Zondig bidden

Ds. J.L. Schreuders / 6 reacties

Vraag

Is dit zondig bidden? Ik bid gedurende de dag regelmatig kort tot God. Als ik zit, als ik eet, dan dank ik Hem voor de dingen of vraag ik om iets. Dat is een deel van mijn leven. Maar... nu doe ik dat ook wel eens als ik in bad lig of op het toilet zit. Of als ik in bed lig om te gaan slapen, niet zo netjes gekleed of zelfs ongekleed dus. Ik vroeg me af: kan dat wel? Moet je niet in een eerbiedige houding tot God bidden? Ik ben me er nooit zo bewust van geweest, maar dacht er ineens aan en twijfelde toen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Uiteraard is het zo dat onze houding bij het bidden best belangrijk is. Wij bidden gewoonlijk met gevouwen handenen gesloten ogen In Israel knielde men en breidde de handen uit naar de hemel of bad men staande met het aangezicht naar boven gekeerd of bij berouw juist naar beneden. Het is goed een waardige houding aan te nemen, die bij het bidden past. Bij geregelde gebedstijden is zoiets toch ook niet moeilijk aan te houden.

Het hoeft echter niet per se oneerbiedig te zijn tussendoor te bidden en dat kan in principe op elke plaats, wanneer de nood zoiets vereist of wanneer je hart je daartoe aanspoort. Ook dan neem je dunkt mij wel zoveel mogelijk de juiste houding aan, want bidden is wel spreken tot God. Maar dat kan niet altijd. Dan is bidden tussendoor in welke houding  dan ook in ieder geval beter dan geheel niet bidden. Nehemia zal bij de Perzische koning ook niet de juiste gebedshouding hebben kunnen aannemen, maar hij bad toch tusen de bedrijven (het wijnschenken) door. Dit gebed was desalniettemin God aangenaam.

Dus neem voortaan zoveel als mogelijk is een eerbiedige houding aan, die past bij een goede gesteldheid van het hart, die uiteraard altijd het voornaamste is. Vooral nu je dit jezelf bewust bent geworden, zou het niet goed zijn als je hier geen gehoor aan gaf. Als je weet dat iets niet geheel goed is, dan is het zonde als je er geen verbetering in brengt. Laat het ook tot verootmoediging zijn dat je er niet eerder aan gedacht hebt.

Maar mocht het voorkomen dat je drang gevoelt een zaak bij de Heere  te brengen en de gelegenheid is er niet naar, laat dan het bidden niet na op grond van uiterlijke argumenten.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

bidden
6 reacties
mortlach
Wat een wonderlijke vraag. Waarom zou (nog meer) barrières tussen jou en God opwerpen? Denk je dat God jou en je hart anders aanziet als je een spijkerbroek aan hebt i.p.v. je zondagse pak. Je mag toch hopen van niet.

Het lijkt me dat de laatste zin van het antwoord het precies goed verwoordt.
Ikje
Als je je in volledige afhankelijkheid van God weet, hoe kun je dan NIET bidden tijdens je dagelijkse bezigheden? Ik bid op de fiets, tijdens een gesprek, in bed en tijdens het douchen.. In álles weet ik me afhankelijk van onze Hemelse Vader.

Ooit las ik een uitspraak van Luther: "ik heb het zó druk dat ik het me niet kan permiteren om dagelijks minder dan 3 uur in gebed door te brengen".

Dat wens ik een ieder toe.

Is het de vorm die telt of de verootmoediging?
AHHK76
Vraagsteller, volgens mij is dat nu juist precies wat bedoelt wordt met: En Henoch wandelde met God!
Geweldig als je zo mag leven. Natuurlijk ga je op je vaste gebedstijden eerbiedig zitten om te bidden. Maar het is juist goed, als je alles biddend doet. Vroeger noemden ze dat: bidden met de pet op. Normaal aan tafel deden de mannen/boeren hun pet af, als ze gingen bidden. Maar als ze tussen het werk door, iets aan God wilden vragen/zeggen, dan deden ze dat met de pet op. Daar komt die uitdrukking vandaan. Dat is toch goed, want er staat: Bidt zonder ophouden, maar we moeten ook ons werk doen.
Als je bidt in bed omdat je niet kunt slapen, als je God dankt onder de douche voor het feit dat je je lekker kunt wassen en ontspannen of wat dan ook... De mens ziet aan wat voor ogen is en God ziet het hart aan. Iemand die alles samen met God wil doen, dat is juist het afhankelijke leven met de Heere.
Als ik door het bos loop en ik zie een grote boom, en bedenk dat God nog "groter" is dan die boom, want Hij heeft hem laten groeien... Dan kan ik God op dat moment in mijn hart daarvoor danken/loven. Dan hoef ik niet op mijn knieën of te gaan zitten of mijn handen samen en mijn ogen dicht te doen! Dat zou juist belachelijk zijn.
Je kunt ook gewoon met je hart, eerbiedig en toegewijd zijn.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging
M.i. wil ik je bemoedigen met je biddende houding, houd je daar gewoon aan vast en ga er mee door! Daar waar je relatie met God goed gaat, en gaat groeien, is er een andere partij die je hierin probeert te ontmoedigen en te verzwakken. Zodat je gewoon niet groeit

Hoe groei je niet….
Door je krampachtig te gaan gedragen en je allemaal wettische zaken aan te meten wat wel of niet passelijk is, goed of niet goed, met of zonder en ga zo maar door
Dat was juist de les van het oude verbond dat wij als mens tekort schieten om aan God te kunnen voldoen.

