Dubbele Psalm

Ds. J.R. Lammers / 1 reactie

Vraag

Waarom staat Psalm 14 dubbel in de Bijbel? Psalm 53 is op enkele kleinigheden na hetzelfde. Het zijn beiden Psalmen van David. Zowel onberijmd als berijmd is er nagenoeg geen verschil. Heeft David deze twee Psalmen ook echt twee maal gemaakt?

Antwoord

Psalm 14 gebruikt de godsnaam JAHWEH, Psalm 53 de algemene Godsaanduiding Elohiem. Vers 6 is verschillend. In psalm 53 wordt drie keer de stam "verschrikken" bedoeld: Gods actie tegen de vijanden van het volk. Psalm 53 is dynamischer, Psalm 14 statischer. Het doet me denken aan de evangeliën met zijn vele parallellen.

Iets (een gelijkenis of een lied) behoort tot het mondeling overgeleverde traditiegoed en komt op verschillende plaatsen in een bron voor. Waarbij degene die de overlevering opneemt een eigen theologische kleur aanbrengt. Verder zijn er (dat is duidelijk) veel overeenkomsten.

Ds. J. R. Lammers

Tags in dit artikel:

Psalmen
1 reactie
Daniel
Ik snap het antwoord niet, ben ik nu zo dom of......