Respect van man minder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 23 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn acht jaar samen, vijf jaar getrouwd. Ik voel me de laatste tijd (driekwart jaar) eenzaam en heb het gevoel dat zijn respect voor mij steeds minder wordt. Ik heb het echt geprobeerd te benoemen, maar hij vindt het onzin en wil er niet over praten, vraagt zich af wat ik van hem wil. Hij is erg druk met werk en kerk. Ik ben zwanger (wat me denk ik gevoeliger maakt) en heb best veel behoefte aan lieve woorden, een knuffel of gewoon iets samen doen (bijvoorbeeld wandelen). Hij ergert zich best vaak aan mij en vindt me wat onderontwikkeld. Hij heeft bijvoorbeeld liever dat ik meer ga werken, terwijl ik liever met een baby (die eraan komt) en de andere twee kleine kinderen veel thuis ben. Ik ben niet een heel makkelijk persoon, dat weet ik. Ik herken me wel in de omschrijving “hoog sensitief” en ik snap dat dat voor mijn man soms best vermoeiend is. Maar ik vind het zo moeilijk dat ik meer voor hem lijk te voelen dan hij voor mij. Ik denk trouwens niet dat er een ander is. Dat is wel eens zo geweest, maar toen gedroeg hij zich heel anders. Bij mijn weten is dat ook echt over en is er geen contact meer. Wat kan ik doen? Mezelf veranderen zodat mijn man me meer waardeert probeer ik wel, maar ik word er heel verdrietig van omdat het me niet lukt. Ik ben bijvoorbeeld soms wat verlegen en niet heel ambitieus en daar kan ik echt niet totaal anders in worden. Maar ik zie wel dat hij vrouwen die dit meer hebben, meer respecteert. Met iemand erover praten wil hij niet, omdat hij geen probleem ziet. Maar ik ben soms de wanhoop wel nabij. Ik wil mijn man echt dienen en liefhebben, maar ik kan niet een (heel) ander persoon worden. Is het acceptabel als ik er met iemand over praat, bijvoorbeeld mijn wat oudere (en wijzere) schoonzus?

Antwoord

Beste mevrouw,

U maakt zich zorgen... maar uw man is toch met ú getrouwd. Met u, zoals u bent? Wat zou híj veranderd willen zien? Als ik het goed lees hoeft er wat hém betreft niets te veranderen, toch? U schrijft dat ú vindt dat het anders moet, maar is dat ook zíjn wens? Hij ziet geen problemen. Begin daarmee: hij vindt het prima zo. Die ‘wanhoop’ zit dáár dus niet. Natuurlijk kan een zwangerschap gevoeliger maken, maar voor u wordt het de kunst om ánders naar uw leven, uw huwelijk, uzelf te leren kijken. Een heel ander persoon worden is niet nodig, zelfs onmogelijk. Gedachten en gevoelens kunnen veranderen door anders te leren kijken! Het is alleen wat moeilijk om dat via geschreven woorden te bewerkstelligen. Als de relatie met uw schoonzus (zíjn zus?) zo is dat een gesprek met haar mogelijk is, kan dat natuurlijk ook prima.

In ieder geval is het goed om niet alleen te blijven tobben. Negatieve gedachten kunnen zich gemakkelijk ‘vastzetten’, en dát is niet waar u op dit moment op zit te wachten, nietwaar. Probeer uzelf als waardevól te zien: u mag straks moeder zijn van dríé kinderen. Als het uw ‘ambitie’ is om hen op te voeden “in de vreze des Heeren” hebt u een lévenstaak! Een prachtige. Sámen met uw echtgenoot.

Schrijf me nog maar eens.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

huwelijk
23 reacties
EVA
Wil hier best met je over doorpraten heb hier wel wat ervaring mee als je wilt hier is me mail adres evangelie@live.nl
Cloudsadmirer
Lieve vraagsteller,

Wat erg dat je je 'eenzaam' voelt in je huwelijk! Dat kan nooit de bedoeling zijn!

Is het een goed idee om hem deze vraag te laten lezen? Misschien dat hij inziet hoe serieus je probleem wel degelijk is?

In ieder geval heel veel sterkte... Misschien klinkt het wat raar want ik ken je niet, maar je lijkt me een hele lieve vrouw en moeder...

