Weldoende lijden

P.C.H. Kleinbloesem / Geen reacties

Vraag

Al lezend in de Bijbel werd ik getroffen door een tekst, 1 Petrus 3:17: "Want het is beter, dat gij weldoende (indien het de wil Gods wil) lijdt, dan kwaad doende." Ik begrijp deze tekst niet. Ik heb de tekst ook met kanttekeningen gelezen, maar begrijp de uitleg hier niet van. Wordt hiermee bedoeld dat als je in de weg van de HEERE probeert een goede keuze te maken voor bepaalde dingen in je leven, (bijvoorbeeld niet mee werken aan echtscheiding) en je er in tegengewerkt wordt, dat het beter is dan om toch maar mee te gaan in de zonden? Dat je je er dan bij neer moet leggen? Of lees ik dit verkeerd en wil ik dit graag zo lezen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt naar de uitleg van 1 Petrus 3:17: “Want het is beter, dat gij, weldoende, (indien het de wil van God wil) lijdt, dan kwaad doende.” Deze tekst maakt duidelijk dat gelovigen niet horen te lijden als boosdoeners. Boosdoeners die lijden, hebben dat aan zichzelf te wijten. Een eenvoudig voorbeeld: als je steelt en je komt daarom in de gevangenis terecht, is dat je eigen schuld. Het is beter om weldoende te lijden... Er staat bij: als de wil van God dit wil...

Het beste is om op de Heere Jezus Zelf te wijzen. Dat doet Petrus in vers 18 trouwens ook. De Heere Jezus leed rechtvaardig voor de onrechtvaardigen. Hij hing aan het kruis, maar niet omdat Hij iets verkeerds had gedaan! Hij leed weldoende. Wat een verschil met de twee moordenaars die ook gekruisigd werden. Zij leden als kwaaddoeners. Zij hingen aan het kruis omdat ze moordenaars waren. Hoor maar wat de ene moordenaar zegt: “En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons. Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan” (Luk. 23:39-41).

Nu is het niet moeilijk meer... De Heere wil dat Zijn kinderen zullen lijken op Zijn Zoon. Als ze lijden, moeten ze niet lijden als kwaaddoeners. M.a.w. ze moeten het er niet zelf naar gemaakt hebben. Als Gods kind wandelt in goede werken (hoewel hij struikelt in vele), maar bijvoorbeeld in de gevangenis gezet wordt omdat hij christen is, dan is dat lijden als een weldoener of lijden als een christen. Soms wil de Heere ons in zulk lijden brengen (vandaar: als de wil van God dit wil...), om ons geloof te beproeven (zie de kanttekening) en tot verheerlijking van Zijn Naam.

Deze zelfde gedachte wordt nog eens heel duidelijk verwoord in 1 Petr. 4:14-16: “Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt. Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit; Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.”

Dan kom ik op jouw voorbeeld over echtbreuk. Stel je voor dat een vriend van jou wil scheiden van zijn vrouw, omdat er bijvoorbeeld een ander in het spel is. Stel je voor dat hij jou vraagt om hem daarmee te helpen, of om hem te begrijpen en te steunen in deze. Als jij dat niet doet, omdat je gelooft dat je de Heere daarmee verdriet doet, omdat scheiden tegen de wil van God ingaat – en deze persoon kijkt je vervolgens met de nek aan, dan is dat ook een stukje lijden om de Naam van God (of lijden als een weldoener). De bedoeling van de tekst is in geen geval dat we op een bepaald moment zouden moeten meegaan in zonden...

Ik hoop dat dit antwoord je helpt. God roept je op om je neer te buigen voor de Heere Jezus, voor het eerst of opnieuw om Hem te omhelzen tot vergeving van je zonden en om dan voortaan in een nieuw leven te wandelen. Het lijden zal je niet bespaard blijven. Maar lijd om Christus’ wil!

Hartelijke groet,
Ds. P. C. Kleinbloesem

Lees meer artikelen over:

bijbeltekstlijden