Eeuwig verbond der genade

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Wordt er met opzet in de Gereformeerde Gemeente in het doopformulier iets weggelaten? Het gaat dan om de regel: "En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben." Ze zeggen dan in het laatste stukje, dat wij een eeuwig verbond met God hebben en laten dus het woord "genade" weg. Doen ze dit altijd of was dit per ongeluk een keer zo?

Antwoord

Het hangt af van de uitgave of het woordje "genade" bij verbond der genade staat of niet. Verschillende uitgaven hebben "verbond der genade." Toch staat dat woordje "genade" niet in de oorspronkelijke tekst. Al drie en een halve eeuw is het gangbaar dat het woordje "genade" in de tekst is bijgevoegd door de drukkers. Op zichzelf is dat niet verkeerd, maar de GBS-uitgave bijvoorbeeld heeft dat niet en dat komt overeen met een oudere versie van het formulier. Zo heb je dat ook bij de laatste doopvraag. De drukkers hebben ervan gemaakt "u voorneemt", maar de oorspronkelijke tekst heeft "voor u neemt." En dat betekent "voor uw rekening neemt." Dat is veel krachtiger.

Zo zijn er ook in de belijdenis bepaalde woorden in de loop van de tijd door andere vervangen, zoals in art. 37 van de NGB waar in de uitgave van 1562 staat dat de aarde door vuur "verteerd" zal worden en in de uitgave van 1566 staat dat de aarde door vuur "gezuiverd" zal worden. Zulke veranderingen zijn regelmatig aan te wijzen. Je hoeft dus geen achterdocht te hebben dat er bewust woorden worden weggelaten.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

doopformulier
2 reacties
MUS
Straks praten we ook nog over de grondtekst van het doopformulier :)

Ben jij in genade aangenomen en gedoopt als teken van je eenwording met Christus?
jslabbekoorn
Reactie op boer: Het gaat niet om een kind over een kind voor hun rekening te nemen, want dat is al de verantwoording van de ouders. Maar het gaat om de vraag: of de ouders voor Gods aangezicht voor hun rekening nemen deze kinderen te onderwijzen in de leer van Gods Woord en ze daarin te laten onderwijzen. Op school en in de kerk.
Het tweede stukje van je laat ik liggen, want ik snap het verband niet.
Wat het laatste betreft; ja die zijn er. Het is ook bijbels. Paulus legt dit verband zelf. Kol. 2:11.
Als dat niet zo was, zouden kinderen dus nog besneden moeten worden, naar Gods bevel aan Abraham. Maar nu mogen ze gedoopt worden, dat de gelovigen steeds weer wijst op de afwassing van de zonden en vernieuwing van het leven in Christus (:12). Maar het NT is veel rijker dan het OT, dus mogen, moeten kinderen nu gedoopt worden, op grond van Gods verbond en belofte, die in het OT ook voor de kinderen beloofd waren. Dan zeker voor de kinderen van het NT, die dus bij deze leer van het verbond worden onderwezen.