Liefs, Rinske
Gerteke
Tip: lees het boek Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus. Een eye-opener!
Speedy
@EVA, zo langzamerhand krijg ik het idee dat jij DE beanwoordster bent en dat je op alle gebieden ervaring hebt. Kan je hier gewoon niet je bijdrage geven dan elke keer standaard te posten?
eduard1
@Speedy:
waarom deze (giftige) reactie?
Als het nodig is om dat te zeggen, doet de redactie dat wel, lijkt me zo.
Wees blij dat in deze individualistische samenleving, waar zoveel pijn, verdriet, eenzaamheid en gebrokenheid is, er mensen zijn die, net als de barmhartige Samaritaan, zich om anderen mensen bekommeren en hen willen helpen.
EVA
@speedy als ik hier in gesprek gaat met haar schiet het niet echt op krijgt ze van alle hoeken meningen, en er zit ws meer achter dingen die ze niet hier neer wil zetten ws, in een mail kan je toch anoniem dieper er op in gaan.
en idd helaas heb ik veel ervaring wat geestelijke stijd, of problemen in huwelijken, maar God heeft het laten mede werken ten goede zodat ik nu anderen tot zegen kan zijn. Als je er moeite mee heb mail me dan even ;-)
naam
Inderdaad boek 'mannen komen van mars, vrouwen van Venus'.
En het boek 'de 5 talen der liefde'!
Johannes3vers16
Lieve vragenstelster,

Wat een verdriet, vind het dapper van je deze vraag te stellen via Refoweb. Het is wel fjin dat het annoniem kan natuurlijk, maar toch blijft het dan de vraag of je er wat mee kunt.

Helaas maak ik dit probleem van dichtbij mee (vriendin van mij) en las ik dus niet noor niets afgelopen zaterdag een zeer treffend stukje over relatiepijn.

Die man schrijft over de geestelijke strijd rondom relaties. Die begon al in het paradijs, waar de satan de relatie met God verstoorde en zei, het gaat om jou, zorg vooral voor jezelf, een ander doet het niet en de satan doet dit nog steeds.

Waarom? Heel eenvoudig, een verstoorde relatie betekent stilstand en afleiding, zodat God niet tot Zijn doel kan komen. De satan probeert gemeenten of vriendenkringen te breken, maar dit lukt zo moeilijk als hij het vergelijkt met een bos potloden, die kun je niet zomaar breken! Dus.....pak je toch potlood voor potlood, dus gezin voor gezin valt om en vele mensen zijn beschadigd en krachteloos.

De duivel zal er alles aan doen om dit inderdaad te doen. Ik heb eens horen vertellen over een vrouw die een goddeloze man had en die man tergde haar door met zijn vieze modder schoenen gewoon naar binnen te lopen en zijn vrouw pakte de dweil maar weer zonder ook maar één woord te zeggen. Tot die man het op een gegeven moment ook zo zat werd en vroeg waarom ze toch niets zei. Ach, zei de vrouw, ik doe dit uit liefde voor jou, want jij denkt dat je het hier nu goed hebt, maar voor mij komt het beste nog!! Een flinke nadenker voor ons allemaal.

Blijf praten met je man en laat hem inderdaad je vraag maar lezen wie weet, maar vooral...........blijf praten met God over je man en hoe jezelf hier in moet en mag staan!

Van harte Gods Kracht toegebeden!
Rianne1357
Sommige mensen hebben veel mee gemaakt, dus kunnen veel begrijpen, inleven en zo nodig er op in spelen of helpen. wees blij als je dat niet hebt! dat betekend waarschijnlijk dan ook dat je (nog) niet veel meegemaakt hebt, dat is toch fijn en mooi?!
Maar lieve vraagstelster, inderdaad lijk je mij ook een hele lieve zorgzame moeder, geniet ervan, heb ik ook altyd gedaan, nu staan ze op eigen benen.
Ik persoonlijk weet niet hoe je man denkt, want hij is daar niet helemaal open over, maar hij kan niet verlangen, als hij jou juist zo uitgekozen hebt uit al de vrouwen vd wereld ,dan kan hij nu niet verlangen dat jij anders wordt. dat mag niet. probeer echt te praten. dat moet hij ook willen op een goed moment. want alleen eerlijk open praten lost op. Het voelt voor jou niet goed dus echt samen praten. ik hoop van harte dat je gevoeligheid nu in deze mee speelt, en het erger lijkt dan het is, en dat jullie sterker uit de strijd komen. sterkte en veel liefs en een goede zwangerschap. en naar ik van harte hoop geniet straks van je 3 tal.en leg zeker je vragen je gevoelens alles maar vd Heere neer, Hij weet raad. liefs een moeder.
muurbloempje
Lieve vraagstelster,
Jouw vraag had de mijne kunnen zijn! Wat is het moeilijk en verschrikkelijk om je eenzaam te voelen binnen je huwelijk. Mensen kunnen goedbedoeld tips geven, maar wellicht moet er iets van zijn kant komen. Een stukje erkenning of begrip voor wat jij voelt. En je kunt zelf allerlei boekjes lezen, maar de praktijk kan nog zo weerbarstig zijn en blijven.
Toch wil ik je een tip geven: Bid veel voor je man en voor jullie huwelijk! God hoort je! En het kan geen kwaad lijkt me, als je eens met een vertrouwd iemand over je zorgen praat.
Heel veel sterkte toegewenst!!!
emmie
@EVA ik begrijp wel dat je anderen wilt helpen, maar ik begrijp Speedy ook wel n beetje. Het kan wat betweterig overkomen (sorry dat ik het zeg, maar dan begrijp je wat ik bedoel) en een mondelinge conversatie is altijd nog het beste. Aan de andere kant, als je hiermee mensen kunt helpen is dat mooi.
EVA
Emmie@ ik wil helemaal niet betweterig over komen want ik ben het met de beantwoorder eens, maar soms kan je er over door willen praten, en met wie kan je dat het beste doen? met mensen die het in de praktijk meegemaakt hebben, sommigen hebben hun kennis uit boekjes maar dat is vaak anders dan de praktijk. En waarom niet elkaars kennis gebruiken om andere te helpen in hun proces, is dat niet Gods opdracht ook? jammer dat sommig zich hier aan ergeren zou zeggen help mensen waar je ze helpen kan.
En ze kan weer vervolg vraag stellen maar de wachttijd is lang, en ik krijg idd soms reactie van de vragensteller we mailen wat over en weer, en zo wil ik andere helpen.
EVA
Oja, en soms is het nodig om andere iets over je eigen sittuatie te vertellen hoe het hier gegaan is en hoe God daarin genezing gebracht heeft, en dat doe ik niet hier!!
eduard1
@EVA: je hoeft jezelf niet te verdedigen. Je aanbod om te helpen is prachtig, ik weet uit ervaring dat een luisterend oor vaak al genoeg is.
De Heere Jezus ging het land door, goed doende. Als jij een discipel wilt zijn, dan is Hij je grote Voorbeeld. Hij ging het land door, goed doende. Volg Hem maar na!
Zijn Shalom!!
Cloudsadmirer
Ik denk wat Eva doet helemaal past bij het doel van de mogelijkheid tot reageren op refoweb! Jouw reacties voegen echt IETS TOE door anderen te willen helpen! Je maakt tijd voor je medemens... Erg mooi!

