Kans op zwangerschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben een paar dagen na de eisprong gemeenschap gehad. Hij is niet ver in mij geweest omdat het erg zeer deed. Ook heeft hij geen orgasme gehad en hij had een condoom om, maar dat is gescheurd. Nu ben ik een paar dagen te laat met de menstruatie. Hoe groot is de kans dat ik zwanger ben geworden?

Antwoord

Je zult er inmiddels zelf al wel achter gekomen zijn hoe het is afgelopen. Als er sperma naar binnen komt, dan kan er in principe een zwangerschap ontstaan. Uiteraard is het wel belangrijk in welk stadium van de cyclus dat dan gebeurt. Jij zegt dat er een paar dagen na de eisprong gemeenschap heeft plaatsgevonden. Als dat werkelijk zo is, dan kan dat bijna geen zwangerschap tot gevolg hebben. Als het eitje vrijkomt, leeft het niet langer dan 24 uur en mogelijk zelfs veel korter. Dus als er een paar dagen later gemeenschap is, dan kan er gewoon geen bevruchting meer plaatsvinden omdat het eitje inmiddels te gronde is gegaan. Het probleem is echter dat je meestal nooit zeker weet wanneer precies de eisprong plaatsvindt.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

zwanger