Je leven op het spel zetten voor een ander

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me af of je vanuit christelijk oogpunt gezien je leven mag geven of op het spel zetten om andere mensen te helpen. Ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven met een Bijbeltekst als onderbouwing.

Antwoord

Beste lezer,

Een mooie vraag, die ons feitelijk in het hart van het Evangelie brengt. Immers: de Heere Jezus Christus heeft daadwerkelijk Zijn leven op het spel gezet, ja, zelfs daadwerkelijk gegeven, om anderen (vijanden!) te redden. Nu kun je zeggen: maar wij zijn de Heere Jezus niet. Maar zou iemand die Hem toebehoort ook in dit opzicht Zijn beeld niet gaan vertonen? Het beeld van gevende liefde: We kunnen denken aan de woorden die Hij Zelf sprak: “Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden” (Joh. 15:13).

Johannes, de schrijver van dit evangelie, heeft het goed begrepen, want in zijn latere eerste brief komt hij erop terug en zegt dan: “Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven” (1 Joh. 3:16). Ja, de Heere Jezus spreekt zelfs over liefde tot vijanden (Matt. 5:43-48). Ik denk aan het ontroerende voorbeeld van een pater die de plaats innam van een jongeman die geëxecuteerd zou worden. De pater zag hem trillen over al zijn leden, omdat hij niet kon sterven. De pater verwisselde letterlijk van plaats en gaf zo zijn leven in plaats van dat van die jongen.

Of denk aan mensen die een drenkeling naspringen om hem/haar te redden. Als zelfs in de wereld zulke voorbeelden al voorkomen, hoeveel te meer zou dat onder christenen zo moeten zijn!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs