Tijdelijke onthouding voor HA

Ds. J. Bos / 4 reacties

Vraag

Mijn man en ik mogen beiden -door genade - deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Nu is er de week van voorbereiding, voorafgaand aan het HA. We hebben laatst gehoord dat het beter is in deze week geen seksuele gemeenschap te hebben met elkaar, omdat je dit zou aftrekken van de dingen van Gods Koninkrijk. We proberen ook bewust deze zaken niet op te zoeken. Maar soms kan het hebben van tijdelijke onthouding ook juist de seksuele spanning onderling verhogen, waardoor dit ons juist weer aftrekt van de belangrijkste zaken. Wat is de wil van de Heere hierin? Zegt de Bijbel hier iets over?

Antwoord

Beste mevrouw,

Ik neem aan dat u samen 1 Korinthe 7 gelezen hebt. In de uiteenzetting van Paulus vindt u ook het antwoord op uw vraag.

Het is niet verkeerd om samen af te spreken om te vasten en te bidden en in zulke dagen om deze reden geen gemeenschap te hebben. De apostel waarschuwt wel om weer "bijeen te komen" opdat de duivel zijn kans niet zal benutten. Over het Heilig Avondmaal met betrekking tot deze zaak schrijft hij niet. Ook niet in 1 Korinthe 11 waar het over het Avondmaal gaat. Daar geldt 1 Korinthe 6:18! Een vers vanwaaruit de lijn getrokken kan worden naar Hebreeën 13:4: "Het huwelijk is eerlijk onder allen en het bed onbevlekt": allereerst omdat God het huwelijk eert. Let erop dat alle ordinantiën en instellingen (behalve de Wet) kwamen door bemiddeling van engelen (Hand. 7:35). Maar de eerste vrouw werd door God Zelf aan haar man gegeven (Gen. 2:22). Het huwelijk was het eerste dat God instelde na de schepping van man en vrouw. En verder nog: alle andere, behalve de sabbat, werden ingesteld buiten het huwelijk in het paradijs!

Zalig zijn zij die in hun huwelijk de HEERE kennen. Iemand schrijft ergens: "De Goddelijke instelling van het huwelijk laat ons zien, dat de door de HEERE gewilde ideale staat van zowel de man als de vrouw geen gescheidenheid, maar gemeenschap is. Dat elk van hen bedoeld is er te zijn voor de ander" (Pink, An exposion of Hebrews)." Ieder zij in zijn en haar eigen gemoed verzekerd. Wanneer twee in liefde (in de Heere) samenkomen is het bed 'onbevlekt'. Dan mag er in die gemeenschap tegelijk een dankzegging opstijgen tot de HEERE: "Dank U HEERE, dat U ons elkaar geschonken hebt."

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalonthoudingvasten
4 reacties
dominerik
Hoe moet het dan met de gelovigen in een geloofsgemeenschap waar iedere week het HA wordt gevierd ...

Maar serieus: duidt dit niet op een verkeerde kijk op het HA en een verkeerde kijk op seksualiteit?
Johannes3vers16
@dominerik, helemaal met je eens!

Ik kan het nergens vinden dat je voor het Avondmaal geen gemeenschap zou mogen hebben en wat voor een tijd daar tussen zou moeten zitten, als je het in de Bijbel kan vinden dan hoor ik het graag en laat je geen geboden opleggen die van mensen zijn!
Huibert
Als sexuele gemeenschap hebben iets puur lichamelijks is dan ben ik het wel eens met de stelling dat dat afleid van de dingen van Gods Koninkrijk.

Maar als het goed is, zou sexuele gemeenschap het toppunt moeten zijn van intimiteit en jezelf overgeven aan de ander in de relatie die door de Bijbel wordt gebruikt als het voorbeeld voor de relatie tussen Christus en zijn gemeente: nl. het huwelijk.
Als het goed is (naar mijn idee) is sexuele gemeenschap in een huwlijk, waarbij de partner altijd op de tweede plaats staat omdat God de eerste plaats heeft bij beide partijen, een lofprijzing ter ere van Hem. Hij heeft jullie gezegend met het huwelijk, bij elkaar gebracht, heeft intimiteit geschapen, wil dat we intimiteit hebben met Hem, is door Zijn drie-eenheid intimiteit in Zichzelf, en heeft ons de mogenlijkheid gegeven om een heel klein beetje te begrijpen van wat intimiteit is door het te beleven in het huwelijk.
plderoos
Wat een geneuzel toch altijd, of dingen wel of niet mogen. Is Paulus niet duidelijk genoeg geweest dat we niets verdienen door ons te houden aan wetten, ook al hebben we die aan onszelf opgelegd? En al was hij niet duidelijk genoeg, is het dan niet duidelijk dat de liefde de vervulling der wet is? De dingen die je al of niet doet, doe je of laat je na, niet omdat het niet mag of juist wel moet, maar dat doe je uit liefde voor je God en Schepper.

Kijk nou eens hoe God redeneert. Hij laat Jacobus opschrijven dat als je geen moord pleegt maar wel echtbreuk, dat je dan een overtreder van de wet geworden bent omdat het niet gaat om het gebod zelve, maar om Degene die het gebod gaf. Elders laat God Paulus opschrijven dat als de heidenen erkennen dat de wet goed is, dat zij dan zichzelf tot wet zijn. Als ik beide combineer, wat Paulus trouwens ook vaker met bijbelteksten doet, Dan blijkt dat als ik heb begeerd dat ik dan net zo'n erge zondaar ben als degene die een moord beging. Ik heb het verbod op begeren overtreden en dus ben ik aan de hele wet schuldig geworden. Nu leg ik mijzelf op dat ik moet vasten op sexueel gebied maar daardoor denk ik er wel heel vaak aan. begeren zit in je hoofd, denken ook. Bij de gedachte aan sex heb je de zonde al gedaan, want je had jezelf opgelegd het niet te doen, en dus heb je het tot zonde gemaakt. Want al wat uit het geloof niet is dat is zonde. Door jezelf geboden op te leggen die niet hoeven zondig je juist meer in plaats van minder. Je bent jezelf tot wet en wet doet zonde kennen.

Hou dus op met moeilijk doen (en geloof mij maar, daar weet ik alles van) maar leef in christelijke vrijheid, houd Gods geboden uit liefde en niet omdat het moet, want dat geldt voor alle mensen. Leg jezelf dus geen geboden op dan je te onthouden van de afgoden, hoererij, het verstikte en van bloed zoals de apostelen dat verwoordden toen men zich afvroeg of de heidenen de joodse geboden moesten houden. Of, vrij naar een opmerking van Jezus: Geef je man wat des mans is, en geef God wat Godes is.