Tepelhofpuistjes

dr. Nomen Nescio / 2 reacties

Vraag

Mijn ene borst heeft een tepelhof die veel donkerder is en waar meer 'tepelhofpuistjes' op zitten dan de andere borst. Wat kan de oorzaak zijn? Ik vind het verschil vervelend.

Antwoord

De tepelhof (areola) is het stuk huid rondom de tepel. De vorm en grootte kan per mens sterk verschillen. Tepelhof huidtinten worden veroorzaakt door twee pigmenten: rode en bruin. Daarom kan de tepelhof verschillende tinten hebben die lopen van roze tot bruin, zelfs zeer donkerbruin. Personen met een donkere huid hebben meestal een donkerder tepelhof dan lichtgekleurde mensen. Verkleuring van de tepelhof ontstaan ten gevolge van hormonale veranderingen; zwangerschap, menstruatie, veroudering of t.g.v. medicatie.

De bultjes die je op de tepelhof hebt zijn de klieren van Montgomery. Hun functie is gedeeltelijk onbekend, maar wetenschappers veronderstellen dat ze er zijn om de tepel cq tepelhofgebied te smeren. Ze staan vaak meer op de voorgrond tijdens de zwangerschap. Ook lijken ze wit te zijn bij sommige vrouwen. Sommige vrouwen knijpen ze uit en krijgen dan een witte substantie naar buiten, maar doe dat NIET! Dat zorgt ervoor dat ze besmet raken!

In een studie werd opgemerkt dat vrouwen met meer tepelhof klieren beter of meer optimale borstvoeding na de start van de bevalling hadden. Zij merkte ook op dat de klieren werden gezien in vrijwel alle vrouwen in de studie, maar met grote interindividuele variaties.

Hopelijk heb je zo een voldoende antwoord.

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Cloudsadmirer
Net als dat mensen vrijwel nooit twee precies dezelfde ogen hebben, hebben vrouwen eigenlijk ook nooit twee precies dezelfde borsten, soms zelfs erg verschillend.
Orchidee
ach ze zitten in je bh, niemand die het ziet.