Zwanger en geen eetlust meer

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Ik ben bijna zes weken zwanger, iets waar mijn man en ik heel blij en dankbaar voor zijn. Maar sinds een week heb ik totaal geen eetlust meer. Niets smaakt me, aan brood of warm eten moet ik niet denken en ik voel me bijna de hele dag beroerd. Ik heb veel honger, maar als ik moet eten kan er bijna niets in. Ik doe mijn best en 'overleef' op beschuit, crackers en fruit. Mijn werk lijdt er ook onder... Heeft u misschien tips hoe ik hiermee om kan gaan? En is zo weinig eten slecht voor de baby? Alvast bedankt.

Antwoord

Gefeliciteerd! Je klachten passen bij een vitale zwangerschap. Maar ik adviseer je naar  je huisarts te gaan. Er zijn bepaalde middelen die je wel mag innemen voor de misselijkheid welke kan ontstaan ten gevolge van zwangerschap. Daarnaast kan de huisarts nagaan of je voldoende binnenkrijgt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van urine-onderzoek op ketonen.

Vaak duurt de misselijkheid een maand of drie, maar deze kan helaas ook de hele zwangerschap duren. Sterkte!

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

voedingzwanger
3 reacties
drj
Misselijkheid in de zwangerschap kan heel vervelend zijn.

Het goed nieuws is, dat vrouwen met misselijkheid minder kans op een miskraam schijnen te hebben.
Ook lijkt er een (zwak) verband te bestaan met het krijgen van een kind met een iets hoger IQ
(waarschijnlijk door associatie van het gehalte aan B-HCG met de schildklierfunctie).

Het slechte nieuws is, dat je je eerst door die misselijkheid heen moet zien te worstelen.
Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen.
- probeer geuren waar je slecht tegen kunt te vermijden (laat je man koken, koop geen
dingen waar je een afkeer van hebt, gebruik eventueel geurloze cosmetica enz.)
- IJzertabletten worden vaak voorgeschreven tijdens de zwangerschap, maar kunnen
misselijkheid verergeren. Vaak kun je met ijzertabletten wachten tot de periode van ergste
misselijkheid voorbij is.
- Vitamine B6 in hoge doseringen vermindert de misselijkheid aantoonbaar. (25-50 mg
driemaal daags - max. 200 mg/dag) Uit onderzoek blijken geen ongunstige uitwerkingen
op de baby, integendeel, mogelijk is er iets minder (!) kans op bepaalde hartafwijkingen.
- Sommige vrouwen hebben baat bij gember en anere zweren bij.... cola!
- Je kunt gerust al een verloskundige opzoeken, die je dan advies kan geven, dat op jou situatie
afgestemd is.
- Als je je erg slecht voelt en je je werk niet meer kunt doen, kan het zijn dat het nodig wordt je
ziek te melden.
Beter een paar weken rust bij alle klachten, dan je 'groot' te houden en dan ook nog op je kop
krijgen, dat je je werk niet goed doet... Juist in de eerste 3 maanden is het belangrijk voor
een rustige tijd te zorgen
- als je rookt, ophouden met roken.

Kortom, de misselijkheid op zich is niet schadelijk. Het lijkt juist een soort beschermingsmechanisme te zijn, dat ervoor zorgt, dat je geen voedsel eet, dat schadelijk kan zijn voor je baby. Aan de andere kant is het belangrijk toch te proberen vitaminenrijk voedsel binnen te krijgen. Probeer zelf eens uit waar je hoofd naar staat.
Sommige vrouwen kunnen frisse dingen zoals bepaalde vruchten (ananas, grapefruit) beter verdragen, ander houden het op crackers. Het is altijd goed als je zwanger benterop te letten, dat het voedsel dat je eet goed verhit is, of goed schoongemaakt. Als je te weinig binnenkrijgt,
kan je verloskundige extra vitaminen (liefst zonder ijzer) of andere oplossingen adviseren. Vraag dus bij twijfel verloskundige of huisarts.

Een goede zwangerschap wenst

DrJ
Dorah
@ DrJ,

Je schreef dat er een zwak verband lijkt te bestaan met het krijgen van een kind met een iets hoger IQ en dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de associatie van het gehalte aan B-HCG met de schildklierfunctie. Daar zou ik graag wat meer over willen weten. Zelf ben ik helaas afhankelijk van synthetische schildklierhormonen en ik heb me laten vertellen dat ik daardoor meer kans heb op een kindje met een lager IQ. Weet jij hier iets meer over?

Dorah
drj
Beste Dorah,

Als je schildklier goed in de gaten wordt gehouden hoef je je helemaal geen zorgen te maken over het IQ van je toekomstige kind. Integendeel zou ik zeggen, er zijn veel vrouwen, die niet weten dat ze een te langzame schildklierfunctie hebben en daardoor in hun zwangerschap niet behandeld worden.

Wat heel belangrijk is, dat je schildklierfunctie goed ingesteld is. Het liefst al voor je zwanger wordt, maar anders zo snel mogelijk. Ook moet kun je je plannen bespreken met je behandelend arts. Hij moet voor een goede instelling zorgen, niet voor een minimale. Vanaf het begin van de zwangerschap is het verder belangrijk vaker de schildklierfunctie te controleren, omdat men inmiddels weet dat het lichaam vooral aan het begin van de zwangerschap al snel meer schildklierhormoon nodig heeft, dan daarvoor.

Een goed gehalte aan schildklierhormonen (met name FT4) is tijdens de hele zwangerschap belangrijk. Voor de hersenontwikkeling van het kind, maar ook ter voorkoming van zwangerschapscomplicaties. Het gehalte aan FT4 schijnt het meest belangrijk te zijn voor de ontwikkeling van het kind. In de eerste maanden van de zwangerschap is het kind voor zijn schildklierhormonen helemaal afhankelijk van jou.

Het beste is dus mogelijk goed ingesteld te zijn (liever richting de bovengrens FT4 dan richting de ondergrens) als je zwanger wordt. Laat je schildklierfunctie minstens een keer per maand controleren en als de arts vaststelt dat het gehalte wat lager is, kan hij een hogere dosis tabletten voorschrijven. Dat is heel belangrijk. Als je niet het gevoel hebt, dat je arts je serieus neemt, zoek dan een specialist op.

Als je dus goed behandeld wordt voor je schildklier ben je verder een normale zwangere. Je kunt meestal ook gewoon bij de verloskundige lopen.
Maak je geen zorgen, de kans op een kindje met een laag IQ geldt niet als je goed ingesteld bent.

Met vriendelijke groet,

DrJ