Aloud weerkerend thema

Ds. A. Goedvree / 3 reacties

Vraag

Door het lezen van een boek van Gerda Hoekveld-Meijer en internet nam ik kennis van de gedachte dat Paulus wel eens een valse apostel kan zijn, die tegen de leer van Jezus ingaat. Er zijn wat vreemde zaken: Werd de dertiende apostel niet uit de kring gekozen die de Heere Jezus in levende lijve had meegemaakt? Paulus heeft Hem zo niet meegemaakt. Waarom zou dan de Heere Jezus vanuit de hemel, later dan de hemelvaart, hebben gekozen om Paulus te bekeren en hem de apostel van de heidenen te maken? Het fundament van de twaalf was toch al gelegd met Jezus Zelf als hoeksteen? Was het niet Petrus die de apostel van de heidenen werd (denk aan de sleutels en denk aan het visioen over de onreine slacht)? Mw Hoekveld heeft het in haar boek Mosterdzaad over het evangelie van Marcus dat geschreven is na en tegen de brieven van Paulus.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het boek en de auteur zijn bij mij niet bekend, de materie wel. Het is een aloud weerkerend thema: wie is eigenlijk Paulus? Sinds de moderne, kritische Bijbelwetenschappen van de 19e eeuw worden er allerlei vragen gesteld bij het gezag van de apostel Paulus, en zijn geschriften. Hijzelf verdedigt zijn ambt in vrijwel al zijn brieven (met name 1 Kor. 9, Galaten 1). Echter, vanuit de kritische blik op dit thema zijn er steeds meer vragen gesteld, waarbij het bijbelse antwoord niet meer zou bevredigen. Het is het oude probleem van het gezag van de Bijbel. Als dat niet bovenaan staat, dan komen de kritische vragen bovenaan te staan, zonder er ooit een menselijk bevredigend antwoord op te vinden. Graag verwijs ik verder naar het boek van prof. Van Bruggen, "Paulus", te lezen vanaf pag 149.

Vriendelijke groeten,
A. Goedvree

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

paulus
3 reacties
Gerard
De betrouwbaarheid van Paulus blijkt het best uit door zijn eigen woorden te vergelijken met wat de profeten (inclusief Mozes en David) zeggen. Paulus maakt het ons makkelijk want hij bouwt consequent zijn argumentaties op door hen te citeren. De mensen van Berea onderzochten niet voor niets dagelijks te schriften om te zien of wat Paulus zei werkelijk zo was. En velen van hen kwamen tot geloof. (Hand 17).

Dat Markus tegen Paulus zou hebben geschreven is nogal absurd. Markus was een reissmetgezel van Paulus (Hand 12:25) en hoewel er een tijd van verwijdering was (Hand 15) is deze later hersteld (Col 4:10). Paulus noemt Markus in 2 Tim 4:11 van veel nut. Justin Martyr en Papias (die het van Johannes had gehoord) vertellen dat Markus het evangelie schreef in Rome. Markus verteld meer over de werken Van Jezus en minder over de leer maar dat is een aanvulling en geen contrast. Inhoudelijk vind ik nergens een punt van tegenspraak tussen Paulus en Markus. Markus zou dan ook tegen Lukas en Mattheüs moeten ingaan en ook tegen Petrus die Paulus in hoge achting heeft (2 Petr 3,15) en Markus een zoon noemt (1 Petr 5:13).

Ik zou willen aanbevelen liever ook dagelijks na te gaan of wat Paulus zegt ook zo is, in plaats van tijd te besteden aan 'critici' die hun eigen inzicht tot maatstaf verheffen. Zonder te zijn geworteld in de Bijbel is dat ook nog eens gevaarlijk en is het gevaar groot te worden meegesleept met allerlei wind van leer (Ef 4,14). Helaas zie ik dat sommige mensen veel boeken lezen over de Bijbel maar veel minder de Bijbel zelf bestuderen. Ik probeer voor mezelf de regel te houden dat ik niet meer dan 10-20% van mijn tijd aan andere boeken geef tegenover 80-90% aan Bijbelstudie.
MUS
Paulus was al de 14e apostel. Jezus had er twaalf uitgekozen, daarna nam Mattias de plek van Judas in, daarna kwam Paulus. Vervolgens worden ook Barnabas, Adronicus en Junia, en nog vele anderen apostelen genoemd...
plderoos
Veel completer als Gerard kun je het niet zeggen, hij heeft volkomen gelijk!

Nog even dit: apostel ben je als je ooggetuige bent geweest. Paulus heeft de dingen die hij schrijft zelf bij overlevering van de HEERE ontvangen, dat maakt hem dus een apostel.