Deze reactie voegt op mijn beurt nu niks toe voor de vraagsteller geloof ik... sorry dan daarvoor...
Rianne1357
O, dat geeft niks hoor Rinske, soms moet dit ook wat jij doet. maar tja ik vind het juist goed wat Eva doet!! ik heb zelf veel meegemaakt, veel levenservaring, en ben ook geen 18 meer ,maar 51, dus tja waarom zo je de gave van goed kunnen luisteren, opsluiten, bewaren tussen jou en die ene ander( ik bedoel laat de dingendie gezegt zijn veilig zijn) niet gebruiken, de Heere gebruikt ook mensen voor anderen. en als we zo elkaar tot een hand en een voet mogen zijn, waarom niet zou ik zeggen. ik denk opzich dat een curcus voor echtparen bij eleos bv wel zinvol is, maar dan moet je dat wel met zn 2 willen, en er voor gaan, om allebei je 1 te mogen gaan voelen, en niet eenzaam in je huwelijk want dan is het erger als alleen. ik weet wat t 1 is, ( ik spreek van heel dichtbij iemand die ik goed heb kunnen helpen, maar die ook met zn 2 zo,n curcus heeft gevolgt. denk wel beter als uit de boekjes, want heel vaak zie je dat de man dat niet graag wil lezen, of er wel in begint maar afhaakt. en jou precieze verhaal staat nu eenmaal niet in zo,n boekje al kan het zeker leerzaam zijn. maar dan wel met zn 2 lezen. en vergeet niet het verschil tussen de meer rationele man en de meer emotionele vrouw. een H Groet.( mailadres mag altyd opgevraagt.)
Pitty88
tip: de kracht van een biddende vrouw, stormie omartian.
Voor verdieping, vernieuwing en helpende kracht van God in je huwelijk en relatie.
5 talen van de liefde, al eerder genoemd, is ook een prachtig boek. Misschien een idee dat samen met je man te doen, als daar de mogelijkheid voor is.
Veel sterkte!
adriano313
laat Eva gewoon met rust
voeg hierintegen zelf iets waardevols toe
dat draagt bij aan de zaak van deze website
javisje
http://www.totalbalance.nl/home/test_de_5_talen_van_de_liefde/

Beste vragenstelster,

Er hebben al veel gereageerd. Dus ik weet niet goed of mijn reactie wat voor je toevoegd. Ik herken wel bepaalde dingen in je vraag. Bovenstaande test heeft voor ons wel wat voor verheldering gezorgt in hoe we onze liefde uiten naar elkaar (het anders naar dingen kijken!!). Verder heeft een mail aan mijn echtgenoot gezorgd voor een open gesprek. Je bent zelf in de gelegenheid om rustig uit te leggen wat je dwars zit en de ander kan hier ook weer rustig over nadenken. Met een ander erover praten, lijkt me goed, vooral omdat het je zo hoog zit. En zijn zus kan het wellicht best begrijpen, omdat die hem al jaren kent en je kan helpen te relativeren.
Gods nabijheid hier in toegewenst.
1a2b3c
Al zat Speedy niet goed, nou weet ze het intussen wel (of hij).