn mate van alcoholgebruik verkeerd is. Mijn vader is alcoholist en wordt vooral agressief, dus dan weet ik dat het verkeerd is. Maar ik word er alleen meer ontspannen van. Het helpt me eerlijk gezegd om me meer zeker te voelen. Is het aan ook verkeerd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uit de manier waarop jij je vraag stelt heb ik de indruk dat je zoekt naar verzachtende omstandigheden om je drinkgedrag te rechtvaardigen. Begrijpelijk wanneer de alcohol je iets geeft, wat je zelf mist en wel graag wilt hebben, namelijk rust en ontspanning. Maar hoewel het nu een oplossing lijkt is het dit niet, omdat alcohol werkelijk een verslavend effect heeft. Dit betekent dat je er zowel lichamelijk als psychisch afhankelijk van wordt en dat je steeds meer nodig zult hebben om dezelfde uitwerking op je nervositeit te ervaren.

Zoals je nu alcohol drinkt is het niet om van te genieten, maar je gebruikt het als symptoombestrijding. Het lijkt mij dat je er beter aan doet om te kijken naar de oorzaken van je gespannenheid. Dit kan met iemand in wie je vertrouwen hebt en/of je kunt dit met je huisarts bespreken. Hij/zij heeft dan de mogelijkheid om jou door te verwijzen naar een professionele hulpverlener. Met behulp van diegene kun je de mogelijke oorzaken bespreken van het feit dat je hypernerveus bent en of hieraan iets is te doen. Tevens kun je leren om hiermee op een andere manier om te gaan, bijvoorbeeld door verschillende vaardigheden of ander gedrag te leren. Zo heb je die alcohol daarvoor niet meer nodig en verklein je in ieder geval het risico uit dat je in de voetsporen van je vader gaat.

Drs. N. J. Borst-den Breejen

drs. N.J. Borst-den Breejen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sleen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    GZ-psycholoog

Tags in dit artikel:

alcoholgespannen
2 reacties
Annet76
In dit geval lijkt de alcohol inderdaad gebruikt te worden als symptoombestrijding, en dat sluipt er heel langzaam in, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.
Als je niet meer weet of je alcoholgebruik verkeerd is, dan betekent dat in ieder geval dat er reden is om hierover na te denken en dat alleen al is eigenlijk reden tot zorg.
De één reageert agressief, de ander wordt er ontspannen van, maar zodra alcohol een al dan niet prettig gevoel teweeg brengt om de ontsnappen aan de realiteit is het eigenlijk te laat.

Het voelt wellicht alsof je beter kunt functioneren mét alcohol (je wordt er ontspannen van), maar dat wil eigenlijk zoveel zeggen als dat je moeite hebt om zónder alcohol de gevoelens toe te laten die er nu eenmaal zijn en tóch gewoon te kunnen functioneren.

Alcohol helpt je niet om je zeker(der) te voelen, dat is slechts schijn waar je op den duur zelf in gaat geloven en daar, d.m.v. het nuttigen van (steeds meer) alcohol, gestalte aan geeft.

De gevolgen van (overmatig) alcoholgebruik zijn groot en als je zelf inziet (blijkt uit de vraag) dat het waarschijnlijk verkeerd is, lijkt het me een goede reden er snelverandering in aan te brengen, al dan niet met hulp van buitenaf.
altijdwat
Alcoholverslaving is echt een heel ernstig probleem met verwoestende gevolgen voor jezelf en je omgeving. Maar dat hoef ik niet te zeggen...je hebt het in jullie gezin w.s al ondervonden. Hoe erg je drankgebruik is weet je alleen zelf, maar dat je de vraag stelde betekent wel dat je je soms ook zorgen maakt.
Daarbij kan erfelijkheid ook een grote rol spelen bij alcoholverslaving dus je behoort daarmee al tot een risicogroep (als je vader ook verslaafd is). Ik hoop dat je nog de daadkracht hebt om serieus hier wat aan te gaan doen. Je schrijft ook over de onrust die er van binnen is. Begin met een psychologisch onderzoek. De onrust kan dan aangepakt worden. Het kan bijvoorbeeld door traumatische ervaringen komen, dan kan behandeling heel goed helpen. Het kan ook door bijv ADHD komen en zou medicatie een beter alternatief zijn dan aan de alcohol verslaafd te raken.
Sterkte, ik hoop van harte voor je dat je niet verslaafd ga raken, want dan zal je leven niet gemakkelijk worden.