Heilige Geest in het OT

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Hoe zit het eigenlijk m.b.t. de Heilige Geest in het OT? Was de Heilige Geest ook in de mensen net als in het NT, want iemand zei dat in het OT de Heilige Geest op de mensen was en niet in de mensen. Na wat onderzoek kwam ik in Numeri 27 tegen dat de Geest in Jozua was. Is dat dan niet de Heilige Geest die we bedoelen bij de uitstoring tijdens het Pinksterfeest en Die Jezus beloofde te zenden toen Hij naar de hemel ging? De mensen die God lief hebben gehad, ook in het OT, hebben toch ook de Heilige Geest in hun binnenste gehad of niet?

Antwoord

1 reactie
MUS
Het OT schrijft over sommige personen op (of in) wie de Geest van God was als toerusting voor een bepaalde taak (profeet, priester, koning, tabernakelbouw). In het NT wordt vermeld dat alle gelovigen de Heilige Geest ontvangen en een koninklijk priesterdom zijn. De Geest is dus op alle vlees (gelovigen). Geweldig verschil toch?