Hoe groei je wel
Door een relatie met God aan te gaan en door intimiteit met God te hebben
Daar waar de mens eerst tekort schoot, heeft Jezus verzoening gebracht

Jij doet het nooit goed en zal het hier op aarde ook nooit goed doen!
Maar HIJ heeft het wel allemaal zonder zonden en in volle gehoorzaamheid gedaan

Misschien denk je – ja dat weet ik wel –
maar dat is toch m.i. het antwoord op jou vraag (lees hebr. er op na)
Want het is een groot misverstand als Jezus Christus de volle prijs voor ons heeft betaald om dan te denken dat wij een eigen manier moeten verzinnen zodat God de Vader ons dan verhoort

Maar dat is helemaal niet waar

God de vader luistert niet rechtstreeks naar u, maar naar Zijn zoon Jezus Christus. Hij is de Middelaar van het nieuwe verbond en door Jezus Christus heeft u daarom toegang tot God de vader. Dat is de weg en volgorde voor gebed. Zonder Jezus Christus kunt u God niet naderen Hij is namelijk de voorbidder tot de Vader de Hoge priester (naar de ordening van melchizedek). Dit is m.i. cruciaal voor je vraag

Want Jezus heeft als Hogepriester verzoening gedaan voor al onze ongerechtigheden.

M.i. maakt het <u>daarom</u> niet meer uit <u>hoe</u> u bidt (naakt op de wc of onder de douche, in uw onderbroek, in de koeienstal, in de stad, in de winkel etc.
Maar uw hartgesteldheid bepaald wat en hoe u met en door Jezus Christus tot God wilt bidden.

Kan je hiernaast allemaal in je onderbroek bidden?
Ja, op basis dat Jezus Christus als hogepriester verzoend
Echter ik geloof ook in dagelijkse orde (God is een God van orde) waarbij ik onderscheid maakt tussen dagelijkse situaties, wanneer is iets passelijk en wanneer niet maar dat is m.i ook erg identiteit gevoelig. Dus je zal in een gemeente of gezin met elkaar afspraken moeten maken, zodat de orde tot zijn recht komt. Hiernaast haalt de Ds terecht aan dat er duidelijk in de bijbel staat dat je met opgeheven handen naar de hemel bidt. Maar ik geloof ook dat het gebed niet <u>beter</u> gebeden wordt door een lichamelijke uiting maar dat je je hart er in moet leggen. En dat kan wel eens zo tot uiting komen als David die springend en dansend voor de ark uitgaat totdat die in Sion aankomt.

Leg je hart dan telkens in je gebed en luister minder naar de vervelende aanklaag gedachten dat het niet eerbiedig is. Spring maar eens 100 keer in de lucht en maak Hem groot, hallelujah. God verlangt er naar al wij vrijmoedig tot hem komen ongeachte je situatie en sta twijfel niet toe. B.t.w. Heb jij je vraag al aan Jezus voorgelegd?

Veel zegen en bidmomenten en ik kan je verzekeren soms praat je wel een hele dag tegen Hem ongeacht de situatie. Onder de douche, in de auto, bij anderen thuis, in de winkel
En weet je waarom ik dat doet. Omdat Hij in mijn Hart zit. Hij is heel de dag ook bij mij ik ben ook Zijn Tempel en dat gaat niet op pauze als ik naar de wc gaat of ergens komt waarvan een mens denkt daar kan God niet bij zijn of dat is oneerbiedig….
Hij is er 24 uur per dag 7 dagen in de week met of zonder onderbroek !
Begrijp je wat ik bedoel?

H.grt
meribel
@boer. Grappig dat je dat opmerkt. Ik heb als leiding van een jeugdvereniging weleens een plaatje laten zien met 4 getekende "bidhoudingen" en gevraagd welke niet-bijbels was. Nou, ze kozen allemaal een bijbelse houding uit als niet-bijbels. De enige nergens in de bijbel beschreven houding ( handen vouwen ogen dicht ) daar waren ze wel unaniem over eens , die was goed.

Maar bijv. staan met geheven handen...nee dat moest wel fout zijn.
Lelie
Vragensteller: beluister de preek van afgelopen zondag (12 januari, middagdienst) van ds. Vreugdenhil te Vlissingen over het gebed, n.a.v. de Catechismus.
Misschien kan het je helpen!