Vriend heeft al eerder uitgemaakt

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik voel me alweer twee maanden erg gelukkig. Toch is er zo vaak een schaduw. Ik heb namelijk verkering met een jongen waar ik al eerder verkering mee heb gehad. Ongeveer een jaar geleden. En het is heel anders dan toen. Hoe, dat kan ik niet echt uitleggen. Maar ik voel me vaak nog zo onzeker. Toen maakte hij onze verkering ook opeens uit omdat hij toch twijfelde. Nu ben ik er vaak zo bang voor dat dat weer zal gebeuren. Ik hou zo ontzettend veel van hem. Het is bij ons helemaal niet zo dat we reuze verliefd zijn, maar meer een gevoel van: het is gewoon goed zo (we kennen elkaar al verschillende jaren).

Ik weet niet goed hoe ik met mijn onzekerheid moet omgaan? Ik moet toch gewoon vertrouwen hebben, maar hoe krijg ik dat? Zovaak bespringt mij de angst: zo maakt hij het weer uit. Terwijl ik als we bij elkaar zijn, echt een enorm goed en veilig gevoel heb. Maar als ik hem dan door de week een paar dagen niet gezien heb, of als hij bijna niets van zich laat horen, dan voel ik mij zo geweldig onzeker worden. En is constant die angst bij mij. Hij weet dat ik deze gevoelens heb. Tegenover hem voel ik me dan zo wantrouwig, alsof ik geen vertrouwen in hem heb. Hoe kan ik het beste met deze gevoelens omgaan?

Antwoord

Inderdaad legt dat een schaduw over je verkering, die knagende onzekerheid die telkens weer terugkomt. Het is ook wel een beetje te begrijpen omdat je het al eens hebt meegemaakt dat hij de verkering uitmaakte. En ik kan mij heel goed voorstellen dat je best wel bang bent dat dat opnieuw gebeurt. Ik neem aan dat je dit al eens goed met hem hebt doorgesproken, want in feite is je vriend de enige die je echt gerust kan stellen. En nadat hij het heeft uitgemaakt, is hij toch maar weer terug gekomen en dat zou je toch ook wat moeten gerust stellen. Hij weet heel goed wat het is om jou te moeten missen.

Misschien is het voor jullie ook heel fijn om een daad te stellen in de vorm van een verloving. Je geeft elkaar dan ringen van liefde en trouw en daarmee zeg je dat je bewust voor elkaar hebt gekozen, dat je zeker bent van elkaar en dat je nu samen op weg bent naar de huwelijksdag. Dat geeft ook al weer wat meer zekerheid.

Nog mooier zou het zijn als je samen zou kunnen gaan trouwen. Bijna altijd zijn dan de onzekerheidsgevoelens in één keer weg. Je schrijft niet hoelang je al verkering hebt en hoe oud jullie zijn, maar als dat zou kunnen, dan zou het probleem opgelost zijn.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

relatietwijfelsverkering