Kind van God zonder ellendekennis

Redactie Refoweb / Geen reacties

26-01-2023, 08:05

Vraag

Kun je een kind van God zijn zonder ellendekennis? God heeft tegen mij, toen ik nog een kind was, gezegd: je bent van Mij. Maar ik heb geen ellendekennis. Toch was dit toentertijd echt de stem van God.


Antwoord

Iedere kerkganger heeft ellendekennis. Dat zegt tenminste de Heidelberger Catechismus. Vraag en antwoord 3: Waaruit kent gij uw ellende? Antwoord: uit de wet Gods. En die wordt iedere zondag gelezen. Maar naar welke ellendekennis ben jij op zoek? Wil je met gebogen hoofd en stijf van wet over de aarde wankelen? De Heere vraagt van Zijn kinderen nu precies het tegenovergestelde, zegt Paulus in Fil. 4: “Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.” Dat kan toch ook niet anders als je weet van vergeving van zonden?! De Heere geeft Zijn kinderen precies genoeg zondekennis als ze nodig hebben. Een trotse en zelfgenoegzame christen krijgt daarvan vaak wat meer om hem aan de grond te houden dan een bescheiden mens. Dus ja, een ware gelovige heeft een door God geschonken mate van zondekennis.

Je kunt overigens wel een kind van God worden (dat is wat anders dan zijn) zonder zondekennis. Het aanbod van genade is onvoorwaardelijk. De weg naar Christus is door Zijn verzoenend lijden en sterven volkomen vrij. Pas op de school van de Heilige Geest krijg je onderwijs: Christuskennis en zelfkennis.

En wat betreft Gods stem toen je nog een kind was... Het is eigenlijk nog mooier. Niet alleen toen heeft de Heere tegen je gezegd: “Je bent van mij!”, maar dat heeft Hij al bij je doop gezegd. Hij heeft er zelfs Zijn hantekening onder gezet. Hij verwacht dat je door geloof en bekering ook jouw handtekening onder dat contract zet: “Ja Heere, ik ben Uw kind.” Leef dan in dat geloof en vertrouwen en zie op Jezus, Die ons niet alleen leidt, maar ook ons geloof zal voleinden.

Wil je meer weten over dit thema dan vind je onder de tag 'Ellendekennis' diverse artikelen.

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
2357 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Mijn vriendin heeft afgelopen week plotseling aangegeven dat ze niet verder met mij kan, omwille van het geloof. Ze vindt dat we op dat punt niet op een lijn zitten en is bang dat dat ook niet zal gaa...
3 reacties
25-01-2013
Een predikant heeft een keer in onze gemeente gezegd dat je geoordeeld zult worden over de keren dat je kerkdienst hebt bezocht en niets met het Woord gedaan hebt. En voor de keren dat je kon, maar ...
Geen reacties
25-01-2021
Ik heb even een vraag over een verschil tussen Gereformeerde Gemeenten (Ger. Gem.) en PKN. We hebben een fijne tijd gehad in de Ger. Gem. Helaas door corona is de kerkgang er bijna twee jaar niet gewe...
2 reacties
25-01-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering